🌍 World👮‍♂️ Government

Qatari-US Relations Reach Distinguished Stage of Strategic Partnership in All Fields

العلاقات القطرية الأمريكية بلغت مرحلة متميزة من الشراكة الإستراتيجية في كل المجالات

QNA – Doha:

Al Sharq newspaper confirmed that the relations between the State of Qatar and the United States of America are solid and have been developing continuously since 1972, indicating that these relations have strengthened in recent years and have reached a distinguished stage of strategic partnership in all fields.

In its editorial on Friday under the title “Qatar and America… Strategic Relations”, the newspaper said that Doha and Washington have been in a state of continuous consultation on many regional and international issues, in addition to the continuous meetings and talks at all levels between senior officials of the two countries regarding strategic relations and economic partnership.

In this regard, Al Sharq referred to the phone call held between HH the Amir Sheikh Tamim bin Hamad Al-Thani and HE Secretary of State of United States of America Mike Pompeo. During the call, HH the Amir and the US Secretary of State discussed friendship relations and strategic cooperation between the two countries and means of enhancing them, in addition to discussing key regional and international developments.

The paper explained that the continuous consultation is the feature that distinguishes the relations between the two friendly countries, which stems from the position enjoyed by the State of Qatar and the remarkable roles it plays in the region in favor of regional and international stability and the promotion of international peace and security. Including, Qatar’s great efforts to advance the dialogue between the United States and the Afghan Taliban, which were successful and the two sides signed the historic Doha Agreement, which opened the door to peace in Afghanistan.

Al Sharq also pointed out the great role of the State of Qatar in easing tension in the Gulf, following the repercussions of the assassination of Major General Qassem Soleimani, commander of the Quds Force of the Iranian Revolutionary Guard, and the contribution with friendly and brotherly countries to defuse the threat of a military confrontation between Washington and Tehran, in addition to the notable contributions of Doha to promoting peace in the region and the world and its role as a strategic partner and ally of the United States in combating terrorism.

الدوحة – قنا:

أكدت صحيفة /الشرق/ الصادرة اليوم، أن العلاقات بين دولة قطر والولايات المتحدة الأمريكية تتسم بالقوة والمتانة، وظلت تتطور باستمرار منذ العام 1972 وحتى اليوم، مشيرة إلى أن هذه العلاقات ترسخت خلال الأعوام الأخيرة وبلغت مرحلة متميزة من الشراكة الإستراتيجية في كل المجالات.

وقالت الصحيفة في افتتاحيتها تحت عنوان /قطر وأمريكا.. علاقات إستراتيجية/، إن الدوحة وواشنطن ظلتا في حالة تشاور مستمر حول العديد من القضايا الإقليمية والدولية، إلى جانب اللقاءات والمحادثات المتواصلة على كل المستويات بين كبار المسؤولين في البلدين فيما يتصل بالعلاقات الإستراتيجية والشراكة الاقتصادية.

وأشارت /الشرق/ في هذا الصدد، إلى الاتصال الهاتفي الذي تلقاه حضرة صاحب السمو الشيخ تميم بن حمد آل ثاني أمير البلاد المفدى، مساء أمس، من سعادة السيد مايك بومبيو وزير خارجية الولايات المتحدة الأمريكية الصديقة، وتم خلاله استعراض علاقات الصداقة والتعاون الإستراتيجي بين البلدين وسبل دعمها وتعزيزها، إضافة إلى مناقشة أبرز التطورات على الساحتين الإقليمية والدولية.

وأوضحت أن التشاور المستمر هو السمة التي تميز العلاقات بين البلدين الصديقين، وينبع من المكانة التي تتمتع بها دولة قطر والأدوار المشهودة التي تلعبها في المنطقة لصالح الاستقرار الإقليمي والدولي وتعزيز السلم والأمن الدوليين، ومن بين تلك الأدوار، الجهود الكبيرة التي بذلتها لدفع الحوار بين الولايات المتحدة و/طالبان/ الأفغانية والتي تكللت بالنجاح وتوقيع الطرفين اتفاق الدوحة التاريخي، الذي فتح الباب لإحلال السلام في أفغانستان.

كما لفتت صحيفة /الشرق/ إلى الدور الكبير لدولة قطر في تهدئة التوتر في الخليج، في أعقاب تداعيات اغتيال اللواء قاسم سليماني قائد /فيلق القدس/ التابع للحرس الثوري الإيراني، والمساهمة مع الدول الصديقة والشقيقة في نزع فتيل نذر المواجهة العسكرية بين واشنطن وطهران، وغيرها من المساهمات البارزة للدوحة في تعزيز السلم في المنطقة والعالم، فضلا عن دورها كشريك وحليف إستراتيجي للولايات المتحدة في مكافحة الإرهاب.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
4
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format