📱 Technology🦠Coronavirus

Ehteraz to introduce new feature to help people in home quarantine

احتراز يقدم ميزة جديدة لمساعدة الناس في الحجر المنزلي

QNA – Doha:

With Qatar having entered Phase 4 of the lifting of COVID-19 restrictions, the Ehteraz mobile application is playing an important role in keeping Qatar’s population safe, says Chair of the Ehteraz Joint Taskforce Committee and Hamad General Hospital Medical Director Dr. Yousef Al Maslamani.

Launched at the end of April, Ehteraz is a highly advanced application that has been developed to help keep residents of Qatar safe from COVID-19 and support the hard work of the frontline public health teams in the fight against COVID-19.

“All the evidence from here in Qatar and around the world shows that COVID-19 is a highly transmissible virus with the ability to spread rapidly. Ehteraz has provided us with an advanced application to support both the public and the health sector during COVID-19,” said Dr. Al Maslamani.

“The universal and sustained use of Ehteraz offers critical benefits to citizens and residents of Qatar and helps to protect individuals, family members, and the entire community. The success of Ehteraz in keeping people safe from COVID-19 requires the support of the population and for all citizens, residents, and visitors to download the application and ensure they have it running at all times when outside of their home. I would like to thank the people of Qatar for the way they have positively responded to Ehteraz and welcomed it as a vital tool that is helping us all get through this difficult time,” added Dr. Al Maslamani.

Dr. Al Maslamani explained how Ehteraz supports the community with a wide range of benefits, including providing an easy way to receive the daily Qatar COVID-19 statistics and health advice. He says it also reassures users about the status of others they may be in contact with by allowing them to ask to see their Ehteraz status. He notes it also helps people feel safe and protected in public facilities including malls, supermarkets, and offices.

Since Qatar announced its revised COVID-19 travel policy at the end of July, Ehteraz has been supporting people undergoing home quarantine after returning from abroad. Passengers arriving from low-risk countries have their Ehteraz status set to yellow for the duration of their home quarantine. They must perform a swab test on day six and their Ehteraz status will not turn green until the swab test is performed and a negative result has been verified. This process helps to reduce the risk of returning travelers bringing the virus back into Qatar and passing it on to other members of the community.

“Ehteraz is also a vital tool being used by our frontline teams at the Ministry of Public Health. The teams are actively working to identify the contacts of confirmed cases as well as potential new cases of the virus to cut of transmission chains and reduce further spread of COVID-19,” said Director of E-Health at the Ministry of Public Health, and Co-Chair of the Ehteraz Joint Taskforce Committee Dr. Juliet Ibrahim.

“Ehteraz can help frontline teams identify if someone has been in close proximity with a positive case and also helps to ensure that contacts of positive cases adhere to required quarantine protocols,” added Dr. Ibrahim.

A new Ehteraz function is set to be introduced in mid-September to support people undergoing home quarantine. In cases where an individual resides in a location without a ‘blue plate’ listing their national address, or in cases where the individual chooses to quarantine in a location different to their primary registered residence, they will be able to use the map function to select their quarantine location. Individuals will only have the ability to select the home quarantine location once. After their initial selection, the location will be locked for the duration of the quarantine.

Answers to common questions related to Ehteraz can be found both within the application itself and on the Ministry of Public Health COVID-19 website. Additionally, people can raise technical issues with the support team by calling 109, or for more general COVID-19 queries, the support team on 16000 is available to answer queries.

الدوحة – قنا:

نوه خبراء الصحة بدور تطبيق ” احتراز ” في الحفاظ على سلامة الجمهور خاصة مع الرفع التدريجي للقيود المتعلقة بفيروس كورونا (كوفيد-19)، وذلك مع دخول دولة قطر في المرحلة الرابعة من رفع القيود المفروضة جراء وباء كورونا.

وأكد الدكتور يوسف المسلماني رئيس لجنة العمل المشترك لتطبيق احتراز والمدير الطبي بمستشفى حمد العام، على أهمية دور تطبيق الهاتف المحمول “احتراز” في الحفاظ على سلامة السكان في دولة قطر.

وأطلق “احتراز” في أواخر شهر إبريل الماضي، وهو تطبيق يمتاز بتقدمه العالي وقد تم تطويره للحفاظ على سلامة السكان في دولة قطر من /كوفيد-19 / كما يدعم التطبيق العمل الجاد الذي تقوم به الفرق الصحية العاملة في الصفوف الأمامية للتصدي للوباء.

