😎 LifeStyle👩‍🎨 Art

National Museum of Qatar Unveils Virtual Exhibitions Feature Content Curated by the Public

متحف قطر الوطني يطلق معارض افتراضية تعتمد على مشاركات الجمهور

QNA – Doha:

The National Muesum of Qatar (NMoQ) unveiled two exhibitions on September 1, hosted in partnership with Google Arts and Culture, feature content curated by members of the community, as part of a series of crowdsourced virtual exhibitions launched earlier this year.

For the exhibitions, NMoQ invited its digital audience to contribute to developing the content based on themes featured in the museums permanent collection.

The upcoming Habitats and Shelters exhibition, inspired by NMoQs Qatar Natural Environment and Life in Al Barr (Desert) galleries explore how, in times of uncertainty, humans and animals take shelter to survive.

The exhibition includes photographs, illustrations and sketches submitted by the community depicting how they adapted to their habitat and living space during self-isolation.

With intangible heritage being a central theme explored across NMoQs story, the Qatars Culinary Journey exhibition highlights traditional and personal interpretations of Qatari food. For the exhibition, members of the community were called on to submit photographs of traditional Qatari cuisine from karak to gahwa to mathrooba, harees and other dishes as well as a short statement explaining how the participant learned to make the dish.

The exhibition also includes Qatar’s Culinary Journey: Special Invitation to Qatari Celebrations and Qatars Culinary Journey: How to Prepare Gahwa.

“The series of exhibitions was launched as a response to the COVID-19 pandemic to provide a creative outlet for our digital audience during these challenging times. We invite members of the community to explore these unique collections that provide fascinating insights into how we have all adapted to and endured the current pandemic,” HE NMoQ Director Sheikha Amna bint Abdulaziz bin Jassim Al-Thani said.

The exhibition will be hosted on the Google Arts and Culture platform, which features content from over 2,000 leading museums and archives that have partnered with the Google Cultural Institute to preserve and bring the worlds art and culture online.

الدوحة – قنا:

كشف متحف قطر الوطني، بالتعاون مع منصة جوجل للفنون والثقافة، النقاب عن معرضين افتراضيين تم إطلاقهما مطلع سبتمبر الجاري، يعرضان محتوى تم تطويره من قبل الجمهور.

وقام متحف قطر الوطني بدعوة جمهوره للمساهمة في تطوير محتوى المعرضين الإلكترونيين ويشمل موضوعات تم استكشافها في تكوين المتحف النهائي، وذلك في إطار سلسلة معارض افتراضية تعتمد على مشاركات الجمهور تم إطلاقها في وقت سابق من العام الحالي.

ويركز المعرض الافتراضي الأول المواطن البيئية والملاجئ الطبيعية، المستوحى من صالتي العرض البيئات الطبيعية في قطر والحياة في البر، على طرق تكيف الإنسان والكائنات الحية المختلفة في البيئات القاسية من أجل البقاء، ويشمل المعرض صورا ورسومات توضيحية واسكتشات أرسلها الجمهور تبين كيف قاموا بالتكيف مع عملية الحجر الذاتي في المنزل.

ويعتبر التراث غير المادي من أبرز الموضوعات التي يمكن استكشافها خلال زيارة متحف قطر الوطني، وفي هذا السياق يسلط معرض قصة المطبخ القطري الافتراضي الضوء على التفسيرات التقليدية والشخصية للطعام القطري، حيث تم الطلب من الجمهور الرقمي تقديم 2 – 3 صور للأكلات القطرية التقليدية، من الكرك والقهوة إلى المضروبة والهريس والأطباق الأخرى، بالإضافة إلى تقديم بيان قصير يشرح كيف تعلم المشارك كيفية صنع هذا الطبق.

ويتضمن المعرض أيضا قسما خاصا بالاحتفالات القطرية تحت عنوان قصة المطبخ القطري: دعوة خاصة إلى الاحتفالات القطرية، وآخر حول طريقة إعداد القهوة تحت عنوان قصة المطبخ القطري: كيفية تحضير القهوة.

وتعليقا على هذه المعارض الافتراضية، قالت سعادة الشيخة آمنة بنت عبدالعزيز بن جاسم آل ثاني، مديرة متحف قطر الوطني:” إنه تم إطلاق سلسلة من المعارض كاستجابة لجائحة /كوفيد-19/ لتوفير منفذ إبداعي لجمهورنا الرقمي خلال هذه الأوقات العصيبة وبهذه الطريقة تمكن متحف قطر الوطني من الحفاظ على زخم جهوده في إثراء المشهد الثقافي في دولة قطر مع جعل أفراد المجتمع يساهمون بفعالية في دعم تلك الجهود، وهنا ندعو الجمهور لاستكشاف هذه المجموعات الفريدة التي توفر رؤى رائعة حول كيفية تكيفنا مع الظروف التي فرضها الوباء الحالي وتحمله”.

وستتم استضافة المعرض على منصة جوجل للفنون والثقافة، والتي تتميز بعرض محتوى من أكثر من 2000 متحف ومركز أرشيفي عالمي، والتي عقدت شراكة مع معهد جوجل الثقافي للحفاظ على الفن والثقافة العالمية وعرضها للجمهور عبر الإنترنت.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format