📱 Technology

WhatsApp warning: opening this text message will instantly crash your phone

تحذير من واتساب: فتح هذه الرسالة النصية سيؤدي إلى تعطل هاتفك على الفور

WHATSAPP users across the world have been warned about a new “crash code” that will cause your chat app to self-destruct – to the point that you’ll need to reinstall the messaging service to be able to jump back into your conversations and group chats to send and receive texts.

If you’re one of the two billion(ish) people worldwide who rely on WhatsApp to keep in touch with friends and family, you need to be aware of a new “crash code” that is circulating online. As the name suggests, this code causes your chat app to crash indefinitely – with the only solution to reinstating your beloved conversations and group chats appearing to be deleting and reinstalling WhatsApp. Ouch!

The “crash code” was discovered by the clever folks at @WABetaInfo, who usually spend their time trawling through the latest beta code to find clues for as-yet unannounced features coming to the world’s most popular messenger. It explained: “A contact might send a message that contains many weird characters. If you read them entirely, they have no sense, but WhatsApp might interpret the message in a wrong way.

“Sometimes WhatsApp is also unable to render the message totally, because its structure is so weird: the combination of these characters create a situation where WhatsApp isn’t able to process the message, determining an infinite crash. Infinite crash means that, when you open WhatsApp, it is frozen and it crashes. If you try to open the app again, it still crashes.”

With several reports of the code already being shared widely in Brazil, WhatsApp users need to be on the lookout for messages with the app-dooming code.

The “crash code” is incredibly similar to one that impacted iMessage users earlier this year. Fortunately, unlike the code that caused iMessage to kick the bucket, there is a way to protect yourself against friends who think they’re “funny” by sending the code to your smartphone.

According to Ray Walsh, Digital Privacy Expert at ProPrivacy: “To help protect themselves all WhatsApp users should go into their settings to change ‘Who can add me to groups’ from ‘Everyone’ to ‘My Contacts’, as this will reduce the risk of being added to a group used to pass over the malevolent message. Anybody who finds that they have received a message containing a long string of random characters is advised to login to WhatsApp Web to block the sender, delete the message, and alter their group privacy settings to “My Contacts” or “My Contacts except..”

“This should allow anybody suffering from a locked up mobile WhatsApp app to reinstall it and clear up the issue.”

Hopefully, your contacts are mature enough not to try to completely destroy your WhatsApp remotely by pinging you the code, which we post here – just in-case, but it’s good to know there’s something to do to shield yourself. We’d wager WhatsApp is working on a more permanent solution for the “crash code” too.

When approached about the string of characters causing WhatsApp to crash, a spokesperson for the Facebook-owned messaging service told Express.co.uk, “WhatsApp has released and already begun rolling out a patch that addresses this in its latest iOS software update. As with any tech product, we strongly encourage users to keep their WhatsApp app and mobile operating system up to date and download updates whenever they’re available.”

If you’re running WhatsApp on an Android smartphone, you’ll need to check the Google Play Store to ensure you’re running the latest version. On iPhone, head to the App Store.

Source: express.co.uk

الدوحة – الشرق:

اكتشف خبراء متخصصون في الإنترنت “رسالة مدمرة” تحتوي على سلسلة طويلة من الأحرف العشوائية قد تؤدي إلى حدوث خلل وعطل لا نهائي لتطبيق واتساب، محذرين من أن هناك “رمز تعطل” جديد سيؤدي إلى تدمير تطبيق التراسل الأشهر في العالم الأمر الذي يجعلك مضطراً إلى إعادة تثبيته لتتمكن من العودة إلى محادثاتك.

واكتُشف “رمز التعطل” الذي يشبه في بنيته البرمجية الرمز الذي أثر على مستخدمي “آي مسج” (iMessage) في وقت سابق من هذا العام، من قبل خبراء في موقع “وابيتا إنفو” (WABetaInfo) المتخصص في البحث عن التحديثات التجريبية غير المعلن عنها بعد لأشهر التطبيقات والبرامج، بحسب الجزيرة نت.

