🚦Traffic👩🏽‍💻 Projects

Ashghal opens Duhail Al Gharrafa Bridge

أشغال تفتتح جسر دحيل الغرافة

The Peninsula – Doha:

Coinciding with the opening of schools for the new academic year 2020-2021, the Public Works Authority (Ashghal) opened Duhail Al Gharrafa Bridge and parts of traffic signals within Duhail Interchange Development Project on Shamal Road, six months

before the schedule. 
The opening was held in the presence of dignitaries including Eng. Yousef Al-Emadi, Director of Projects Affairs, Eng. Bader Darwish, Asst. Manager of Highway Projects Department, Mr. Mubarak bin Freish Mubarak Alsalem, member of Central Municipal Council

for District No. 15, Mr. Ali bin Khalaf Majrin Al-Kubaisi, member of CMC for District No. 3, besides officials from Ashghal and the contracting company.

Ashghal clarifies that the remaining parts of Duhail Interchange project are scheduled to open in next September, within 18months from the start of works on the project.

Duhail Al Gharrafa Bridge will provide free flow traffic between Al Khafaji Street and Al Gharrafa Street and cut the travel time by 95% between areas of West Bay, Al-Markhiya, Madinat Khalifa, and Duhail towards Gharrafat Al Rayyan, Al Gharrafa and Al Rayyan areas. The newly opened bridge consists of a 400-meter three-lane dual carriageway to accommodate about 12,000 vehicles per hour on both sides. 

In addition to Duhail Al-Gharrafa Bridge, parts of traffic signals under North Bridge are also open. Thus commuters from Shamal can directly access Duhail and West Bay through Al Khafaji Street and vice versa. Similarly, commuters from Al Gharrafa can directly reach North Road and vice versa. Whereas, commuters along Al-Gharrafa Street, Al-Khafaji Street and Shamal Road can take U-turn after opening of all U-turn exits on all streets.

Due to its vital location at the northern gate of Doha city on Shamal Road, the new openings on Duhail Interchange will contribute in enhanced traffic flow in the region, as it will provide alternate routes to many schools and educational facilities in the surroundings including Qatar University, North Atlantic College and Education City. It will also serve commuters heading to other lively facilities and commercial entities in the region.

This opening will also provide alternate traffic routes at Izghawa Interchange on one hand and Umm Lekhba Interchange on the other, which is being developed within Sabah Al Ahmad Corridor project, resulting in reduced traffic congestion on two vital interchanges.On this occasion, Eng. Yousef Al-Emadi, Director of Projects Affairs at Ashghal, asserted that Ashghal continues its journey towards completion of various infrastructure projects, and sets priorities in major projects that serve large section of people. He also pointed out that Ashghal project works are going on without interruptions despite the blockade or Covid-19, and the strong evidence is this opening of Duhail Al-Gharrafa Bridge and traffic signals prior to six months of proposed schedule.

For his part, Eng Bader Darwish, Manager of Highway Projects Department at Ashghal confirmed that Duhail Interchange is considered as a vital infrastructure project, as it is the gateway to Doha city on Shamal Road, and once completed it will bring radical change in traffic flow. He also explained that the new bridge is to shorten distance and save travel time by more than 95% after renovation of Duhail Interchange, because previously road users had to use the congested signalized Duhail Roundabout.

On her part, Assistant Project Manager Eng. Sheikha Al-Mansoori from Projects Affairs at Ashghal said that 75% of works on Duhail Interchange development project are completed in record time not exceeding eighteen months, and the remaining works are in full swing to end the project in 2021. She also pointed out that opening of Duhail Al-Gharrafa Bridge and parts of traffic lights at the interchange coincides with opening of schools for new academic year, as the area houses many schools and institutions.

Whereas Eng. Saad Al Dousari clarified that almost 60% of materials used in the project works are locally manufactured in Qatar, such as iron, concrete, fittings and most of the asphalt works.

For his part, Mubarak bin Fraich Al Salem, member of Central Municipal Council (CMC) for constituency No. 15 confirmed that the new openings would mostly benefit for people residing in Al-Gharrafa and Gharrafat Al-Rayyan, and visitors of vital facilities in the region, as the area houses many schools and commercial entities, praising Ashghal for the efforts it exerted to complete the project in a record time.

