🎮Games & Movies

Court decision supports Apple’s removal of “Fortnite” from App Store

قرار قضائي يساند “آبل” في سحبها “فورتنايت” من متجر التطبيقات

AFP – San Francisco:  

A US court has rejected a bid by the makers of Fortnite to reinstate the video game sensation immediately to the App Store, saying its eviction by Apple was a “self-inflicted wound.”

The ruling against Epic Games was the opening salvo in a battle over whether Apple’s tight control over the App Store, and its 30 percent cut of revenue, counts as monopolistic behavior.

“We thank the court for recognizing that Epic’s problem is entirely self-inflicted and is in their power to resolve,” Apple told AFP following the ruling in California late Monday.

“We look forward to making our case to the court in September.”

District Court Judge Yvonne Gonzalez-Rogers’s ruling gave Epic a partial victory however by ordering Apple not to limit Epic’s ability to provide Unreal Engine, key graphics technology, for other apps.

The judge acknowledged that Fortnite has passionate fans and people are turning to games as the pandemic keeps them home, but she added that companies must nevertheless abide by contractual agreements or work out conflicts in court.

Apple pulled Fortnite from its online mobile apps marketplace on August 13 after Epic released an update that dodges revenue sharing with the iPhone maker.

Apple does not allow users of its popular devices to download apps from anywhere but its App Store.

The Silicon Valley-based tech giant told Epic it would cut off access to tools needed to tailor software for devices powered by the iPhone maker’s operating systems.

Without those tools, Epic will not be able to create iPhone, iPad or Mac computer versions of its widely used Unreal Engine for powering rich graphics, the company said.

The Unreal Engine powers popular video games other than Fortnite, and has applications such as virtual reality training for astronauts and visual effects for television shows such as “The Mandalorian,” according to Epic.

Epic asked a judge to issue an emergency order to stop Apple from refusing to list Fortnite at the App Store or restricting access to the developers program until the matter is resolved in court.

In refusing to order Apple to put Fortnite back in the App Store, Judge Gonzalez-Rogers said she was guided by the notion that “self-inflicted wounds are not irreparable injury.”

“The current predicament appears of its own making,” the judge said of Epic.

Suggested that Epic simply turn off the code it inserted in Fortnite to bypass Apple’s payment system.

But the judge concluded that Apple blocking Epic access to its developers program, which involves separate agreements between the companies, would be going too far.

Epic declined to comment.

أ ف ب – سان فرانسيسكو: 

رأت قاضية في كاليفورنيا أن “آبل” على حق في قرارها سحب لعبة “فورتنايت” الإلكترونية من متجر التطبيقات “آب ستور” التابع لها، لكن لا يمكنها أن تحجب عن الشركة المصممة للعبة برنامجاً أساسياً للمطورين.

وأوضحت القاضية إيفون غونزاليس روجرز “لم تثبت (إيبيك غايمز) أن ألعابها ومن بينها (فورتنايت) تعرضت لأضرار جسيمة. ويبدو أنها هي التي ألحقت أذى ذاتيا بنفسها”، لأنها انسحبت من العقد المبرم مع “آبل”.

وتدور المعركة بين الجانبين حول نسبة العمولة البالغة 30 في المائة التي تقتطعها “آبل” من إيرادات الشركات التي تعرض تطبيقاتها في متجر “آب ستور” لمستخدمي هواتف “آيفون” وأجهزة “آيباد” اللوحية.

وترى “إيبيك غايمز” أن هذه العمولة مرتفعة، وحاولت في الفترة الأخيرة الالتفاف على نظام الدفع المدمج في نظام تشغيل “آي أو أس” التابع لـ”آبل”، لكن المجموعة الأميركية العملاقة سارعت إلى سحب لعبة “فورتنايت” من متجرها الإلكتروني.كذلك، توعدت “آبل” بحظر ولوج “إيبيك غايمز” إلى برنامج لمطوري البرمجيات يشكل ممراً إلزامياً لتوزيع تطبيقات أخرى على نظام تشغيل “آي أو أس” وتشغيل منصتها “أنريل إنجن” لتطوير ألعاب الفيديو.

ويستخدم هذا البرنامج زبائن كثر للشركة واستوديوهات لتطوير ألعاب الفيديو والأفلام والبرامج.

وأشارت القاضية إلى أن “إيبيك غايمز” لم تنتهك هذا العقد المنفصل. وأوضحت “النزاع الراهن يمكن حصره بسهولة في الاتهامات بشأن حق المنافسة في متاجر (آب ستور). ولا حاجة إلى أن يتجاوز هذا الإطار”. وأضافت أن “(آبل) اختارت التحرك بقسوة، وأثرت بذلك على أطراف أخرى فضلاً عن بيئة المطورين المستقلين”.

وأوصت القاضية بالإبقاء على “الوضع الراهن من دون منع الأطراف الأخرى في هذه ألاوساط من العمل بانتظار بت المحاكمة التي ستطول”.

وعلقت “آبل” على القرار “نحن نوافق القاضية على أن الطريقة العقلانية للتصرف هي احترام (إيبيك) لقواعد (آب ستور) وأن تواصل أنشطتها بانتظار تطور القضية”. وأضافت المجموعة “في حال احترمت (إيبيك) الإجراءات التي أوصت بها القاضية فنحن سنرحب مجدداً بـ(فورتنايت) عبر نظام (آي أو أس)”.

وتعقد الجلسة المقبلة في 28 سبتمبر/أيلول المقبل.

ورفضت “إيبيك غايمز” التعليق على قرار القاضية، وباشرت الأسبوع الماضي حملة تسويق لجمع تأييد عشرات ملايين المستخدمين.

وتُتهم “آبل” التي تتخذ مقراً لها في “سيليكون فالي” باستمرار باعتماد نهج استئثاري، لأنها تتفرد في وضع شروط لاستخدام لمنصتها التي تشكل ممراً إلزامياً لمستخدمي منتجاتها، كما أنها الخصم والحكم في أي خلاف مع الشركات الأخرى. وتنفي “آبل” هذه الاتهامات، مؤكدة أن العمولة التي تتقاضاها مشابهة لتلك المعمول بها في متاجر إلكترونية أخرى، وترمي إلى حماية التطبيقات ومستخدميها من قراصنة المعلوماتية وعمليات الاحتيال.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
11
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format