🚦Traffic👩🏽‍💻 Projects

Ashghal Opens First Phase of Sabah Al Ahmad Corridor

أشغال تفتتح المرحلة الأولى من محور صباح الأحمد

QNA – Doha:

The Public Works Authority (Ashghal) on Saturday announced the opening of the first phase of the Sabah Al-Ahmad Corridor with a length of 13 km from Umm Lekhba Interchange in the north to Bu Hamour Bridge in the south shifting traffic along the road in order to complete the project and open it fully to traffic in the first quarter of 2021.

Ashghal indicated that seven new bridges were opened, bringing the number of bridges that were opened around 21 out of 32 bridges that make up the vital road, including three bridges at Umm Lekhba Interchange and three bridges at Al Waab Intersection including the longest bridge in a with a length of 2.6 km, in addition to the cable stayed bridge with a length of 1.2 km long.

The opening also includes Al Luqta Tunnel that intersects with Al Luqta Street to directly link Al Luqta and Al Gharrafa.

The new openings will provide a free traffic flow along the road passing over 12 at-grade intersections, which will shorten the travel time by more than 50 percent, as the road currently accommodates more than 8000 vehicles per hour in both directions, which will positively affect traffic on Feb.22 Street and provide new alternatives for road users.

On this occasion, HE President of Ashghal Dr. Eng. Saad bin Ahmad Al Muhannadi stressed that the opening of the first phase of Sabah Al Ahmad Corridor came despite many challenges that the country has recently witnessed, among them is the unjust blockade and the Covid-19 pandemic, which is evidence that the work progress is proceeding without interruption thanks to the country’s endless support and overcoming all obstacles to support infrastructure projects to complete them according to the deadlines.

On his part, Projects Affairs Director Eng. Youssef Al Emadi, said that Ashghal had preceded the completion of the first phase of the Sabah Al Ahmad Corridor as it came about a year and a half after the launch of the project in February 2019, indicating that the project is expected to be completed in 2021 to add a new achievement to the Public Works Authority.

Manager of Highway Project Department Eng. Bader Darwish confirmed that the new openings on Sabah Al Ahmad Corridor will provide a free traffic flow all the way from Umm Lekhba Interchange on Al Shamal Road to Hamad International Airport, which will reduce traffic pressure on 22 February Street especially with the start of the new school year.

On his part, Eng. Ali Ibrahim, from the Highway Project Department, noted that the three new bridges at Umm Lekhba Interchange provide new entrances and exits to Al Gharrafa area to provide an alternative option to Al Gharrafa Interchange, (known as the Immigration Interchange).

On his part, Eng. Ali Darwish, from the Highway Projects Department, said the Cable-Stayed bridge is the first of its kind in Qatar and opening it provides a free flow of traffic between Al Waab and Bu Hamour passing by Haloul and Faleh bin Nasser Interchange on Salwa Road, pointing out that it was opened on a temporary asphalt layer to temporarily accommodate traffic in both directions until traffic is later diverted to the northern part of it, in order to preserve the quality of the final layer of asphalt.

الدوحة – قنا:

افتتحت هيئة الأشغال العامة “أشغال” اليوم المرحلة الأولى من محور صباح الأحمد، الذي يعد أهم مشاريع الطرق في الدولة، ويمثل حلقة وصل رئيسية بين جنوب قطر وشمالها عبر مدينة الدوحة.

وتمتد المرحلة الأولى التي تم افتتاحها اليوم من محور صباح الأحمد، بحضور عدد من المسؤولين من الجهات ذات العلاقة، من تقاطع /أم لخبا/ شمالاً إلى جسر /بوهامور/ جنوباً، مع نقل الحركة المرورية بطول الطريق لاستكمال أعمال المشروع وفتحه بالكامل أمام الحركة المرورية في الربع الأول 2021.

وتضم هذه المرحلة من المشروع سبعة جسور جديدة ليصل عدد الجسور التي تم افتتاحها نحو 21 من بين 32 جسراً يتألف منها الطريق الحيوي حيث تشمل ثلاثة جسور على تقاطع /أم لخبا/ وثلاثة جسور على تقاطع /الوعب/ منها أطول جسر في قطر بطول 2.6 كيلومتر، إلى جانب الجسر المعلق المدعوم بالكوابل بطول 1.2 كيلومتر الذي يعد الأول من نوعه في قطر.. كما تضمنت هذه المرحلة افتتاح نفق اللقطة الذي يتقاطع مع شارع اللقطة وشارع خليفة ليربط مباشرةً بين اللقطة والغرافة.

ويمتد مشروع محور صباح الأحمد من مطار حمد الدولي حتى تقاطع أم لخبا، المعروف بـ (تقاطع اللاندمارك) بطريق الدوحة السريع لمسافة تتجاوز 25 كيلومترا، كما يشمل العديد من الطرق الجانبية والمتعامدة مع المحور التي يتم تطويرها بطول نحو 12 كيلومترا، ليصل إجمالي أعمال المشروع إلى نحو 37 كيلومترا.