Whereas Ali bin Khalaf Al Kubaisi, member of CMC for constituency No. 3 opined that Duhail Interchange is located in a very vital area and in the heart of densely populated zones such as Duhail, Al Markhiya and Al Gharrafa.

It is noteworthy that huge volume of locally made materials including asphalt amounting to 207,000 tons, about 53,000 cubic meters of reinforced concrete and 14,128 tons of iron were used in the project. Similarly, many infrastructure services are developed within the scope of the project including 10,722 meters of rainwater drainage and sewage network to prevent accumulation of water during rainy season and 14,205 meters for laying the treated water network and irrigation pipes, besides extension of 16.8 km electricity networks.

Source: thepeninsulaqatar

الدوحة – الراية:

افتتحت هيئة الأشغال العامة «أشغال» جسر دحيل الغرافة وأجزاء من الإشارة الضوئية ضمن مشروع تطوير تقاطع دحيل على طريق الشمال، وذلك قبل الموعد المُحدّد بنحو ستة أشهر على أن يتم افتتاح باقي أجزاء التقاطع سبتمبر المقبل.

ويوفّر جسر دحيل الغرافة تدفقًا مروريًا حرًا بين شارعي الخفجي والغرافة ويختصر زمن الرحلات بنحو 95 بالمئة بين مناطق الخليج الغربي والمرخية ومدينة خليفة والدحيل ومناطق غرافة الريان والغرافة والريان، خصوصًا أن الجسر يتألف من 3 مسارات في كل اتجاه وبطول 400 متر ليستوعب نحو 12 ألف مركبة في الساعة في الاتجاهين.

وبالإضافة إلى جسر دحيل الغرافة تم افتتاح أجزاء من الإشارة الضوئية أسفل جسر الشمال حيث يستطيع القادم من الشمال الوصول مُباشرة إلى الدحيل والخليج الغربي عبر شارع الخفجي والعكس، وكذلك القادم من الغرافة الوصول مُباشرة إلى طريق الشمال والعكس.

ونظرًا لموقعها الحيوي على البوّابة الشمالية لمدينة الدوحة على طريق الشمال ستساهم الافتتاحات الجديدة في تعزيز الحركة المرورية في المنطقة وتوفير طرق بديلة للعديد من المدارس والمنشآت التعليمية القريبة مثل جامعة قطر وكلية شمال الأطلنطي شرقًا والمدينة التعليمية غربًا، كما سيخدم رواد الطريق المُتجهين إلى المرافق الحيوية والمُجمعات التجارية في المنطقة.

كما ستوفر الافتتاحات مسارات بديلة للحركة المرورية على تقاطع إزغوى من جهة وكذلك تقاطع أم لخبا، جار تطويره ضمن أعمال محور صباح الأحمد، وهو ما سيُساهم في تخفيف الضغط المروري على التقاطعين الحيويين.

وبهذه المناسبة، أكد المهندس يوسف العمادي، مدير شؤون المشروعات في أشغال، أن الهيئة ماضية في استكمال مشروعات البنية التحتية المُختلفة وتضع من أولوياتها المشاريع الرئيسية التي تخدم أكبر قطاع من المواطنين والمقيمين، لافتًا إلى أن المشاريع التي تنفذها أشغال تسير بوتيرة مُنتظمة ولم تتأثر بالحصار أو الإجراءات الاحترازية لجائحة كورونا (كوفيد-19) وأكبر دليل هو افتتاح جسر دحيل الغرافة وأجزاء من الإشارة الضوئية قبل الموعد المُقرّر بستة أشهر كاملة.

من جهته، أكد المهندس بدر درويش، مدير إدارة مشاريع الطرق السريعة بأشغال أن تقاطع الدحيل يُعد من المشاريع الحيوية ويُعد بمثابة بوابة الدوحة مع طريق الشمال وسيعمل عند اكتماله على تغيير جذري في الحركة المرورية عن التقاطع القديم، موضحًا أن الجسر الجديد سيعمل على اختصار زمن الرحلات إلى أكثر من 95 بالمئة بعد استحداثه على تقاطع دحيل، حيث كان ينبغي على رواد الطريق سابقًا استخدام الإشارة الضوئية المُزدحمة على دوار الدحيل.

