👩‍🎨 Art

506 Entries in Katara Prize for Cartoon, Awards in November

٥٠٦ مشاركات في جائزة كتارا للكاريكاتير وتتويج الفائزين في نوفمبر المقبل

QNA – Doha:

The Cultural Village Foundation, Katara, announced that it has received 506 entries from the Katara Prize for Cartoon contestants, which was launched from June 20 to August 15. The drawings are focused on the topic (working from home or homeschooling).

The competition addressing homeschooling topic was submitted by 262 participants from both genders, who represent about 17 Arab countries and 31 foreign countries. While 36 participants arrived from the Levant and Iraq, and 21 from the Maghreb.

On the topic of working from home, 244 participants from both genders participated in the competition, representing 36 non-Arab countries, with 171 entries, and 16 Arab countries who submitted 73 entries, as Egypt, Sudan and Somalia each submitted 29 entries, and 16 from the Levant and Iraq, and 14 participations for each region from the Arab Gulf states and the Maghreb countries.

A statement issued by Katara Sunday stated that a major celebration will be organized next November to distribute the prizes to 5 winners from Katara Prize for Cartoon .On the sidelines of the celebration of the first session of the award, an exhibition of the best drawings participating in the award will be held, in addition to the launch of a book on the art of caricature in Qatar including a historical account of the march of this art in the State of Qatar, in addition to its most famous pioneers.

The celebration also includes holding a conference on this high art that is used in the field of social or political criticism, and has proven ability to deliver critical messages that may surpass articles and press and media reports in general.

The first place winner gets USD 5000, the second place gets USD 4000, the third place gets USD 3000, while the fourth place winner gets USD 2000 and the fifth place winner gets USD 1000.

The launch of Katara Prize for Cartoon came as a result of the precautionary measures produced by the Covid-19 pandemic that swept all countries of the world, represented by the policy of social distancing, and one of its manifestations is the adoption of the method of homeschooling and working from home, to reduce friction among students in schools and universities, and employees in the workplace, hence the choice of these two topics as a field for expressing the first Katara Prize for Cartoon, and is considered a referendum for working from home or homeschooling, to know the trends of public opinion in these two systems, considering that the art of caricature reflects attitudes of the public at all times and places.

الدوحة – قنا:

أعلنت المؤسسة العامة للحى الثقافي كتارا، عن تلقي 506 مشاركات من المتسابقين في جائزة كتارا للكاريكاتير، والتي أطلقت خلال الفترة من 20 يونيو إلى 15 أغسطس الجاري، وتمحورت حول موضوعي العمل والتعليم عن بعد.

وتقدم للمسابقة في موضوع التعليم عن بعد 262 مشاركة من المتسابقين من الجنسين والذين يمثلون نحو 17 دولة عربية و31 دولة أجنبية، حيث وصل عدد المشاركات من الدول غير العربية 114 مشاركة، ومن دول الخليج العربي 47 مشاركة، ومن دول مصر، السودان والصومال بنحو 44 مشاركة، فيما وصل من بلاد الشام والعراق 36 مشاركة، ومن بلاد المغرب العربي 21 مشاركة.

وفي موضوع العمل عن بعد، تقدم للمسابقة 244 مشاركة من المتسابقين من الجنسين، والذين يمثلون 36 دولة غير عربية، بواقع 171 مشاركة، و16 دولة عربية قدموا 73 مشاركة، حيث تقدمت كلا من مصر و السودان والصومال 29 مشاركة، و16 مشاركة من بلاد الشام والعراق، و14 مشاركة لكل إقليم من دول الخليج العربي، وبلاد المغرب العربي.

وأوضح بيان صادر عن كتارا اليوم، أنه سيتم تنظيم احتفالية كبرى في شهر نوفمبر المقبل لتوزيع الجوائز على 5 فائزين بجائزة كتارا للكاريكاتير، وسيقام على هامش احتفالية الدورة الأولى للجائزة معرض لأفضل الأعمال المشاركة في الجائزة، إلى جانب تدشين كتاب عن فن الكاريكاتير في قطر يحتوي على سرد تاريخي لمسيرة هذا الفن في دولة قطر بالإضافة إلى أشهر رواده.

كما تشمل الاحتفالية عقد مؤتمر عن هذا الفن الراقي الذي يستخدم في مجال النقد الاجتماعي أو السياسي، وأثبت قدرة على إيصال رسائل نقدية ربما تفوق المقالات والتقارير الصحفية والإعلامية عموما.

ويحصل الفائز بالمركز الأول على 5 آلاف دولار أمريكي، والمركز الثاني على 4 آلاف دولار أمريكي، والمركز الثالث على 3 آلاف دولار أمريكي، في حين سينال الفائز بالمركز الرابع 2000 دولار أمريكي والفائز بالمركز الخامس يحصل على ألف دولار أمريكي.

يشار إلى أن إطلاق جائزة كتارا للكاريكاتير جاء نتيجة ما أفرزته جائحة /كوفيد-19/ التي اجتاحت جميع دول العالم، من إجراءات احترازية للحد من انتشار الفيروس، تمثلت في سياسة التباعد الاجتماعي، وأحد مظاهره اعتماد أسلوب التعليم عن بعد والعمل عن بعد، لتقليل الاحتكاك بين الطلاب في المدارس والجامعات، والموظفين في أماكن العمل، ومن هنا كان اختيار هذين الموضوعين ليكونا مجالا للتعبير عن أول جائزة رسم كاريكاتيري تنظمها كتارا، ويعد بمثابة استفتاء لنظام التعليم والعمل عن بعد، لمعرفة اتجاهات الرأي العام في هذين النظامين، باعتبار أن فن الكاريكاتير يعكس توجهات الجمهور في كل زمان ومكان.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format