💉 Health

HMC Organizes Online Workshop for Children with Intellectual Disabilities

حمد الطبية تنظم معسكرا افتراضيا للأطفال من ذوي الإعاقات الذهنية

QNA – Doha:

Hamad Medical Corporation (HMC), represented by the Child and Adolescent Mental Health Services Department, organized an online summer camp in which 30 children between the ages of 8-15 participated.

The workshop, held online for the first time since its inception in 2016, was aimed at children with intellectual disabilities and offered training workshops that include many entertainment and educational aspects.

Executive Director of Clinical and Service Development with HMC’s Child and Adolescent Mental Health Service Dr. May Jassim Al Muraisi confirmed that the workshop organizers decided to go online this year, with the aim of children continuing to benefit from this initiative while preserving their health and protecting them from the coronavirus (Covid-19).

She indicated that this year’s workshop aims to support children who suffer from low cognitive abilities and constructively address the challenges related to the crisis caused by the coronavirus pandemic.

Dr. Al Muraisi added that the summer workshop initiative seeks to support children and teach them skills that will help them form their independent personalities and build self-confidence so that they can continue their lives naturally.

The annual summer workshop is supervised by a group of multidisciplinary supportive health service cadres, with expertise in therapeutic education and training methods based on scientific evidence, which include occupational therapists, speech therapists, play therapists and psychoanalysts.

Dr. Al Muraisi explained that the supervisors of the workshops are strengthening the abilities of the participating children in the field of communicating with those around them, critical thinking, reading and writing, speaking, sharpening memory and writing notes, and through these workshops the development of skills and sensory abilities are also developed through play therapy.

She pointed to the increasing demand for specialized treatment for children with intellectual disabilities, stressing the great impact that treatment has on the lives of these children and their family members.

She indicated that, over the past few years, HMC has doubled the number of functional physiotherapists to meet the increasing needs of these patients’ treatment services.

الدوحة – قنا:

نظمت مؤسسة /حمد الطبية/ من خلال قسم الصحة النفسية للأطفال والمراهقين معسكرا صيفيا افتراضيا عبر شبكة الإنترنت، شارك فيه 30 طفلا تتراوح أعمارهم بين 8 و15 عاما.

واستهدف المعسكر الذي يقام للمرة الأولى /عن بعد/ الأطفال من ذوي الإعاقات الذهنية، حيث تم تنظيم النسخة الأولى منه عام 2016، وتتضمن فعاليته ورشا تدريبية تشمل العديد من الجوانب الترفيهية والتعليمية يتعلم الأطفال من خلالها الكثير من المهارات الحياتية.

وأكدت الدكتورة مي جاسم المريسي المدير التنفيذي لتطوير الخدمات الإكلينيكية في قسم الصحة النفسية للأطفال والمراهقين بمؤسسة حمد، أن القائمين على تنظيم المعسكر قرروا إقامته بصورة افتراضية هذا العام، بهدف مواصلة الاستفادة من هذه المبادرة مع الحفاظ على صحة المشاركين وحمايتهم من العدوى بفيروس كورونا /كوفيد 19/.

وأشارت الى أن معسكر هذا العام هدف الى دعم الأطفال الذين يعانون من تدن في القدرات الإدراكية، والمعالجة البناءة للتحديات المتصلة بالأزمة الناجمة عن جائحة كورونا.

وأضافت أن مبادرة المعسكر الصيفي تسعى الى الدعم للأطفال وتعليمهم مهارات، تساعدهم على تكوين الشخصية المستقلة الخاصة بكل منهم وبناء الثقة بالنفس بما يمكنهم من مواصلة حياتهم بصورة طبيعية، حيث ساهمت هذه المبادرة في تنمية المهارات والمواهب لدى الأطفال بفضل ما يتم تقديمه لهم من دعم ورعاية، الى جانب إضفاء البهجة على حياة هؤلاء الأطفال وأفراد أسرهم.

تجدر الإشارة إلى أن المعسكر الصيفي السنوي تشرف عليه مجموعة من كوادر الخدمات الصحية المساندة متعددة التخصصات، من ذوي الخبرة في أساليب التعليم والتدريب العلاجي المبني على البراهين العلمية، وتشمل هذه الكوادر أخصائيين في العلاج الوظائفي، وأخصائيين في علاج النطق، وأخصائيين في العلاج من خلال اللعب، ومحللين نفسيين.

وأوضحت الدكتورة مي المريسي أن المشرفين على الورش التدريبية يقومون بتعزيز ما لدى الأطفال المشاركين من قدرات في مجال التواصل مع من حولهم، والتفكير الناقد، والقراءة والكتابة، والتحدث، وشحذ الذاكرة، وكتابة الملاحظات، كما يتم من خلال هذه الورش تنمية المهارات والقدرات الحسية لدى هؤلاء الأطفال من خلال العلاج عن طريق اللعب.

ولفتت الى الإقبال المتزايد على العلاج التخصصي للأطفال من ذوي الإعاقات الذهنية، مؤكدة على الأثر الكبير الذي يحدثه العلاج في حياة هؤلاء الأطفال وأفراد أسرهم.

وأشارت إلى أن مؤسسة حمد الطبية قامت خلال السنوات القليلة الماضية، بمضاعفة أعداد أخصائيي العلاج الطبيعي الوظائفي لديها، لتلبية الاحتياجات المتزايدة من هذه الخدمات العلاجية للمرضى.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format