😎 LifeStyle🌍 World

Meeting for coffee .. Macron chooses Fairuz to rally Lebanese

موعد على فنجان قهوة .. ماكرون يختار فيروز لتجمع اللبنانيين

Al-Sharq – WGOQatar Translations – Doha:

French President Emmanuel Macron chose to begin his visit to Lebanon by meeting with a national symbol that gathers the Lebanese, embodied by Fairuz.

According to Reuters, the Elysee Palace included the Lebanese artist at the forefront of the French president’s program during his second visit to Beirut in less than a month.

“Meeting for coffee with Fairuz in Antillias on Monday evening,” Macron wrote in his program.

On Monday, Macron will return to his agenda with a busy schedule of political meetings in an effort to get the country out of the political impasse that prevents the formation of an “important government” that the Elysee had put forward in a paper distributed to Lebanese politicians.

Hassan Diab’s government resigned earlier this month following the port explosion that killed at least 180 people, destroyed entire neighborhoods, displaced 250,000 people, destroyed businesses and toppled basic grain supplies.

The French president concluded a visit to Beirut on August 7th and tweeted the words “I love you, Lebanon,”” the title of a famous song by Fayrouz that accompanied the Lebanese throughout 15 years of civil war.

Macron will visit the Lebanese artist upon his arrival on Monday evening at her home in Rabia, near Antillias, north of Beirut, away from the media.

Fairuz has a strong friendship with the French state, and Fairuz received the highest French honors, including the Order of the Leader of Arts and Literature from the late French President François Mitterrand in 1988, and the Order of the Knight of the Legion of Honor from the late President Jacques Chirac in 1998.

There was no comment from Fayrouz’s office in Lebanon or her daughter, director Rima Rahbani.

A number of artists and media professionals reacted to the announcement of the French president’s meeting with Fayrouz.

Lebanese artist Melhem Zain said in an interview with Reuters that the French president “will receive the Medal of Honor of the rank of Fairuz through this meeting because the meeting with her will be recorded in his record and remembered by public opinion more than any other political meeting.”

“I don’t think this historic opportunity is repeated to anyone, even to senior leaders, we all know that the tale of Fairuz and the closed doors is a long story, and this is her secret that we loved as much as we loved her art,” Zain told Reuters. Of course, we will envy Macron for this opportunity, and consider that he has chosen the right path, he wanted to tell us that this is Lebanon that we want. On the bright image of Fairuz who made glory.”

Macron’s visit to Beirut is scheduled to last until Tuesday, when he will visit neighborhoods affected by the blast and plant a cedar tree with Lebanese children in the Jag forest northeast of Beirut.

Source: al-sharq

الدوحة – الشرق:

اختار الرئيس الفرنسي إيمانويل ماكرون أن يبدأ زيارته إلى لبنان بالاجتماع برمز وطني يلتقي على اسمه اللبنانيون ولا يتفرقون وتجسده فيروز.

وحسب وكالة رويترز، أدرج قصر الإليزيه اسم الفنانة اللبنانية في صدارة برنامج الرئيس الفرنسي خلال زيارته الثانية لبيروت خلال أقل من شهر.

وكتب ماكرون في برنامجه عبارة “موعد على فنجان قهوة مع فيروز في انطلياس مساء الاثنين”.

وسيعود ماكرون يوم الاثنين وعلى جدول أعماله برنامجا مزدحما باللقاءات السياسية في محاولة لإخراج البلاد من المأزق السياسي الذي يمنع تشكيل “حكومة مهمة” كان قد طرحها الإليزيه في ورقة وزعت على السياسيين اللبنانيين.

كانت حكومة حسان دياب قد قدمت استقالتها في وقت سابق من هذا الشهر عقب انفجار المرفأ الذي أودى بحياة 180 شخصا على الأقل ودمر أحياء بأكملها وتسبب في تشريد 250 ألف شخص وهدم مؤسسات تجارية وأطاح بإمدادات الحبوب الأساسية.

وكان الرئيس الفرنسي اختتم زيارة إلى بيروت في السابع من أغسطس الحالي وكتب على تويتر عبارة “بحبك يا لبنان” وهي عنوان أغنية شهيرة لفيروز صاحبت اللبنانيين طيلة 15 عاماً من الحرب الأهلية.

وسيزور ماكرون الفنانة اللبنانية فور وصوله مساء الاثنين في منزلها في الرابية قرب انطلياس بشمال بيروت بعيداً عن العدسات الإعلامية.

وتربط فيروز بالدولة الفرنسية علاقات صداقة متينة ، ونالت فيروز أرفع الأوسمة الفرنسية منها وسام قائد الفنون والآداب من الرئيس الفرنسي الراحل فرانسوا ميتران عام 1988، ووسام فارس جوقة الشرف من الرئيس الراحل جاك شيراك عام 1998.

ولم يصدر أي تعقيب من مكتب فيروز في لبنان أو من ابنتها المخرجة ريما الرحباني.

فيما تفاعل عدد من الفنانين والإعلاميين مع الإعلان عن لقاء الرئيس الفرنسي بفيروز.

واعتبر الفنان اللبناني ملحم زين في اتصال مع رويترز أن الرئيس الفرنسي “سوف يحصل على وسام الشرف من رتبة فيروز من خلال هذا اللقاء لكون الاجتماع بها سوف يدوّنه في سجله ويتذكره الرأي العام أكثر من أي لقاء سياسي آخر”.

وأضاف زين لرويترز “لا اعتقد أن هذه الفرصة التاريخية تتكرر لأحد، حتى لزعماء كبار، كلنا نعرف أن حكاية فيروز والأبواب المغلقة حكاية طويلة، وهذا سرها الذي أحببناه كما حبنا لفنها .. طبعا سنحسد ماكرون على هذه الفرصة، ونعتبر أنه اختار الطريق الصح، هو آراد أن يقول لنا هذا لبنان الذي نريد.. على صورة فيروز الناصعة التي صنعت المجد “.

ومن المقرر أن تستمر زيارة ماكرون إلى بيروت حتى يوم الثلاثاء حيث سيزور الأحياء المنكوبة والمتضررة من جراء الانفجار كما سيزرع شجرة أرز مع أطفال لبنانيين في غابة جاج في شمال شرق بيروت.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format