🏆 Sport

SIGA Launches First Ever Sport Integrity Week

انطلاق أسبوع النزاهة في الرياضة لأول مرة بتنظيم سيغا

QNA – Geneva:

The first edition of Sport Integrity Week initiative will be launched on Monday in all continents of the world and will continue until Sept.11. The initiative proposed and organized by the Sport Integrity Global Alliance (SIGA), the world’s largest sport integrity coalition, headquartered in Geneva.

The Sport Integrity Week agenda includes 50 digital events, including discussion sessions (webinars) with the participation of 100 speakers representing 5 continents, and the first edition of the global initiative will be held on a digital platform that includes live broadcasts and interactive discussions on SIGA’s YouTube channel.

The sessions and discussions of the Sport Integrity Week comprises five axes: sports governance anti-corruption and international cooperation, financial integrity transparency and sustainability, integrity and betting in sports, developing youth capabilities and protecting children in sports, managing sports media and technology.

The Sport Integrity Week aims to promote the adoption and implementation of the highest integrity standards at all levels and across all areas of sport.

It will bring together all relevant key stakeholders, senior industry leaders and top experts, and provide a privileged opportunity to raise global awareness about the most critical challenges facing sport and the wider industry, facilitate collective action and pave the way to the necessary reforms at the center of SIGA’s mission.

The Vice Chairman of the Sport Integrity Global Alliance (SIGA) Mohammed bin Hanzab, said in a statement today that the Sport Integrity Week is an unprecedented global initiative and will be held annually, and it is an initiative that will bring together all affiliates of global sport in various sectors from all continents and countries of the world to contribute to protecting integrity in sport.

Bin Hanzab said that the confirmed size of participation reflects the world’s interest in the issue of integrity and the need to mobilize all efforts and participate in bringing about positive change in relation to protecting integrity in global sport, and SIGA is awaiting specific conclusions and an evaluation of the digital events organized throughout the week.

He stressed that integrity has become a vital issue in global sport, and that after setting international standards for integrity in sport, SIGA seeks to spread awareness aspects and work to consecrate this culture as one of the important axes to protect global sports and athletes, especially youth and minors.

Bin Hanzab welcomed the remarkable Qatari participation in this global event and said that he is always proud of the support and contribution of Qatari institutions from various sectors in the global sporting movement, especially in the field of integrity in sports.

A number of Qatari institutions were keen to participate in this global event, including QNB Stars League, beIN Media Group, as well as Qatar Airways, a founding member of SIGA and the International Centre for Sport Security (ICSS), whose board chairman Mohammed bin Hanzab will be a key speaker at this global event.

The State of Qatar launched the National Sports Day initiative in 2012, and after years the European Union launched the European Week of Sport initiative, and in continuation of this approach, SIGA launched Sport Integrity Week in an explicit embodiment of the leadership of the State of Qatar in the field of consecrating legacy and contributing to the inspiration of young people for the good sporting values and ideals.

SIGA is a Qatari idea and initiative, and the Sport Integrity Global Alliance was established in 2016 after four years of efforts led by ICSS, through the organization of the 4th International Sport Security Conference at Lancaster House in London, the center succeeded in mobilizing global efforts and building an international coalition for integrity in sport consisting of more than 80 members, and this resulted in the establishment of the first independent international organization for integrity in sport, called SIGA, which has been fully self-financed since its establishment by its 130 members representing personalities, international institutions and organizations and civil society organizations.

 

جنيف – قنا:

تنطلق بعد غد /الاثنين/ في جميع قارات العالم النسخة الأولى من مبادرة “أسبوع النزاهة في الرياضة” في تظاهرة عالمية هي الأولى من نوعها تستمر حتى يوم 11 من سبتمبر الجاري، وهي المبادرة التي تطرحها وتنظمها المنظمة الدولية للنزاهة في الرياضة (سيغا) المنظمة الدولية المستقلة والممولة ذاتيا والتي تأخذ من جنيف مقرا لها.

