💉 Health🦠Coronavirus

Random COVID-19 test to be done on students this month: Official

مسؤول: سيتم إجراء اختبارات عشوائية على الطلاب للكشف عن كوفيد-١٩ هذا الشهر

The Peninsula – Doha:

Dr. Abdullatif Al Khal, Chair of the National Strategic Group on COVID-19 and Head of the Infectious Diseases Division at Hamad Medical Corporation, has said that the measures put in place have succeeded in lowering the number of new daily cases over the past few months.

Schools have implemented all necessary measures to ensure safety of students and around 98.5 percent of teachers and school staff were tested negative in a test done by the Ministry of Public Health. He said that random COVID-19 tests for students will be done in September.

The success is due to the combined efforts of the government and members of the public, he said in a press conference held yesterday on COVID-19.

Most of the cases of infection during the last period were found within the same family, which often came from one of its members, he said adding that the infection rate per hundred tests during August ranged between 1-2 percent, which is low. It means that only 1 to 2 persons, out of 100 tests, turned positive during the COVID-19.

Regarding the opening schools, he said: “The blended approach, which is enabling children to return to school, has been carefully planned with all the relevant authorities and all measures are being put in place by schools to ensure the safety of children and reduce the risk of COVID-19 infection.”

He said, while children are not immune to COVID-19, they are extremely unlikely to experience severe symptoms of the virus and their safety is always our first priority.

Dr. Al Khal mentioned that random COVID-19 tests will be carried on students going back to schools in September. “With a maximum of 30 percent of children in school each day, in addition to supporting preventive measures, we are confident that everything is in place to enable children to safely return to schools,” he affirmed.

“We are seeing that a high proportion of positive cases among Qatari nationals and expat professionals are due to a minority of people within these groups who continue to ignore preventive advice – putting themselves and those around them at risk,” Dr Al Khal added. “We have seen incidences of large scale family gatherings and celebrations with more than 100 people. The mass gatherings put many people at risk and risk undermining all the efforts that have been done to combat the virus to date”.

About the fourth phase, Al Khal pointed out that the start of Phase 4 will again open new facilities and offer people more freedom, but it is important to remember that the further lifting of restrictions does not mean that the virus has disappeared and the threat to our health has gone.

Source: thepeninsulaqatar

الدوحة – ذا بينينسولا – ترجمة WGOQatar:

قال الدكتور عبداللطيف الخال رئيس المجموعة الاستراتيجية الوطنية للتصدي ل”كوفيد-19″ ورئيس شعبة الأمراض المعدية في مؤسسة حمد الطبية إن الإجراءات التي تم اتخاذها نجحت في خفض عدد الحالات اليومية الجديدة خلال الأشهر القليلة الماضية.

ونفذت المدارس جميع التدابير اللازمة لضمان سلامة الطلاب، كما أن نحو 98.5 في المائة من المعلمين وموظفي المدارس قد ظهرت نتائجهم سلبية في اختبار قامت به وزارة الصحة العامة. وقال إنه سيتم إجراء اختبارات عشوائية للكشف عن “كوفيد-19” على الطلاب في سبتمبر.

وقال في مؤتمر صحفي عقده أمس للحديث عن “كوفيد-19” إن هذا النجاح يعود إلى الجهود المشتركة التي تبذلها الحكومة وأفراد الجمهور.

وقال إن معظم حالات الإصابة خلال الفترة الماضية تم إيجادها في داخل نفس الأسرة التى غالباً ما تأتى من أحد أفرادها، وأضاف انأن معدل العدوى لكل مائة فحص خلال اغسطس تراوح بين 1 و 2 فى المائة وهو منخفض. وهذا يعني أن 1 إلى 2 شخص فقط, من أصل 100 شخص أجرى الاختبار, ظهرت إيجابية.

وفيما يتعلق بافتتاح المدارس، قال: “لقد تم التخطيط بعناية للنهج المختلط، الذي يمكّن الأطفال من العودة إلى المدرسة، مع جميع السلطات المعنية، وتتخذ المدارس جميع التدابير لضمان سلامة الأطفال والحد من خطر الإصابة بعدوى كوفيد-19.

وقال إنه في حين أن الأطفال ليسوا في مأمن من COVID-19، إلا أنه من غير المرجح للغاية أن يتعرضوا لأعراض حادة للفيروس، وأن سلامتهم هي دائماً أولويتنا القصوى.

وأشار الدكتور الخال إلى أن اختبارات “كوفيد-19” عشوائية سيتم إجراؤها على الطلاب الذين سيعودون إلى المدارس في سبتمبر. وأكد “مع وجود 30 في المائة كحد أقصى من الأطفال في المدارس كل يوم، بالإضافة إلى دعم التدابير الوقائية، نحن واثقون من أن كل شيء موجود لتمكين الأطفال من العودة بأمان إلى المدارس”.

وأضاف الخال: “إننا نرى أن نسبة عالية من الحالات الإيجابية بين المواطنين القطريين والمهنيين الوافدين ترجع إلى أقلية من الناس داخل هذه المجموعات يواصلون تجاهل المشورة الوقائية – مما يعرض أنفسهم ومن حولهم للخطر”. “لقد شهدنا أحداثاً من تجمعات وحفلات عائلية واسعة النطاق مع أكثر من 100 شخص. فالتجمعات الجماهيرية تعرض الكثير من الناس للخطر، كما أنها قد تقوض جميع الجهود المبذولة لمكافحة الفيروس حتى الآن”.

وعن المرحلة الرابعة، أشار الخال إلى أن بدء المرحلة الرابعة سيفتح مرة أخرى تسهيلات جديدة ويقدم للناس المزيد من الحرية، ولكن من المهم أن نتذكر أن المزيد من رفع القيود لا يعني أن الفيروس قد اختفى وأن الخطر على صحتنا قد انتهى.

المصدر: thepeninsulaqatar

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format