🥅 LEAGUES

Will Barcelona really allow Messi to leave?

هل سيسمح برشلونة حقاً لميسي بالرحيل؟

DPA – Barcelona, Spain:

When Lionel Messi met Ronald Koeman last Thursday and, according to well-informed Catalan radio RAC1, told his new Barcelona coach that he saw himself as more “out than in” at the club, the football world sensed the unthinkable could actually happen.

Despite major differences with the club’s president Josep Bartomeu, Messi had looked destined to see out his career at Barcelona.

But the historic defeat to Bayern Munich, 8-2 in the Champions League quarter-finals, has already provoked the sacking of coach Quique Setien and the departure of technical secretary Eric Abidal. Could Messi now leave too?

One of the first questions Barcelona supporters are asking themselves throughout what is turning into a propaganda war between club and player is: who is leaking what?

Bartomeu cannot afford to be seen as the villain and Messi the victim.

Messi, in turn, wants the pressure to remain on Bartomeu, who has so far resisted all calls for him to stand down.

Messi’s gripes are well documented. He blames the current board for the sale of his friend Neymar to Paris Saint-Germain; the failure to rebuild a decent team with the funds, and poor choices of coaches and sporting directors among other errors.

When Esporte Interativo reported last Sunday that Messi had told the Barcelona board he wants to leave, it was noticeable that no denial was forthcoming from the player.

If that news appeared to emanate from “camp Messi” then it seemed the leaking of the contents of the first Messi-Koeman summit may well have come from the club.

It has even been suggested by some commentators in Catalonia that Bartomeu and his board would be happy for Messi to leave as long as they are portrayed as helpless to have stopped it.

There is a huge hole in the finances. The Covid-19 crisis has forced games behind closed doors and shut down the football tourism industry on which Barcelona depends.

Getting Messi off the wage bill and bringing in a transfer fee for him, would certainly help fix things financially.

But it cannot be seen to be their idea. El Mundo Deportivo’s front page yesterday declared Messi as “not transferable” and that has to be the public position.

Likewise Messi cannot demand to leave. That would change the dynamic and suddenly he would be the bad guy.

So far it seems his message amounts to him considering his future and not being willing to sign a new contract.

There is no imminent end to the crisis in sight before the return of Barcelona players to training at the end of August.

PSG, Inter Milan and Manchester City are all feasible potential suitors but none of them are prepared to move while the player has a year left on his contract and is protected by a release clause of 700mn euros (825mn dollars).

In January he will be free to negotiate a free transfer but by then Bartomeu will be into his last three months as president. He stands down in March ahead of elections.

Messi will be close to seeing off the president and therefore would be less likely to go.

An uncomfortable marriage of convenience may be the only outcome to the current stand-off.

الوطن – الجزيرة نت:

يكتنف الغموض مستقبل الأرجنتيني ليونيل ميسي، لاعب فريق برشلونة الإسباني لكرة القدم.

ولكن اللاعب صاحب الـ33 عاما لديه شرطا جزائيا ضخما في عقده، وهو ما يجعل رحيله عن الفريق غير مرجح. ويمكن لبرشلونة أن يخفض المبلغ ولكن لا يمكن أن يظهروا أنهم يريدون رحيل أحد أهم لاعبي النادي.

فعندما التقى ميسي مع رونالد كومان، الخميس الماضي، ووفقا لإذاعة “أر.أيه.سي1” الكتالونية المطلعة، قال اللاعب للمدرب الجديد لفريق برشلونة، إنه يرى نفسه أكثر خارج الفريق، ليشعر عالم كرة القدم أن ما لا يمكن تصوره قد يحدث بالفعل.

ورغم الاختلافات الكبيرة مع رئيس النادي جوسيب بارتوميو، بدا أن ميسي متجها لاستكمال مسيرته في برشلونة.

ولكن الهزيمة التاريخية 2 / 8 أمام بايرن ميونخ في دور الثمانية بدوري أبطال أوربا، أدت بالفعل لإقالة المدرب كيكي سيتين ورحيل المدير الرياضي إريك أبيدال. فهل يمكن لميسي أن يرحل أيضا؟.

لا يمكن لبارتوميو أن يسمح لنفسه بالظهور بشكل شرير وأن يظهر ميسي كضحية. وفي المقابل، يرغب ميسي أن يظل الضغط مسلطا على بارتمويو، الذي قاوم حتى الآن كل الدعوات التي طالبته بالاستقالة.

شكاوي ميسي المستمرة موثقة بشكل جيد. حيث لام إدارة النادي الحالية على بيع صديقه نيمار لباريس سان جيرمان الفرنسي، والفشل في إعادة بناء فريق لائق بالأموال. والاختيارات السيئة للمدربين والمديرين الرياضيين من بين أخطاء أخرى.

وعندما ذكرت صحيفة “إسبورتي إنتيراتيفو”، الأحد الماضي، أن ميسي أبلغ مجلس إدارة برشلونة بأنه يريد الرحيل، كان من الملاحظ أنه لا يمكن إنكار ما هو قادم من اللاعب.

إذا بدت هذه الأنباء صادرة من “معسكر ميسي”، فقد بدت أن تسريبات محتوى الاجتماع بين ميسي-كومان ربما جاء من النادي.

واقترح بعض المعلقين في كتالونيا أن بارتوميو ومجلسه سيكونان سعداء برحيل ميسي طالما سيتم تصويرهم بأنهم عاجزون عن منع هذا الأمر.

“ليس للبيع”

وهناك فجوة ضخمة في الموارد المالية. حيث أجبرت أزمة فيروس كورونا المباريات لتقام بدون جمهور وغلق صناعة سياحة كرة القدم التي يعتمد عليها برشلونة.

وبكل تأكيد فإن إخراج ميسي من قائمة الأجور وجلب مقابل مادي له، سيساعد على إصلاح الأمور المالية.

ولكن لا يمكن أن تبدو أن هذه الفكرة صادرة من الإدارة. حيث أعلنت صحيفة “الموندو ديبورتيفو” في صفحتها الرئيسية، اليوم السبت، أن ميسي ليس للبيع وأن هذا يجب أن يكون هو الموقف العام.

وبالمثل لا يمكن لميسي أن يطلب الرحيل. هذا من شأنه أن يغير الديناميكية وفجأة سيصبح ميسي الرجل الشرير.

وحتى الآن تبدو رسالته ترقى إلى دراسة مستقبله، وأنه لا يرغب في توقيع عقد جديد.

شرط جزائي

ولا تلوح في الأفق نهاية وشيكة لهذه الأزمة قبل عودة لاعبي برشلونة للتدريبات بنهاية أغسطس/ آب.

وهناك فرق كباريس سان جيرمان وإنتر ميلان ومانشستر سيتي مرشحون قادرون على ضم اللاعب، ولكن لا أحد منهم مستعد للتحرك بينما يتبقى في عقد اللاعب عاما في عقده مع برشلونة، لأن عقده محمي بشرط جزائي بقيمة 700 مليون يورو (825 مليون دولار).

وفي يناير/ كانون ثان المقبل سيكون من حق اللاعب التفاوض للانتقال في صفقة انتقال حر ولكن في ذلك الوقت سيتبقى لبارتوميو ثلاثة أشهر في مدته كرئيس للنادي. حيث سيتنحى في مارس/ آذار المقبل قبل الانتخابات.

وسيكون ميسي على وشك توديع الرئيس وبالتالي ستقل احتمالات رحيله عن الفريق.

المصدر: al-watan

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format