وقال الخبراء: “قد ترسل جهة اتصال ما رسالة تحتوي على العديد من الرموز والأحرف الغريبة. إذا قرأتها بالكامل فلا معنى لها، ولكن “واتساب” قد يفسر الرسالة بطريقة خاطئة، وأحياناً يتعذر على “واتساب” أيضاً عرض الرسالة تماماً، لأن هيكلها غريب جداً ويؤدي الجمع بين هذه الأحرف إلى خلق حالة يتعذر فيها على التطبيق معالجة الرسالة، ما يؤدي إلى حدوث عطل لانهائي. والتعطل اللانهائي يعني أنه عند فتح “واتساب” سيتعرض لخلل، وإذا حاولت فتح التطبيق مرة أخرى، فسيظل يتعطل”.

ولحماية تطبيق واتساب على هاتفك من رمز التعطل الجديد، يقول راي والش خبير الخصوصية الرقمية في “برو برايفسي” (ProPrivacy): يجب على جميع مستخدمي واتساب الانتقال إلى إعداداتهم لتغيير “من يمكنه إضافتي إلى المجموعات”، من خيار “الجميع” إلى “جهات الاتصال الخاصة بي”، حيث سيؤدي ذلك إلى تقليل المخاطر من إضافتهم إلى مجموعة تستخدم لتمرير الرسالة الخبيثة”.

ويُنصح أي شخص يكتشف أنه تلقى رسالة تحتوي على سلسلة طويلة من الأحرف العشوائية بتسجيل الدخول إلى خدمة التطبيق على الإنترنت “واتساب ويب” (WhatsApp Web) لحظر المرسل وحذف الرسالة وتغيير إعدادات الخصوصية إلى “جهات الاتصال الخاصة بي”، أو “جهات الاتصال الخاصة بي باستثناء..”. وينبغي أن يسمح هذا لأي شخص بإعادة تثبيت التطبيق وحل المشكلة.

وقال متحدث باسم خدمة المراسلة المملوكة لـ”فيسبوك”، لموقع “إكسبريس” (Express): “أصدرت “واتساب” بالفعل تصحيحاً يعالج هذا الخلل في آخر تحديث لنظام “آي أو إس” (iOS). ومع أي منتج تقني، نشجع المستخدمين بشدة على تحديث تطبيق المراسلة ونظام تشغيل الهاتف المحمول لديهم، وتنزيل التحديثات متى توفرت”.

وفي يونيو الماضي أعلنت “واتساب” إصلاح مشكلة كانت تظهر أرقام هواتف المستخدمين في نتائج بحث غوغل، بعد أن كشف أحد الباحثين وجود ميزة في تطبيق “واتساب” تُعرِّض أرقام هواتف الجوال الخاصة بالمستخدمين للخطر.

وأوضح تقرير لموقع “تك كرانش” (Techcrunch) المتخصص في التقنية أن الباحث الأمني ​​أثول جايارام وجد أن أرقام هواتف مستخدمي “واتساب” الذين استخدموا ميزة “كليك تو شات” (Click to Chat) تظهر في البحث، وذلك من خلال السماح لبحث غوغل بفهرستها ليجدها أي شخص. وقد وصف الوضع بأنه خطأ أمني يعرِّض خصوصية المستخدمين للخطر، لأنه يمكن أن يؤدي إلى إساءة الاستخدام والاحتيال.

وتتيح ميزة “كليك تو شات” للمستخدمين بإنشاء روابط أو رموز استجابة سريعة (QR) يمكن للآخرين استخدامها للوصول إلى حساباتهم في “واتساب” وبدء محادثة على الفور، دون الحاجة إلى معرفة رقم الهاتف أو إدراجه في قائمة جهات الاتصال. وهي ميزة مريحة للغاية، خاصة لأي شخص يستخدم التطبيق للتواصل التجاري، ولكنها تجعل رقم هاتفك يظهر في نتائج بحث غوغل.

وفي ديسمبر اكتشف غال وايزمان خبير في الأمن الإلكتروني ثغرة أمنية في نسخة الويب من واتساب المخصصة للحواسيب (واتساب ويب)، تكشف ملفات المستخدمين الخاصة.

واستغل وايزمان نقطة ضعف في سياسة أمان المحتوى في واتساب، سمحت بتجاوز التدابير الأمنية العادية، حيث أنه بإمكان هذه الثغرة أن تمنح القراصنة إمكانية الوصول إلى الملفات الخاصة والصور ومقاطع الفيديو المخزنة على الحاسوب.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
631
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format