👮‍♂️ Government

QRCS distributes food parcels to beneficiaries at Lebanon’s Palestinian refugee camps

الهلال الأحمر القطري يوزع سلات غذائية في مخيمات اللاجئين الفلسطينيين بلبنان

The Peninsula – Doha:

With funding from Qatar Fund for Development (QFFD), the representation mission of Qatar Red Crescent Society (QRCS) in Lebanon is pursuing an immediate response to COVID-19 at the Palestinian refugee camps in Lebanon.

Early in the coronavirus outbreak, QFFD and QRCS signed a memorandum of understanding (MoU) to work together on meeting the medical needs of many communities, amid risks of overpopulation, especially at the Palestinian communities in Lebanon.

According to progress reports, family food baskets were distributed to 1,000 direct beneficiaries at the Ein El-Hilweh, Mieh ou Mieh, and Sahel gatherings, Sidon, the South Governorate. In addition, there were 3,759 indirect beneficiaries.

The distributions are going on under strict preventive measures to ensure the safety of both the beneficiaries and distributors.

To implement the project, executive agreements were signed with the Lebanese Red Cross and Palestine Red Crescent Society (PRCS).

A rapid assessment was conducted to identify and verify the list of beneficiaries based on certain selection criteria. These include households with five members or above, female-headed households (widowed or separated/divorced), families restricted to members below 14 years or above 59 years of age, and vulnerable families that depend on community assistance.

Concerning the utilization of ambulance vehicles to be secured under the project, a meeting was held between the Lebanese Red Cross and PRCS to agree on the coordination process to transport Palestinian patients from the camps.

There is constant cooperation with local authorities to contain any identified case, in light of the high risks at overpopulated camps, which may lead to a viral spreading wave.

The general outcomes of the project includes disease mitigation and minimization of secondary health impacts by supporting health facilities to cope with and maintain service provision in their response to COVID-19 while maintaining other services running (Targets: 10 health centers, 1 quarantine hospital, and 5 ambulance vehicles to be utilized for the duration of the project).

Action plan also aims at supporting vulnerable communities to protect themselves and their families through essential hygienic practices targeting 1,000 families.

The second outcome includes mitigation of adverse economic impact of lockdown by providing basic food assistance for the most vulnerable refugees targeting 27,800 families.

With a total of 139,400 target beneficiaries, including 8,430 persons with special needs, the implementation in a number of sites are in South, Beirut, North and Beqaa.

Source: thepeninsulaqatar

الدوحة – قنا:

أعلن الهلال الأحمر القطري اليوم عن توزيع سلات غذائية وذلك ضمن مشروع الاستجابة العاجلة لمواجهة واحتواء فيروس كورونا المستجد /كوفيد-19/ الذي ينفذه داخل مخيمات اللاجئين الفلسطينيين في لبنان من خلال بعثته التمثيلية هناك ، وبتمويل من صندوق قطر للتنمية.

ومنذ بدء انتشار جائحة فيروس كورونا، سارع صندوق قطر للتنمية إلى التنسيق مع الهلال الأحمر القطري لإطلاق استجابة عاجلة لتلبية احتياجات العديد من المجتمعات إلى الخدمات الطبية اللازمة، ووجود مخاطر منها التكدس السكاني لا سيما في مخيمات اللاجئين الفلسطينيين بلبنان.

وبحسب تقارير الإنجاز، فقد تم خلال الفترة الماضية توزيع سلات غذائية عائلية لفائدة 1,000 مستفيد مباشر في مخيمي عين الحلوة والميه وميه وتجمع الساحل بمدينة صيدا الجنوبية، منهم 431 من الذكور و569 من الإناث، بالإضافة إلى 3,759 مستفيدا غير مباشر من أسر المستفيدين.

ومن المقرر أن تستمر عمليات توزيع السلات الغذائية على المستفيدين، مع الحرص على اتباع كافة الإجراءات الاحترازية للمحافظة على سلامة القائمين على التوزيع والأسر المستفيدة على حد سواء.

وتضمنت خطوات التنفيذ توقيع اتفاقيتي تعاون مع الجهات الشريكة، وهي الصليب الأحمر اللبناني والهلال الأحمر الفلسطيني على التوالي.

كما تم إجراء تقييم سريع لاختيار قوائم المستفيدين والتأكد من استحقاقهم للمساعدات، مثل أسر الأطفال الصغار وكبار السن، والأسر المكونة من 5 أفراد أو أكثر، والأسر التي تعولها نساء من الأرامل والمطلقات، والأسر المعدمة التي تعتمد في معيشتها على المساعدات الإنسانية.

يذكر أن مشروع الاستجابة العاجلة لمواجهة فيروس كورونا في مخيمات اللاجئين الفلسطينيين بلبنان يهدف إلى التخفيف من حدة انتشار المرض والحد من الآثار الصحية الثانوية له، من خلال دعم المنشآت الصحية لمواكبة متطلبات الاستجابة للوباء مع الاستمرار في تقديم الخدمات الصحية الأخرى. ويستهدف المشروع دعم 10 مراكز صحية ومستشفى حجر صحي، بالإضافة إلى توفير 5 سيارات إسعاف لنقل الحالات المصابة طوال فترة المشروع، كما يتم توعية المجتمعات الضعيفة لحماية نفسها من خلال تطبيق سلوكيات النظافة الشخصية السليمة.

كما يسعى المشروع إلى التخفيف من الآثار الاقتصادية الناجمة عن إجراءات احتواء المرض بتوزيع مساعدات غذائية أساسية على إجمالي 27,800 أسرة متعففة في مخيمات وتجمعات اللاجئين الفلسطينيين بمناطق الجنوب (الرشيدية وبرج الشمالي والبص وعين الحلوة والميه وميه والساحل) وبيروت (شاتيلا وبرج البراجنة ومار إلياس) والشمال (البداوي ونهر البارد) والبقاع (ويفل وبعلبك). ويقدر عدد المستفيدين من هذا المشروع بنحو 139,400 مستفيد مباشر معظمهم من الأطفال، منهم 8,430 شخصا من ذوي الاحتياجات الخاصة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format