🩺 Health🦠Coronavirus

Research Shows a Way to Sanitize Masks at Home

علماء يكتشفون طريقة مبتكرة لتعقيم كمامتك بالمنزل

Rice cookers and crockpots aren’t just handy kitchen tools. A study found they may also be an effective way to sanitize N95 respirators – coronavirus-fighting tools for healthcare workers that have been in short supply.

Researchers at the University of Illinois, Urbana-Champaign found that 50 minutes of dry heat in an electric cooker can kill four types of viruses on N95 respirators, including a coronavirus.

According to a video the researchers published on how to properly disinfect with an electric cooker, you should let the device heat for five minutes until it is at 347 °F (175 °C) before putting a towel in the pot to line the interior, as the heat could melt your mask otherwise.

Stick your N95 respirator inside the pot and let it heat for 50 minutes.

After 50 minutes, researchers have found the respirators are sanitised, safe to use, and undamaged by the heat.

Researchers also found the N95 respirators can be treated using the cooker up to 20 times and still maintain their filtration abilities.

N95 masks filter virus particles and are crucial for healthcare workers
N95 respirators are crucial pieces of personal protective equipment (PPE) for healthcare workers on the frontlines of the pandemic, as they protect against the virus better than other types of masks.

Unlike cloth masks which primarily prevent you from spreading the virus to others or surgical masks which protect you from large droplets and splashes, N95 respirators seal tightly around the nose and filter small particles.

The shortage of PPE across the US has forced some healthcare workers to reuse N95 respirators and find creative ways to make them last.

This new dry heat method could provide a safe way for frontline workers to sanitize their masks without compromising their effectiveness.

This article was originally published by Business Insider.

الدوحة – الشرق:

اكتشف باحثون من جامعة إلينوي طريقة لتعقيم الكمامة في المنزل، باستخدام الحرارة الجافة، والتي يمكن أن يوفرها “القدر الكهربائي”!!

ووجد العلماء – بحسب موقع الحرة – أن القدر أو الطباخ الكهربائي الذي يعتمد على الهواء الساخن، يمكنه قتل أربعة أنواع من الفيروسات، بما فيها كورونا المستجد، وفق تقرير نشره موقع “سينس أليرت”.

ونشر الباحثون مقطعا مصورا يظهر كيفية تعقيم الكمامة باستخدام القدر الكهربائي، بحيث يجب وضعه على حرارة 175 مئوية، ولمدة 50 دقيقة، مشيرين إلى أنه يجب تسخينه قبل ذلك لمدة خمس دقائق، قبل وضع الكمامة بداخله، ويجب تبطين الوعاء الداخلي له بمنشفة حتى لا تذوب الكمامة من الحرارة.

والكمامة التي ينصح الباحثون بإمكانية تعقيمها تلك التي تحمل ترميز N95 أو PPE، والتي تقدم أقصى درجات الحماية من الفيروسات.

من جهة أخرى، أظهرت دراسة أنه ليس كل الكمامات يمكنها حماية الأشخاص بالكفاءة ذاتها، وفق دراسة أجراها باحثون من جامعة دوك.

وأجرى باحثون من قسم الفيزياء اختبارات على نماذج من الكمامات المنتشرة حاليا، من خلال تجربة باستخدام الهاتف الخلوي وشعاع الليزر، ومعرفة مدى إتاحتها انتقال قطرات تخرج من الفم أثناء الكلام أم لا، والتي يتم تحليل بياناتها من خلال معادلة تعتمد على احتساب القطرات التي ترشح بعد تصوير التجربة بالفيديو.

وأجريت الاختبارات على 14 نوعا من الكمامات، وتم اختبارها 10 مرات.

وكانت أفضل كمامات الحماية، تلك التي تحمل ترميز “N95″، أو تلك التي تضم 3 طبقات من الحماية، وحتى تلك التي يصنعها الناس في المنازل من الأقمشة القطنية، كانت أفضل من بعض الأنواع المستخدمة.

وكانت الكمامات المصنعة من مادة “الفليس” أو “عصابات الرأس” أو ما يعرف بـ (البندانة) الأقل فعالية، والتي كانت تتيح خروج قطرات أثناء الكلام أو حتى التنفس، والتي يمكن أن تنتشر في الهواء المحيط بالشخص.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format