وحول المرحلة الأولى، قال مسؤولون في هيئة الأشغال العامة إن الافتتاحات الجديدة تتيح تدفقا مروريا حرا بطول الطريق مروراً بـ 12 تقاطعاً بإشارات ضوئية سطحية وهو ما سيختصر زمن الرحلات بنسبة تزيد عن 50 بالمئة، حيث يستوعب الطريق حالياً أكثر من 8000 مركبة في الساعة في الاتجاهين، وهو ما سينعكس إيجابياً على حركة السير على شارع 22 فبراير وتوفير بدائل جديدة لرواد الطريق.

ولفت سعادة الدكتور المهندس سعد بن أحمد المهندي، رئيس هيئة الأشغال العامة “أشغال” إلى أن افتتاح المرحلة الأولى من محور صباح الأحمد، رغم تحديات الحصار الجائر وجائحة كوفيد-19 دليل على أن مسيرة العمل ماضية دون توقف بفضل دعم الدولة غير المتناهي وتذليلها لكافة العقبات لدعم مشروعات البنية التحتية للانتهاء منها وفقاً للمواعيد المحددة.

ومن ناحيته، قال المهندس يوسف العمادي، مدير شؤون المشروعات بالهيئة، في تصريح للصحفيين إن “أشغال” سابقت الزمن للانتهاء من المرحلة الأولى من محور صباح الأحمد حيث جاءت بعد نحو عام ونصف منذ تدشين المشروع في فبراير 2019.. مشيراً إلى أن من المقرر الانتهاء من أعمال المشروع كاملا في 2021 .

وأكد المهندس العمادي أنه يتم تنفيذ محور صباح الأحمد بأعلى المعايير والمواصفات العالمية، مع مراعاة كافة معايير السلامة على الطرق..مشيدا بكافة الجهود التي بذلت لإنجاز هذا المشروع العملاق.

وقال إن هذا المشروع سيتيح، مع اكتماله في العام المقبل، الوصول إلى معظم ملاعب بطولة كأس العالم لكرة القدم 2022 مثل استاد راس أبو عبود واستاد الثمامة واستاد الوكرة واستاد خليفة الدولي واستاد المدينة التعليمية..مضيفا ” بهذا المشروع تكون دولة قطر قد تمكنت من الانتهاء من نحو 98 بالمئة من الطرق الرئيسية التي تخدم كأس العالم”.

كما لفت مدير إدارة المشروع بهيئة الأشغال العامة إلى أن مشروع المحور يتكامل مع شبكة المترو بخطوطها الثلاثة الحالية، كونه يعد طريق الربط بين عدة محطات مثل محطة المنطقة الاقتصادية ومحطة الوعب ومحطة الريان القديم.

بدوره، أكد المهندس حمد عيسى عبدالله المكلف بمهام وكيل الوزارة المساعد لقطاع النقل البري بوزارة المواصلات والاتصالات، أهمية هذه المرحلة التي يتم افتتاحها اليوم..وقال إن المحور يعتبر أحد الشرايين المهمة للنقل البري في البلاد، والذي سيحدث طفرة عند افتتاحه بشكل كامل.

من جانبه، أشار المهندس بدر درويش، مدير إدارة مشاريع الطرق السريعة بهيئة الأشغال العامة، إلى أن الافتتاحات الجديدة على محور صباح الأحمد ستوفر تدفقاً مرورياً حراً على طول الطريق من تقاطع أم لخبا على طريق الشمال وصولاً إلى مطار حمد الدولي، وهو ما سيخفف من الضغط المروري على شارع 22 فبراير لاسيما مع بدء العام الدراسي الجديد.

إلى ذلك، أكد النقيب المهندس سعود عبدالله الحمد، ضابط تخطيط مروري بالإدارة العامة للمرور، أن افتتاح المرحلة الأولى من محور صباح الأحمد ستساهم بشكل كبير في تخفيف الزحام على شارع 22 فبراير.. مشيراً إلى الإدارة العامة للمرور حرصت على توافر اشتراطات السلامة المرورية على الطريق قبل افتتاحه بالتنسيق مع هيئة الأشغال العامة.

وتوازياً مع افتتاح المرحلة الأولى من محور صباح الأحمد، افتتحت “أشغال” أجزاء جديدة للإشارة الضوئية أسفل تقاطع الدحيل، حيث تم رفع كفاءة الدوار القديم عن طريق تحويله إلى إشارات ضوئية، لتشمل الأجزاء مخرجين لليمين من الغرافة باتجاه الدوحة ومن الدوحة باتجاه شارع الخفجي، إلى جانب مخرج الدوران للخلف باتجاه الدوحة، كما تم افتتاح منعطفين لليسار ليصل شارع الخفجي باتجاه شارع 22 فبراير وآخر يصل الدوحة باتجاه الغرافة فضلا عن الربط المباشر بين شارع الخفجي وشارع الغرافة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format