وتتضمن أجندة أسبوع النزاهة في الرياضة 50 فعالية رقمية، يتخللها جلسات نقاشية (ويبنار) بمشاركة 100 متحدث يمثلون 5 قارات، وستقام النسخة الأولى من المبادرة العالمية على منصة رقمية في العالم الافتراضي تشمل بثا مباشرا ومناقشات تفاعلية عبر قناة اليوتيوب الخاصة بمنظمة سيغا.

وسيتخلل فعاليات أسبوع “النزاهة في الرياضة” الذي تنظمه سيغا والذي يمتد على مدار خمسة أيام عمل، جلسات نقاشية ونقاشات ثنائية بين الرواد والقادة وصانعي القرار، وورش عمل تفاعلية. كما سيتخلل فعاليات الحدث الإعلان عن مبادرات ومشروعات وفعاليات جديدة إلى جانب مؤتمرات صحفية وجلسات تعارفية.

وتوجت جهود سيغا بجمع أكثر من 130 جهة مشاركة من بين الأعضاء والشركاء ظهرت شعارات مؤسساتهم واتحاداتهم الرياضة في كتيب الحدث الخاص بالنسخة الأولى “لأسبوع النزاهة في الرياضة” 2020، حيث تبين أن المشاركين يمثلون جميع قطاعات المجتمع الدولي، حيث تتمثل الأمم المتحدة في منظمتين تابعتين لها، هما منظمة الأمم المتحدة للعلوم والثقافة اليونسكو، ومعهد الأمم المتحدة لبحوث لجريمة والعدالة (اليونيكري)، فيما برزت مجموعة الـ20 في طليعة المؤسسات السياسية المشاركة وتمثلت كرة القدم في مشاركة الاتحاد الدولي لكرة القدم (الفيفا) والاتحاد الأوروبي لكرة القدم والإتحاد الآسيوي لكرة القدم والإتحاد الإنجليزي لكرة القدم ومؤسسة دوري نجوم قطر، فيما تنوعت الجهات والمؤسسات المشاركة من قارات ودول العالم ما بين منظمات مجتمع مدني واتحادات وهيئات رياضية ومؤسسات متخصصة في مجال النزاهة والحوكمة ومؤسسات أكاديمية ومؤسسات صحفية عالمية مثل الجارديان.

وتتمحور جلسات ونقاشات أسبوع الزاهة في الرياضة حول خمسة محاور: الحوكمة الرياضية ومكافحة الفساد والتعاون الدولي، النزاهة المالية والشفافية والاستدامة، النزاهة والمراهنات في الرياضة، تطوير قدرات الشباب وحماية الأطفال في الرياضة، إدارة أعمال الرياضة والإعلام والتكنولوجيا.

وسيشارك في هذه النقاشات نخبة من الشخصيات العالمية من مختلف شرائح وقطاعات المجتمع، وممثلين عن اتحادات وهيئات دولية ولجان أولمبية وخبراء ومتخصصين على نحو يشكل منصة تفاعلية فاعلة، لرفع وتيرة الوعي حول التحديات الماثلة التي تواجه الرياضة العالمية وتسهم في دفع مسيرة العمل الجماعي وتفسح الطريق أمام تنفيذ الإصلاحات الضرورية بما يتماشى مع مهمة ورسالة “سيغا”.

وقال السيد محمد بن حنزاب نائب رئيس مجلس إدارة المنظمة الدولية للنزاهة في الرياضة (سيغا) في تصريح له اليوم ، إن أسبوع النزاهة في الرياضة يعد مبادرة عالمية غير مسبوقة وستقام سنويا وهي مبادرة ستجمع كل المنتسبين للرياضة العالمية بمختلف القطاعات من جميع قارات ودول العالم للمساهمة في حماية النزاهة في الرياضة.

