🩺 Health🦠Coronavirus

To sterilize hospitals and airports .. Turkish company invents first killer robot for coronavirus

لتعقيم المستشفيات والمطارات .. شركة تركية تبتكر أول روبوت قاتل لفيروس كورونا 

Al-Sharq – WGOQatar Translations – Doha:

A Turkish company has been able to produce and export a robot that can disinfect medical facilities and other areas that are highly exposed to viruses using ultraviolet radiation, helping to eliminate the Corona epidemic.

Shamil Ozden, co-founder of robot manufacturer Melvoz Robotic, told Anadolu Agency that they have made robots that transport goods in factories and warehouses and are sold abroad.

Ozden said the focus is now on the disinfection robot as a new area that uses technology to counter developments in the country with the corona epidemic.

Ozden said the robot was fully produced and developed with local potential.

He continued: “85% of the robot’s components are homemade, it has a local production document, and all tests have been carried out on android software and equipment and on the integration, efficiency and effectiveness of UV data through local capabilities and means.”

According to the spokesman, “UV sterilisation”is an application that is expanding in scope, and the impact distance can be determined by this robot.”

 

Effectiveness of disinfection

“During UV disinfection, the robot shows how effective the disinfection is through the distance between humans and the source of radiation, as well as the period during which it is exposed to radiation,” Ozden said.

Thanks to this robot, according to the spokesman, “we are developing a process that is completely far from human because of the extreme damage of these rays on the virus, and the main advantage of this robot is that it can shed radiation at specific points and can constantly maintain the effective distance that needs to be observed within a room or any closed place, so it ensures the same degree of effective disinfection in every place where the robot moves.”

Ozden said the robot is used inside and outside the country and is receiving a lot of attention.

He continued: “We have large sales for the robot at home and abroad, and the robot has many orders from abroad, and we have already exported it to many countries, including Azerbaijan, Italy and Canada, and orders from other countries are increasing.”

The robot, according to the spokesman, ensures effective disinfection, and has been approved by the certified testing laboratory, the Ministry of Health’s test laboratory, as well as by our overseas clients through their experience.

 

Widespread use

Ozden noted that the robot has wide-ranging use in hospitals, plants, laboratories, airports and shopping malls.

“The robot is used mainly in hospitals, because they are the most vulnerable to the spread of pathogens, and are places with a greater likelihood of transmission, and we can use it to effectively cleanse many other places where chemicals are difficult to use or should not be used to disinfect, such as hotels, airports, shopping malls and shops.”

Source: al-sharq

الدوحة – الشرق:

تمكنت شركة تركية من إنتاج وتصدير روبوت يمكنه تطهير المنشآت الطبية وغيرها من الأماكن عالية التعرض للفيروسات باستخدام الأشعة فوق البنفسجية “سي”، ما يساعد في القضاء على وباء كورونا.

وفي تصريحات لوكالة الأناضول، قال شامل أوزدن الشريك المؤسس لشركة “ميلفوز روبوتيك المصنعة للروبوت “SEIT-UV”، إنهم صنعوا روبوتات تعمل على نقل البضائع في المصانع والمستودعات، وهي تُباع خارج البلاد.

وأوضح أوزدن، أنه يتم التركيز في هذه الآونة على روبوت التطهير باعتباره مجالًا جديدًا يستخدم التكنولوجيا لمواجهة التطورات التي تشهدها البلاد مع انتشار وباء كورونا.

وأشار أوزدن إلى أن الروبوت تم إنتاجه وتطويره بالكامل بإمكانات محلية تمامًا.

وتابع: “85% من مكونات الروبوت محلية الصنع، كما أن له وثيقة إنتاج محلية، وتمت جميع الاختبارات على برمجيات الروبوت ومعداته وعلى تكامل بيانات الأشعة فوق البنفسجية وكفاءتها وفعاليتها عن طريق إمكانات ووسائل محلية”.

وبحسب المتحدث، فإن “التطهير بالأشعة فوق البنفسجية “سي” من التطبيقات التي تتسع رقعة انتشارها، ويمكن تحديد مسافة التأثير بفضل هذا الروبوت”.

 

فعالية التطهير 

وعن مميزات الروبوت، قال أوزدن: “أثناء التطهير بالأشعة فوق البنفسجية “سي” يظهر الروبوت مدى فعالية التطهير من خلال المسافة بين الإنسان وبين مصدر الأشعة، وكذلك حسب الفترة التي يتعرض فيها إلى الأشعة”.

وبفضل هذا الروبوت، وفق المتحدث، “فنحن بصدد تطوير عملية بعيدة تمامًا عن الإنسان نظرًا لضرر هذه الأشعة البالغ عليه، والميزة الرئيسية لهذا الروبوت هي أنه يمكنه تسليط الأشعة عند نقاط محددة كما يمكنه باستمرار الحفاظ على المسافة الفعالة واللازم مراعاتها داخل غرفة ما أو أي مكان مغلق، لذا فإنت تضمن درجة التطهير الفعالة نفسها في كل موضع يتحرك فيه الروبوت”.

وذكر أوزدن أن الروبوت يستخدم داخل البلاد وخارجها، كما أنه يحظى باهتمام كبير.

وتابع: “لدينا مبيعات كبيرة من الروبوت في الداخل والخارج، ويحظى الروبوت بطلبات عديدة من الخارج، وقمنا بالفعل بتصديره إلى العديد من الدول، منها أذربيجان وإيطاليا وكندا، وتزداد الطلبات من الدول الأخرى”.

ويضمن الروبوت، وفق المتحدث، تطهيرًا فعالًا، وقد تم اعتماده من قبل معامل الاختبار المعتمدة، ومعمل الاختبار التابع لوزارة الصحة، وكذلك من قبل عملائنا في الخارج من خلال تجربتهم له.

 

 الاستخدام على نطاق واسع

أوزدن أشار إلى أن الروبوت يتمتع بإمكانية استخدامه على نطاق واسع؛ في المستشفيات والمعامل والمختبرات والمطارات ومراكز التسوق.

واستطرد: “يستخدم الروبوت بشكل أساسي في المستشفيات، لأنها الأكثر تعرضًا لانتشار مسببات الأمراض، كما أنها أماكن ذات احتمالية أكبر لنقل العدوى، كما يمكننا استخدامه في التطهير الفعال للعديد من الأماكن الأخرى التي يصعب استخدام المواد الكيميائية فيها أو لا ينبغي استخدامها في تطهيرها مثل الفنادق والمطارات ومراكز التسوق والمحال التجارية”.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format