💉 Health🦠Coronavirus📚Education

How to apply for a chronic condition certificate for school

كيفية التقدم بطلب للحصول على شهادة حالة مزمنة للمدرسة

The Peninsula – Doha:

The Ministry of Education and Higher Education (MOEHE) has announced changes to its previous back-to-school plan for the 2020/21 academic year. The new plan will apply blended learning during the first semester of the next academic year.

A combination of online and classroom-based learning will be implemented in all stages of education across public and private schools, preschools and the higher education institutions.

The following students can apply for an exemption from attending school in person if they wish: 

  • ​Students who suffer chronic diseases. 
  • Students who have a first degree relative with a chronic disease living in the same house. 

Students who fit the above criteria must apply for an approved medical certificate and submit this to their school along with their national address certificate.

How to apply for a medical exemption certificate 

1. Via the MyHealth Patient Portal

   – ​​The easiest way to receive your certificate is to download it from the MyHealth Patient Portal
   – All patients with a chronic condition who have been cared for at HMC or PHCC will automatically have a certificate available for them in the Portal
   – Patients with chronic conditions who have not yet registered for the Patient Portal should do so immediately in order to access their certificate. Registration and activation will take approximately 24 hours

2. Via an online request form

   – All patients with a chronic condition who have a Qatar Health Card and have been cared for at HMC or PHCC can request a certificate via an online form
   – Certificates will be processed and emailed to patients within 7 days of the request.​​

3. Via PHCC website 

  – Patient can complete a request form  available on the PHCC webpage for all registered patients with a valid health card

4. At a primary Health Care Health Center

   – ​Patients with chronic conditions and Qatar Health Card, but who have not previously been cared for at an HMC or PHCC facility (and therefore do not have their condition documented in their patient record), will need to make an appointment at their primary health center in order to record their chronic condition. 
   – Patients can make an appointment and request at the health center for this certificate. ​

5. At a semi-government or private health center

   – Patients with chronic conditions who do not have a Qatar Health Card can contact any semi-private or private health center in Qatar to request certificate. A fee will be applied at private centers

For more information related to school medical exemption certificates, call the HMC customer service team, Nesma’ak, on 16060 or PHCC’s customer service team, Hayyak, on 107.​

Source: thepeninsulaqatar

الدوحة – الشرق

أعلنت وزارة التعليم والتعليم العالي عن تغيير في خطة العودة للمدارس للعام الدراسي 2020/2021، وستعتمد الخطة الجديدة على نظام هجين خلال الفصل الدراسي الأول من هذا العام.

وقالت وزارةالصحة على موقعها أنه سوف يعتمد النظام على مزيج من الحصص الدراسية في الفصول الدراسية وجلسات تعليمية عبر شبكة الإنترنت لكافة المراحل الدراسية في المدارس الحكومية والخاصة ولكافة الفئات العمرية ابتداءً من مرحلة ما قبل الابتدائية وانتهاءً بمراحل ما بعد الدراسة الثانوية.

كما يمكن للطلبة ذوي الفئات التالية تقديم طلبات للإعفاء من حضور الحصص الدراسية في المدارس والمؤسسات التعليمية: 

  • الطلبة الذين يعانون من أمراض مزمنة 
  • الطلبة الذين لديهم أقارب من الدرجة الأولى ممن يعانون من أمراض مزمنة ويعيشون معهم في نفس المنزل.​

ويتعين على الطلبة الذين تنطبق عليهم الشروط المشار إليها أعلاه تقديم طلب للحصول على شهادة الإعفاء الطبية المعتمدة مرفقة بشهادة العنوان الوطني إلى المدرسة أو المؤسسة التعليمية التي يتبعون لها.

كيفية تقديم طلب شهادة إعفاء طبي 

1. عن طريق بوابة ” صحتي” ” MyHealth” الإلكترونية (هذه الخدمة ستكون متاحة بدءاً من يوم الجمعة 28 أغسطس 2020)

   – ​​أسهل طريقة للحصول على شهادة الإعفاء الطبي المطلوبة هي تنزيل الشهادة من خلال بوابة ” صحتي” ” MyHealth” الإلكترونية عبر الرابط التالي:

   – تتوفر في بوابة ” صحتي” ” MyHealth” الإلكترونية شهادات جاهزة لأصحاب الأمراض المزمنة الذين يتلقون العلاج في مرافق مؤسسة حمد الطبية أو مرافق مؤسسة الرعاية الصحية الأولية.

   – يتعيّن على المرضى الذين يعانون من الأمراض المزمنة الذين لم يقوموا بالتسجيل في البوابة الإلكترونية المبادرة إلى التسجيل في البوابة على الفور ليتمكنوا من الحصول على شهادة الإعفاء الطبي المطلوبة، وتستغرق عملية التسجيل والتفعيل لهذه الخدمة حوالي 24 ساعة. 

2. عن طريق استمارة طلب شهادة عبر شبكة الإنترنت 

   – يمكن لمرضى الأمراض المزمنة الذين يحملون بطاقة صحية ويتلقون العلاج في مرافق مؤسسة حمد الطبية أو مرافق مؤسسة الرعاية الصحية الأولية طلب الحصول على شهادة باستخدام استمارة طلب شهادة يتمّ تنزيله عبر شبكة الإنترنت.

   – يتمّ إعداد الشهادة وإرسالها إلى المريض المتقدّم بالطلب عن طريق البريد الإلكتروني خلال 7 أيام من تاريخ تقديم الطلب.​​

3. عن طريق الموقع الإلكتروني لمؤسسة الرعاية الصحية الأولية

   – ​يمكن للمرضى إكمال نموذج الطلب المتاح على الصفحة الإلكترونية الخاصة بمؤسسة الرعاية الصحية الأولية لجميع المرضى المسجلين ممن يمتلكون بطاقة صحية سارية المفعول.

4. عن طريق مركز الرعاية الصحية الأولية 

   – يتعيّن على مرضى الأمراض المزمنة الحاصلين على بطاقة صحية قطرية ولكن لم يسبق لهم أن تلقوا العلاج في مرافق مؤسسة حمد الطبية أو مرافق مؤسسة الرعاية الصحية الأولية (أي أن الحالات المرضية المزمنة غير موثّقة في سجلاتهم الطبية في هذه المرافق) الحصول على موعد لدى مركز الرعاية الصحية الأولية لتسجيل الحالات المرضية المزمنة الخاصة بهم.

   – يمكن للمرضى حجز موعد وتقديم طلب في المركز الصحي للحصول على هذه الشهادة.​

5. عن طريق مركز صحي خاص أو شبه خاص 

   – يتعيّن على مرضى الأمراض المزمنة ولا يحملون بطاقة صحية قطرية التوجّه إلى أحد المراكز الصحية الخاصة في دولة قطر والطلب منه تزويدهم بشهادات إعفاء طبي، علماً بأن هذه المراكز تتقاضى رسوماً مقابل إصدار هذه الشهادات.​

للمزيد من المعلومات حول شهادات الإعفاء الطبي الخاصة بالمدارس يمكن الاتصال على فريق خدمة العملاء (نسمعك) في مؤسسة حمد الطبية على هاتف رقم (16000) أو على فريق خدمة العملاء (حياك) في مؤسسة الرعاية الصحية الأولية على هاتف رقم (107).​

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
2
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format