وبدورها، قالت المهندسة شيخة المنصوري، مساعد مدير المشروع: إنه تم إنجاز 75 بالمئة من مشروع تطوير تقاطع الدحيل في وقت قياسي لم يتجاوز الثمانية عشر شهرًا، وأن تنفيذ الأعمال جار على قدم وساق للانتهاء من المشروع 2021، لافتة إلى افتتاح جسر دحيل الغرافة وأجزاء من التقاطع الضوئي ليتزامن مع العام الدراسي الجديد، حيث إن المنطقة تحتوي على العديد من المدارس. وأضافت أنه تم الاعتماد على العديد من المواد المُصنّعة في قطر، وأن 60 بالمئة من مواد بناء المشروع محلية الصنع مثل الحديد والخرسانة والتمديدات ومعظم أعمال الأسفلت.

إنجازات بالأرقام

إلى ذلك أكد مبارك السالم، عضو المجلس البلدي عن الدائرة رقم 15 أن الافتتاحات الجديدة ستخدم بشكل رئيسي سكان منطقة الغرافة وغرافة الريان إلى جانب المرافق الحيوية خصوصًا أن المنطقة بها العديد من المدارس والمُجمّعات التجارية، مُعربًا عن تقديره للجهود التي بذلتها «أشغال» لإنجاز المشروع في أسرع وقت.

هذا وقال علي الكبيسي، عضو المجلس البلدي عن الدائرة رقم 3: إن تقاطع الدحيل يقع في منطقة حيوية للغاية وفي قلب مناطق ذات كثافة سكانية عالية مثل دحيل والمرخية والغرافة وغيرها.

يذكر أنه تم إنجاز قدرٍ كبيرٍ من أعمال الإسفلت بحجم 207,000 طن وحوالي 53,000 ألف متر مكعب من الخرسانة المُسلحة و 14,128 طنًا من الحديد، كما تم تطوير خدمات البنية التحتية ضمن نطاق أعمال المشروع، وتم ترسية حوالي10722 مترًا لتطوير شبكة تصريف مياه الأمطار والصرف الصحي لمنع تجمّع المياه أثناء موسم الأمطار و14,205 أمتار لتمديد أنابيب شبكة المياه المعالجة والري إلى جانب 16.8 كيلومتر من شبكات الكهرباء.

إنجازات سابقة

بدأت هيئة الأشغال العامة «أشغال» بتنفيذ أعمال المشروع خلال الربع الأول من العام 2019، كما افتتحت «أشغال» في شهر ديسمبر 2019 «جسر الشمال» الذي كان يتألف سابقًا من 3 مسارات في كل اتجاه، وتطويره لجسر جديد يضم 5 مسارات باتجاه الشمال و4 مسارات باتجاه الدوحة، مما حقق انسيابية كبيرة في تلك المنطقة الحيوية.

ويقع التقاطع في منطقة ذات كثافة سكانية عالية ونشاط تجاري حيوي حيث يوجد العديد من المؤسسات الحكومية والمنشآت التعليمية والصحيّة فضلاً عن المُجمعات والأسواق التجارية، وسيعمل التقاطع على تخفيف الضغط المروري على طريق الدوحة السريع وخصوصًا على منطقتي دحيل والغرافة وسيُحقق انسيابية مرورية كبيرة في المنطقة.

ويتضمّن المشروع أعمالاً إنشائية بطول 3.3 كيلومتر، حيث تشمل تطوير التقاطع القديم وإنشاء جسر يتألف من 3 مسارات في كل اتجاه يصل بين شارع الخفجي وشارع الغرافة مع تطوير أجزاء من الشارعين، وكذلك إشارة ضوئية أسفل جسر الشمال لتوفر لمستخدمي طريق الشمال مداخل لمنطقتي دحيل والغرافة، وإنشاء نفق يُسهّل وصول القادمين من طريق الشمال باتجاه طرق الخدمات والمُجمّعات التجارية وكذلك أمام القادمين من شارع الغرافة في اتجاه طريق الشمال، كما سيتم إزالة الدوار المعروف بدوار الشيخ فيصل وتوفير مدخل ومخرج يربط طريق الغرافة بشارع المسحبية.

كما يتضمّن المشروع إنشاء مسارات للدرّاجات الهوائية والمُشاة بطول نحو 5.5 كيلومتر تمتد من الدحيل إلى الغرافة وأجزاء من طريق الشمال، وتنفيذ أعمال لتطوير شبكة تصريف مياه الأمطار والصرف الصحي.

المصدر: raya

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format