وتابع بن حنزاب: حجم المشاركة المؤكد يعكس اهتمام العالم بقضية النزاهة وبضرورة حشد كل الجهود والمشاركة في إحداث التغيير الإيجابي فيما يتعلق بحماية النزاهة في الرياضة العالمية، ونحن ننتظر خلاصات محددة وتقييما للفعاليات الرقمية التي سيشهدها الحدث على مدار أسبوع النزاهة في الرياضة.

وشدد نائب رئيس مجلس إدارة “سيغا” على أن النزاهة أصبحت قضية حيوية في الرياضة العالمية وأن سيغا بعد أن وضعت معايير دولية قياسية للنزاهة في الرياضة تسعى لنشر جوانب التوعية والعمل على تكريس هذه الثقافة كأحد المحاور الهامة لحماية الرياضة العالمية والرياضيين خاصة الشباب والقصر.

ورحب بن حنزاب بالمشاركة القطرية اللافتة في هذا الحدث العالمي وقال إنه يفخر دائما بتواكب ومساهمة المؤسسات القطرية من مختلف القطاعات في الحراك الرياضي العالمي خاصة في مجال النزاهة في الرياضة.

وحرصت عدد من المؤسسات القطرية الإنخراط في هذه التظاهر العالمية فظهر من بين شعارات المؤسسات الدولية المشاركة، مؤسسة دوري نجوم قطر وشعار مجموعة بي.إن.الإعلامية إلى جانب الخطوط الجوية القطرية العضو المؤسس في سيغا والمركز الدولي للأمن الرياضي الذي سيكون رئيس مجلس إدارته محمد بن حنزاب متحدثا رئيسيا في هذا الحدث العالمي.

ومنذ الإعلان في يونيو الماضي عن إطلاق مبادرة “أسبوع النزاهة في الرياضة”، حظيت المبادرة بأصداء إيجابية واسعة حتى قبل أن تقام نسختها الأولى، وتجسد قاسم من هذه الأصداء في الإعلان عن أجندة الفعاليات المتنوعة وأعداد المشاركين والمتحدثين من 5 قارات ومعظم دول العالم. كما أبرز كُتيب هذه التظاهرة هوية جديدة من شأنها أن تسهم في السنوات المقبلة في ترسيخ ثقافة النزاهة في الرياضة كأحد المحاور الهامة لحماية الرياضة العالمية والرياضيين خاصة الشباب والقصر.

وأطلقت دولة قطر مبادرة (اليوم الرياضي للدولة) في عام 2012، وبعد سنوات أطلق الاتحاد الأوروبي مبادرة “الأسبوع الرياضي للاتحاد الأوروبي” واستمرارا لهذا النهج أطلقت سيغا أسبوع الرياضة في النزاهة في تجسيد صريح لريادة دولة قطر في مجال تكريس الإرث والمساهمة في استلهام الشباب للقيم والمثل الرياضية الحميدة.

وتعد سيغا فكرة ومبادرة قطرية، وقد تأسست المنظمة الدولية للنزاهة في الرياضة في عام 2016 بعد جهود دامت أربع سنوات قادها المركز الدولي للأمن الرياضي، مرورا بتنظيم المؤتمر الدولي الرابع للأمن الرياضي في لانكستر هاوس بالعاصمة البريطانية لندن، ولاحقا تواصلت هذه المساعي المدروسة ونجح المركز الدولي في حشد الجهود العالمية وبناء تحالف دولي للنزاهة في الرياضة يتألف من أكثر من 80 عضوا، وأسفر ذلك عن تأسيس أول منظمة دولية مستقلة للنزاهة في الرياضة، أطلق عليها سيغا، الممولة منذ تأسيسها ذاتيا بالكامل أي بنسبة 100% حيث يأتي تمويلها من الأعضاء الذين بلغ عددهم حتى الآن ما يزيد عن 130 عضوا يمثلون شخصيات ومؤسسات عالمية ومنظمات أممية ومنظمات من المجتمع المدني.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format