📚Education

Sheikha Hind Urges Community to Display Values of Continuous Lifelong Learning

الشيخة هند تؤكد على أهمية الالتزام بقيم التعلم مدى الحياة

QNA – Doha:

The COVID-19 pandemic has challenged us all to see if we can be “self-motivated learners”, HE Vice Chairperson and CEO of Qatar Foundation for Education, Science and Community Development Sheikha Hind bint Hamad Al-Thani has said.

As the new academic year begins – with schools and universities all over the country starting to welcome back students – HE Sheikha Hind has urged the community to display the values of “flexibility, adaptability, and continuous lifelong learning” to empower and inspire students to do the same.

“We live in very interesting times, and one thing we always want to instill in our students is the notion of continuous learning and flexibility,” HE Sheikha Hind said. “The value in our graduates is the way they support their communities and the nation, and the values we hope they take away with them are being active citizens and nation-builders.

“More than ever now, our country needs them and organizations need them. We have students to be proud of and we know they will make a great impact wherever they go. The important thing for us is to ensure that we continue to instill these values in our students year-on-year, and we do that by role-modelling: ensuring we are as flexible as we want them to be and that we are the self-motivated learners we want them to be.”

HE Sheikha Hind believes it will be “exciting to see what education will look like in the coming years”, saying: “We are seeing different models around the world, and we are learning from them and seeing what works best for us.

“And this pandemic has really tested whether we are self-motivated learners. If we don’t have traditional learning infrastructure in place, are we still getting up every morning and trying to learn something new?

“Pandemics don’t come easily, and they don’t come frequently, so it’s important for us to understand that we are in a very surreal situation and find ways of continuing education during this time. It’s also important to recognize that we now have some big opportunities on the table, from education, to the way we work, and even to the way we live.

“That means we should take time to reflect, understand, and really be informed about what the future could look like; and we should take risks, because that is the way we continue to innovate and grow. And it is time to really disrupt education.”

الدوحة – قنا:

أكدت سعادة الشيخة هند بنت حمد آل ثاني، نائب رئيس مجلس إدارة مؤسسة قطر للتربية والعلوم وتنمية المجتمع والرئيس التنفيذي للمؤسسة، على أن جائحة فيروس كورونا (كوفيد-19)، شكّلت تحديًا لنا جميعًا في تحفيز أنفسنا على مواصلة التعلم.

وفي كلمة لها مع انطلاق العام الدراسي الجديد، واستقبال قطاع التعليم لطلاب المدارس والجامعات في جميع أنحاء الدولة، حثّت سعادة الشيخة هند بنت حمد آل ثاني المجتمع على الالتزام بقيم التعلم مدى الحياة، والمرونة، والتكيّف، ليكون مصدر إلهام للطلاب.

وقالت سعادة الشيخة هند بنت حمد آل ثاني “في ظلّ هذه المرحلة المهمّة، نواصل سعينا نحو غرس مفهوم التعلم المستمرّ والمرونة في نفوس طلابنا، حيث تكمن القيمة التي يُجسدها خريجونا بمختلف أشكال الدعم التي يقدّمونها لوطننا ولمجتمعاتهم، كذلك فإننا نأمل أن يستمروا في حمل القيم التي تُمكّنهم من أداء دورهم كمواطنين فاعلين وبناة للأوطان”.

وأضافت سعادتها “اليوم وأكثر من أي وقت مضى، تحتاج بلادنا بما فيها من مؤسسات إلى خريجينا.. ونحن نفخر بهم وندرك أنهم قادرون على إحداث التأثير الإيجابي الكبير أينما حلوا.. ما يهمنا هو حرصنا على المضي قدمًا في غرس هذه القيم بنفوس طلابنا عامًا بعد عام، ونحن نحقق ذلك من خلال تقديمنا لنموذج رائد عبر تحلينا بالمرونة التي نتطلع إليها ومواصلة تحفيز أنفسنا على التعلم، وهو ما نريده لطلابنا”.

وأشارت سعادة الشيخة هند إلى أنه من المثير للاهتمام التطلع إلى أشكال التعليم في الأعوام المقبلة، قائلة: “نشهد نماذج مختلفة من التعليم في جميع أنحاء العالم، وفي ذلك مصادر جديدة للتعلم، واختيار ما نراه الأفضل بالنسبة لنا”.. مضيفة “لقد شكلت جائحة كوفيد-19 اختبارا حقيقيا لقدرتنا الذاتية على التعلم”، وأنه “في حال لم يكن لدينا بنية تحتية تقليدية للتعلم، هل سننهض صباح كل يوم لنتعلم شيئا جديدا؟”.

وأوضحت أن الأوبئة لا تظهر بسهولة أو بشكل متكرر، لذلك من المهم أن نُدرك واقعنا السريالي الذي يعيشه العالم، وأن نجد طرقا جديدة لمواصلة التعليم في هذه المرحلة، وأن نُدرك أيضا الفرص الكبيرة المتوافرة أمامنا الآن، سواء في مجال التعليم أو في الطريقة التي نعيش بها حياتنا.

وختمت سعادة الشيخة هند كلمتها بالقول “هذا يعني أنه من المهم أخذ الوقت الكافي للتفكير ولفهم ما سيكون عليه شكل التعليم في المستقبل. لا بد من أخذ المبادرات لأن ذلك هو السبيل الذي يُمكننا من الابتكار والنمو. هذا هو الوقت المناسب لإحداث التغيير الجذري في التعليم”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format