💉 Health

Al-Ahli Hospital develops ‘Qatar’s first’ smart elevator service

المستشفى الأهلي يطبق خدمة المصاعد الذكية لأول مرة في قطر

Gulf Times – Doha:

Al-Ahli Hospital has developed a technology to limit the infection transmission and stop the spread of Covid-19 by converting all the hospital elevators to infrared elevators, thereby avoiding the need to touch any buttons to provide commands.

“This is the first such system in Qatar as of now,” said Ammar Annatashi, chief operations officer, Al-Ahli Hospital, during a media interaction on Tuesday.

“The whole system, right from concept design and fabrication, was developed by our expert technology team. Our engineering division has been at the forefront of developing the whole plan. We are planning to introduce the same service at our Wakra facility too very soon,” continued Annatashi.

Jehad Rihan, chief facility maintenance engineer of the hospital, was also present during the media briefing.

The elevators work without touching as they receive the signals remotely. A small control panel receives the command and its light turns from blue to green when a guest points his fingers to it while giving the command to call the elevator and move from one floor to another.

Jamal Hammad, deputy CEO and director of projects at Al-Ahli Hospital, said they are keen to ensure a “very high level of quality and achieve global standards for the safety and security of internal guests and visitors”.

“That is why we have been keen, since the beginning of the establishment and urban planning of the Al-Ahli Hospital building, to be designed in a way that ensures the prevention of acquired infection in hospitals by introducing the ventilation system, positive air pressure in operating rooms and negative air pressure in isolation rooms to prevent infection transmission to the patient as much as possible,” he explained.

He thanked the whole family of Al-Ahli Hospital for implementing the project, especially the departments of Medical Engineering and Electrical Engineering, which were able, despite the scarcity of resources, to present this initiative in co-ordination with the management and implement it quickly.

He also pointed out that the infection rate at Al-Ahli Hospital has dropped to 1%, and this is much lower than the international level, which is 5% in the best international hospitals.

He added that Al-Ahli Hospital uses ultraviolet filters and other tests that detect the presence of bacteria and viruses, helping t eliminate them and maintain a clean and safe environment.

Source: gulf-times

الدوحة – العرب:

قام المستشفى الأهلي بإدخال التقنيات التكنولوجية التي تهدف إلى منع انتقال العدوى ومحاربة فيروس كورونا، وذلك من خلال تحويل جميع مصاعد المستشفى إلى المصاعد التي تعمل بالأشعة تحت الحمراء دون الحاجة للضغط على أية أزرار، وذلك لتلقي الأوامر بالإشارة عن بعد بواسطة لوحة تحكم صغيرة يتحول لونها من الأزرق إلى الاخضر عندما يشير إليها الضيف بأصبعه معطياً إياها الأوامر باستدعاء المصعد للتنقل بين طابق و آخر.

وفي سياق الحديث حول تكنولوجيا المصاعد التي تعمل بدون لمس، قال السيد جمال حماد نائب الرئيس التنفيذي للمستشفى الأهلي و مدير المشاريع، “أود بداية أن أقدم جزيل الشكر للعاملين في المستشفى الأهلي على تنفيذ مشروع تحويل المصاعد من الحركة اليدوية إلى مصاعد تعمل بالإشارة و بالأخص قسم الهندسة الطبية و الهندسة الكهربائية الذين تمكنوا رغم شح الموارد من تقديم هذه المبادرة بالتنسيق مع الإدارة و تنفيذها بشكل سريع “.

وننوه أيضاً أن موضوع مكافحة العدوى في المستشفيات هو من الأولويات التي نسعى لها لصناعة الجودة ذات المستوي العالي وتحقيق المعايير العالمية لأمن وسلامة الضيوف و الزائرين، و لذلك حرصنا منذ بداية التأسيس و التخطيط العمراني لمبنى المستشفى أن يكون مصمماً بطريقة تضمن الوقاية من العدوى المكتسبة في المستشفيات من خلال إدخال نظام تهوية ضغط الهواء الإيجابي في غرف العمليات و السلبي في العزل لمنع انتقال العدوى للمريض بأكبر قدر ممكن

وأضاف، أن المستشفى الأهلي تستخدم فلاتر تعمل بالأشعة فوق البنفسجية و اختبارات ATP التي تكشف عن وجود البكتيريا والفيروسات مما يساعد في القضاء عليها للمحافظة على بيئة نظيفة وآمنة.

و شدد السيد حماد، على حرص المستشفى الدائم لتقديم خدمات الرعاية الصحية بأعلى معايير الجودة مما يجعلها في سباق مع استقطاب أحدث وسائل التكنولوجيا التي تدعم وتساعد على توفير بيئة تشخيصية و علاجية آمنة، إضافةً إلى توفر بيئة آمنة و مريحة تخدم ضيوف المستشفى الأهلي، و مما ساهم في خفض معدل الإصابة بالعدوى في المستشفى الأهلي إلى 1% وهذا أقل بكثير من المستوى الدولي الذي تصل إليه أفضل المستشفيات العالمية إلى 5%.

وذكر أيضاً على أن إدارة المستشفى عملت جاهدة لوضع إستراتيجية متكاملة و ناجحة لمكافحة العدوى والتي بفضلها حصل المستشفى الأهلي على الاعتماد الأسترالي حيث تم تجديده إلى أربع سنوات أخرى بالإضافة إلى التزكية من منظمة الصحة العالمية بالتعاون مع المجلس الأعلى للصحة العالمية في تقريرها المتعلق في المبادرة الخاصة بالمستشفيات المراعية لسلامة المرضى في عام 2015 بأن المستشفى الأهلي قد حقق 100% من المعايير الحرجة الإلزامية و أكثر من 90% من المعايير الناجحة للتقييم الذي يعتبر ثاني أعلى مستوى يمكن بلوغه.

كما أشاد السيد حماد بدور العاملين في قسم مكافحة العدوى ومكافحة فيروس كورونا في المستشفى الأهلي، بأنهم عملوا على تطبيق تلك البروتوكولات العالمية في مكافحة العدوى وإتباع الإجراءات الاحترازية التي تنصها وزارة الصحة من خلال إتباعها بشكل جيد فأصبحت أشبه بخطوات يومية احترازية يتم تطبيقها من قبل مقدمي الرعاية الصحية على اختلاف فئاتهم ، هذه التدابير التي تهدف إلى الوقاية من العدوى ومكافحتها لحماية أولئك الذين قد يكونون عرضة لاكتساب العدوى أثناء تلقي الرعاية الصحية.

المصدر: alarab

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format