وقال الدكتور يوسف المسلماني إن جميع الأدلة في دولة قطر وحول العالم تظهر أن وباء /كوفيد-19 / هو فيروس معد للغاية ولديه القدرة على الانتشار بشكل سريع وبالتالي يقدم تطبيق احتراز المتطور الدعم لكل من الجمهور والقطاع الصحي خلال فترة الوباء، كما يوفر الاستخدام المستدام لتطبيق احتراز العديد من المزايا الهامة للمواطنين والمقيمين في دولة قطر، كما يسهم في المساعدة على حماية الأفراد والأسر والمجتمع بشكل عام.

وأوضح ان نجاح تطبيق “احتراز” في المحافظة على سلامة الأفراد من وباء كوفيد-19 يتطلب دعم السكان من المواطنين والمقيمين والزوار من خلال تحميل التطبيق وضمان الحفاظ على تشغيله في جميع الأوقات أثناء تواجدهم خارج المنزل، مشيدا باستجابة كافة أفراد المجتمع مع التطبيق وتقبله بإيجابية باعتباره أداة هامة للمساعدة في تخطي هذه الفترة الصعبة.

واشار الدكتور المسلماني إلى كيفية إسهام تطبيق احتراز في دعم المجتمع من خلال العديد من المزايا التي يقدمها، مثل الطريقة السهلة التي يقدم بها التطبيق الإشعارات اليومية بعدد حالات /كوفيد-19 / والنصائح الصحية كما يمكّن التطبيق المستخدمين من معرفة الحالة الصحية للآخرين الذين قد يكونون مخالطين أو من خلال طلب رؤية الحالة الصحية لهم، لافتا إلى أن التطبيق يساعد الأشخاص في الشعور بالأمان والحماية في المرافق العامة التي تشمل مراكز التسوق والمحال التجارية والمكاتب.

ومنذ إعلان دولة قطر لسياسات السفر الخاصة بكوفيد-19 مع أواخر شهر يوليو الماضي، أسهم تطبيق “احتراز” في تقديم الدعم للأشخاص الخاضعين للحجر الصحي المنزلي لدى عودتهم من الخارج، حيث إن القادمين من الدول منخفضة الخطورة يتحول تطبيق احتراز لديهم إلى اللون الأصفر خلال مدة الحجر الصحي المنزلي، ومن ثم يترتب عليهم إجراء مسحة في اليوم السادس ولا يتغير لون الحالة الصحية لديهم إلى اللون الاخضر إلا في حال إجراء المسحة وظهور نتيجة سلبية للفحص والتحقق منها وبالتالي تسهم هذه الخطوات في تقليل خطر إعادة انتشار الفيروس عبر المسافرين القادمين إلى دولة قطر ونقله إلى أفراد المجتمع.

من جانبها، أوضحت الدكتورة جولييت إبراهيم، مدير إدارة الصحة الإلكترونية بوزارة الصحة العامة والرئيس المشارك للجنة العمل المشترك لتطبيق “احتراز”، أن التطبيق يعتبر أيضا أداة هامة لاستخدام الفرق العاملة في الصفوف الأمامية في وزارة الصحة العامة، فهي تعمل بجد لتحديد مخالطي الحالات المؤكدة إلى جانب التعرف على الحالات الجديدة المشتبه بها وذلك بهدف كسر سلسلة العدوى والحد من انتشار كوفيد-19.

وقالت ان التطبيق يسهم في مساعدة فرق الصفوف الأمامية في معرفة ما إذا كان شخص بالقرب من حالة مصابة بالفيروس كما يساعدهم في ضمان خضوع الحالات المؤكدة لبروتوكولات الحجر المطلوبة.

يذكر أن تطبيق “احتراز” سيقدم خاصية جديدة في منتصف الشهر الجاري لدعم الأشخاص الخاضعين للحجر المنزلي، ففي حال كان الشخص المحجور يسكن في منطقة لا تتوفر فيها اللوحة الزرقاء التي تتضمن العنوان الوطني أو في حال رغب الشخص في الخضوع لحجر في موقع مختلف عن مكان سكنه المسجل فإن التطبيق يتيح لهؤلاء الأفراد استخدام خاصية الخريطة لتحديد موقع الحجر الصحي، ويمكن للأفراد اختيار موقع الحجر المنزلي لمرة واحدة وبعد الاختيار لأول مرة يتم إقفال الموقع الذي تم اختياره طوال فترة الحجر الصحي.

وذكرت وزارة الصحة العامة أنه يمكن الحصول على إجابات للأسئلة الشائعة المتعلقة بتطبيق احتراز داخل التطبيق نفسه وعلى الموقع الإلكتروني المخصص من وزارة الصحة لكوفيد-19، كما يمكن للأشخاص الذين يواجهون مشاكل تقنية الاتصال بالرقم 109.

أما الاستفسارات الأخرى المتعلقة بكوفيد-19، فيمكن الاتصال بفريق الدعم على الرقم 16000 .

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format