🌍 World

Michael Jordan’s sneakers sell for $615,000, new record

رقم قياسي جديد لحذاء انتعله مايكل جوردان: ٦١٥ ألف دولار

AFP – New York:

A pair of Michael Jordan’s game-worn sneakers sold for $615,000, Christie’s auction house said Thursday, shattering a record set just months ago by the sale of another pair of the basketball legend’s shoes.

The sneakers were a pair of Air Jordan 1 Highs that the NBA megastar wore during a 1985 exhibition match in Italy when he dunked the ball so hard it shattered the glass backboard.

“This is the original shoe with an actual piece of the backboard, a piece of glass, in the sole of the shoe,” said Caitlin Donovan, head of handbag and sneaker sales at Christie’s — which organized the auction with Stadium Goods.

Jordan racked up 30 points while wearing the size 13.5 shoes, which are in the red and black colors of his Chicago Bulls team.

Though the sale broke the record set in May when a pair of Air Jordan 1’s sold for $560,000, the new auction landed below the estimated range of $650,000 and $850,000.

The record setting sales highlight the soaring market value of objects identified with the retired basketball superstar since the release of “The Last Dance,” an ESPN/Netflix documentary that chronicles the saga of Jordan and his Chicago Bulls.

It also confirms that the lowly sneaker now has a place of pride in the world of wealthy collectors alongside more traditional collectibles.

أ ف ب – نيويورك:

بيع حذاء رياضي انتعله اسطورة كرة السلة الاميركية مايكل جوردان بمبلغ 615 الف دولار اميركي، محطما رقما قياسيا لحذاء آخر لنفس اللاعب قبل أشهر، بحسب ما أعلنت دار “كريستيز” للمزادات الخميس.

ويحمل الحذاء اسم “إير جوردان 1 هايز” انتعله النجم الاميركي في مباراة استعراضية في ايطاليا عندما سحق كرة حطمت زجاج اللوحة الخلفية للسلة.

قالت كايتلين دونوفان مديرة مبيعات حقائب اليد والاحذية الرياضية في “كريستيز” التي نظمت المزاد مع متاجر “ستاديوم غودز”: “هذا الحذاء الاصلي مع قطعة فعلية من اللوحة الخلفية، قطعة زجاج في نعل الحذاء”.

سجل جوردان 30 نقطة في تلك المباراة مرتديا الحذاء البالغ قياسه 13,5 وبالالوان الاحمر والاسود والابيض لفريقه شيكاغو بولز.

وكان حذاء “إير جوردان 1” الذي صممته شركة “نايكي” عام 1985 والموقع من قبل نجم بولز بات الأغلى في التاريخ في ايار/مايو الماضي، بعد أن بيع في مزاد علني في دار “سوثبيز” بقيمة بلغت 560 ألف دولار.

ويعتبر حذاء “إير جوردان 1” أول نموذج صممته شركة “نايكي” خصيصا لجوردان وقد انتعله في موسمه الأول في “أن بي ايه” حين بدأ مسيرته الاحترافية مع شيكاغو بولز عام 1984 وتوّج بلقب الدوري في ست مناسبات بين 1991 و1998.

ويعكس هذا الأمر النجاح الهائل الذي حققته السلسلة الوثائقية “ذا لاست دانس” (“الرقصة الأخيرة”) التي القت الضوء على مسيرة جوردان ونجاحاته مع بولز، ما عزز مبيعات التذكارات الخاصة به وتداول بعضها بعشرات آلاف الدولارات.

واكتسبت أحذية “إير جوردان” بتصاميمها المختلفة، شعبية واسعة لدى جامعي المقتنيات على مدى العقود الماضية، وكذلك القمصان والتذاكر المصورة الخاصة باللاعب الذي يعتبر على نطاق واسع أعظم من زاول اللعبة على مر التاريخ.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format