⚽ QSL

Al Khor Defeat Al Markhiya in Play-Off to Book Stars League Berth

الخور يضمن البقاء بدوري النجوم بفوزه في المواجهة الفاصلة على حساب المرخية

QNA – Doha:

Al Khor edged Al Markhiya 2-0 at the Al Janoub Stadium on Friday in play-off to determine which team would feature in next season’s top flight.

The play-off pitted 11th-placed team in the 2019-20 season QNB Stars League (Al Khor) against Second Division runners-up of this season (Al Markhiya).

QNB Stars League’s basement side Al Shahania had directly been relegated to the Second Division, while Second Division champions Al Kharaitiyat earned promotion to the top flight.

A bad patch saw Al Khor end up 11th and go into the play-off. However, they were given a tough fight by Al Markhiya before winning by two extra-time goals.

Ahmed Hammoudan (99th minute) and Abdulla Al Moraisi (112nd minute) scored for Al Khor after regular time ended goalless.

The match regulations stipulated that in the event o f a tie, extra time of 30 minutes (15 minutes in each half) was to be played. Had that also ended in a draw, penalty shoot-out would have decided the winners.

Al Khor dominated Al Markhiya throughout with 64 per cent possession. The Knights forced 10 corners as against two by Al Markhiya, whose woes compounded when Luciano Vasquez, nicknamed Lucho, was sent off soon after they conceded their second goal.

Al Markhiya goalkeeper Mohammed Saeed held fort against the rival attacks for most of the game, but for two late goals.

Al Khor’s Ibrahim Amada had his rising shot parried by Saeed in the 39th minute.

After Al Khor’s Anas Ibrahim sent his shot wide of the target, Lucho and Al Khor’s Helal Mohammed both headed over the bar and Helal’s team-mate Tiago Bezerra headed wide as Al Markhiya went defensive.

Hammoudan and Robert Alexander Melki made goal attempts for Al Khor in the second half, but were unsuccessful and the game went into extra time.

Hammoudan gave Al Khor the breakthrough by heading in substitute Mohammed El Sayed’s low cross from the right in the first half of extra time.

Al Moraisi found the mark with a chip shot over the head of an advancing Al Markhiya goalkeeper after Aden Ali failed to clear a through pass from deep into the Al Khor area.

الدوحة – قنا:

ضمن الخور بقاءه في دوري الدرجة الاولى بعد فوزه في المواجهة الفاصلة على حساب نظيره المرخية بهدفين دون رد في المباراة التي جمعت بين الفريقين مساء اليوم وامتدت لشوطين إضافيين على ملعب الجنوب المونديالي.

بادر الخور بافتتاح التسجيل عن طريق احمد حموذان في الشوط الاضافي الاول وبالتحديد في الدقيقة /99/.. ثم اضاف البديل عبدالله المريسي الهدف الثاني في الدقيقة /112/، ليمنح فريقه بطاقة البقاء بين الكبار، وينهي طموح المرخية بالصعود للدرجة الاولى.

وتمكن فريق المرخية من التأهل لخوض المباراة الفاصلة على الصعود للدوري القطري في الموسم المقبل، بعد فوزه على نظيره مسيمير 3- 2، على استاد سحيم بن حمد بنادي قطر، في ختام مباريات دوري الدرجة الثانية.. أما نادي الخور فقد أنهى منافساته في دوري نجوم قطر، في المركز قبل الأخير.

جاءت المواجهة متوسطة المستوى الفني بسبب انحصار اللعب في وسط الملعب في اغلب الفترات، نظرا لقيمة الرهان ولعب الفريقان بحذر شديد مع افضلية لنادي الخور من ناحية بناء الهجمات التي لم تترجم الى اهداف، فيما اعتمد المرخية على اسلوب الهجمات المرتدة على امل مباغتة خصمه لكن الدفاع كان بالمرصاد.

كما شهدت المواجهة تعرض كلاوديو فاسكيز لاعب المرخية للطرد في الدقيقة /115/ بعد الحصول على الانذار الثاني.

ولعبت خبرة لاعبي الخور دورا كبيرا في ضمان بقائهم في الدوري القطري ،حيث نجحوا في انجاز المهمة على اكمل وجه رغم امتداد المباراة للأشواط الاضافية، وكانو قريبين من انهاء المباراة في وقتها الاصلي لكن حارس المرخية وقف سدا منيعا وحال دون دخول الكرة في شباكه، لكنه استسلم اخيرا واستقبلت شباكه هدفين.

انتهى الشوط الأول بالتعادل السلبي، حيث كانت الأفضلية لفريق الخور الذي هاجم بقوة منذ البداية من خلال تياجو ولوكا وحموذان، وتصدى دفاع المرخية لمحاولات لاعبي الخور الذين بحثوا عن هدف مبكر، الا ان تعامل المرخية من خلال التنظيم الدفاعي والحارس حالا دون اهتزاز شباكه، ومن ثم الاعتماد على الكرات السريعة التي كانت قليلة على مرمى بابا جبريل.

ومع بداية الشوط الثاني، حاول المرخية ان يتخلص من التراجع الذي كان عليه ويبادر بالرد على محاولات الخور، وهو ما جعل الكفة متوازنة بين الطرفين وكل منهما حاول التسجيل، ومع مرور الوقت أصبح اللعب سجالا بين الفريقين مع بعض الفرص التي نجح الخور في صنعها إلا أن حارس المرخية تصدى لها بكل براعة وأنقذ مرماه من بعض الفرص الخطيرة، فيما كانت محاولات المرخية تنتهي عند الدفاع.

وأجرى الخور أول تبديل بإخراج محمد جمعة، فيما سبقه المرخية بخروج حمود اليزيدي ومشاركة محمد عرفة، ثم خروج علي سعيد المهندي ودخول سالم خليفة بالمرخية قبل نهاية المباراة بعشر دقائق، وكاد الأخير ان يستثمر خطأ بين نايف البريكي ومصعب عبدالمجيد وخطف الكرة ليواجه الحارس قبل ان ينقض عليه المدافع روبرت ملكي وأبعدها بالوقت المناسب وذلك بالدقيقة /85/، واستمر التعادل السلبي حتى الدقيقة الأخيرة من الوقت الأصلي ليلجأ الفريقان الى الوقت الإضافي.

وانتفض الخور بالوقت الإضافي ونجح في تسجيل الهدف الأول بالدقيقة /99/ عن طريق أحمد حموذان من كرة عرضية مررها محمد جدو وعالجها حموذان برأسية للشباك، وهو ما صعب من مهمة المرخية.

وعزز الخور تقدمه بهدف ثان بالدقيقة /112/ من كرة سريعة مررها الحارس بابا جبريل الى مصعب عبدالمجيد الذي مررها خلف دفاع الخور لينطلق لها البديل عبدالله المريسي ولعبها من فوق رأس الحارس الى الشباك، وهو هدف الاطمئنان للخور الذي تمكن من الفوز والبقاء في دوري نجوم QNB للموسم الجديد 2020- 2021.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format