📚Education

Northwestern prepares for the new academic year

نورثويسترن تستعد للعام الأكاديمي الجديد

The Peninsula – Doha:

Northwestern University in Qatar will begin its new academic year with a colloquium for faculty and staff. It will include a panel on publishing academic research during a pandemic and a session where Dean Marwan M Kraidy will outline his strategic priorities for the school.

This will be Kraidy’s first year as Dean and CEO at Northwestern Qatar. An authority on Arab media and a global communication scholar, he recently discussed the changes in the media landscape and his research agenda in an interview for the school’s website.

The popularity of media and communication studies, Kraidy noted, is taking place during an uncertain job market. “If you look at any university, what you’ll see is that the number of majors in media and communication is quite high, compared to a lot of other disciplines.” 

This popularity, he noted, means that students today need to be proficient in the skills necessary to succeed in a digital world, including writing well, speaking persuasively, thinking critically, and navigating multiple media platforms. “You cannot be overspecialised,” he said. “You need to learn to be nimble, you need to learn to be open to learning new things, which we did not think about as much before.”

On his research agenda for Northwestern Qatar, Kraidy emphasised three central components: using Qatar-based research as a prism on global affairs, fostering a culture of interdisciplinarity, and ensuring that faculty grants and fellowships focus on original contributions to knowledge, and are only the beginning of “active and engaged scholarship.”

In the week leading up to the start of the 2020-21 academic year, the school will host a colloquium that will include presentations by Mary C. Francis, a national leader in the university press community and the director of the University of Pennsylvania Press, and Zizi Papacharissi, professor and head of the Communication Department at the University of Illinois-Chicago. Francis and Papacharissi will discuss with Kraidy the challenges facing academic publishing in the midst of a global pandemic. Another panel will highlight Northwestern Qatar faculty research and creative activities. 

Kraidy, who grew up in Lebanon, is returning to the Middle East after several decades in the United States. “What excites me is that my two worlds are now coming together. For years I have been a US based scholar who did research on and in the Arab world and had emotional and historical connections to it,” Kraidy said. “Now I’m part of a world-class US university, but I work and live in the region, and I’m very excited about that because it gives me more accountability.”

Source: thepeninsulaqatar

الدوحة – الشرق:

تستهلُّ جامعة نورثويسترن في قطر عامها الأكاديمي الجديد من خلال ندوة تقيمها لأعضاء هيئة التدريس والموظفين تتضمن حلقة نقاش حول نشر البحوث الأكاديمية أثناء تفشي الوباء وجلسة يوضح فيها العميد مروان كريدي الأولويات الاستراتيجية للمدرسة.

يشار إلى أن هذه هي السنة الأولى لكريدي كعميد ورئيس تنفيذي في نورثويسترن قطر. وبصفته خبيرًا في مجال الإعلام العربي وباحثًا في مجال الاتصالات العالمية، ناقش مؤخرًا التغييرات في المشهد الإعلامي وجدول أعماله البحثي في مقابلة مع موقع المدرسة الإلكتروني.

أشار كريدي إلى أن دراسات الإعلام والاتصالات تشهد إقبالا متزايدا في ظل سوق عمل متغير حيث قال: “إذا نظرت إلى أي جامعة، سترى أن عدد التخصصات في الإعلام والاتصالات مرتفع جداً، مقارنة بالعديد من التخصصات الأخرى”.

كما أكد أن هذا الإقبال المتزايد يعني الطلبة اليوم بحاجة لأن يبرعوا في المهارات اللازمة للنجاح في عالم رقمي ويضم ذلك الكتابة الجيدة، والتحدث بشكل مقنع، والتفكير النقدي، والتنقل بين منصات الوسائط المتعددة، واضاف قائلاً: “لا يمكن أن تكون متخصصا أكثر من اللازم. أنت بحاجة إلى أن تتعلم كيف تكون ذكيًا، وأن تتعلم كيف تكون منفتحًا على تعلم أشياء جديدة، وهو ما لم نفكر فيه كثيرًا في السابق”.

كما شدد كريدي على ثلاثة مكونات أساسية في جدول أعماله البحثي لجامعة نورثويسترن في قطر: استخدام البحوث في قطر كقاعدة تعكس الشؤون العالمية، وتعزيز ثقافة تعدد التخصصات، والتأكد من أن المنح والزمالات التي يقدمها أعضاء هيئة التدريس تركز على المساهمات الأصلية للدراسات المعرفية، وهي مجرد بداية “منحة دراسية ناشطة ومتفاعلة”.

والجدير بالذكر أن المدرسة ستستضيف، في الأسبوع الذي يسبق بداية العام الدراسي 2020-2021، ندوة تتضمن عروضاً تقدمها ماري فرانسيس، وهي رائدة وطنية في مجتمع الصحافة بالجامعة ومديرة قسم الصحافة في جامعة بنسلفانيا، إلى جانب زيزي باباشريسي، أستاذة ورئيسة قسم الاتصالات في جامعة إلينوي-شيكاغو. وستتحاور كل من فرانسيس وباباشريسي مع كريدي حول التحديات التي تواجه النشر الأكاديمي في خضم جائحة عالمية. بالإضافة إلى ذلك، ستسلط لجنة أخرى الضوء على أبحاث أعضاء هيئة التدريس في نورثويسترن قطر والأنشطة الإبداعية.

يعود كريدي، الذي نشأ في لبنان، إلى الشرق الأوسط بعد أن أمضى عدة عقود في الولايات المتحدة. وعبر كريدي عن سعادته بذلك بقوله: “ما يسعدني هو أن العالمين لدي متقاربان الآن. فقد كنت باحثًا مقيمًا في الولايات المتحدة لعدة سنوات، وأجريت أبحاثًا حول العالم العربي الذي تربطني به روابط عاطفية وتاريخية. والآن أنا جزء من جامعة أمريكية عالمية المستوى، لكنني أعمل وأعيش في المنطقة، وأنا متحمس جدًا لذلك لأنه يمنحني مساحة أكبر من المسؤولية”.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format