🩺 Health🦠Coronavirus

WHO advance team ends visit to China to probe COVID origin

فريق الصحة العالمية للتحقيق بأصل كوفيد ينهي زيارته إلى الصين

Jamey Keaten/ AP
GENEVA: The World Health Organization said Monday an advance team looking into the origins of the COVID-19 outbreak has concluded its mission in China, and the U.N. health agency is preparing the deployment of a larger group of experts to the suspected outbreak zone.

WHO Director-General Tedros Adhanom Ghebreyesus said the “international team” will deploy to Wuhan, the city where the pandemic is believed to have erupted late last year. Tedros said “terms of reference” have been drawn up by the WHO and China, but he did not specify.

“The WHO advance team that traveled to China has now concluded their mission to lay the groundwork for further joint efforts to identify the virus’ origins,” he told a news conference.

“Epidemiological studies will begin in Wuhan to identify the potential source of infection of the early cases.”

He said “evidence and hypothesis” generated from the work would “lay the ground for further, longer-term studies.”

The comments came amid an increasingly heavy toll from the pandemic in the United States, Brazil and India, as investigators seek to clarify the origins of the virus and how it may have jumped from animals to humans late last year.

Dr. Michael Ryan, the WHO’s emergencies chief, noted “gaps in the epidemiological landscape” and said it would be assessed what studies to conduct and what data to collect. He said the two-person advance team had not returned from China, and had not been “debriefed” yet.

“The real trick is to go to the human clusters that occurred first and then to work your way back systematically looking for that first signal at which the animal human species barrier was crossed,” Ryan said.

“Once you understand where that the barrier was breached, then you move into the studies in a more systematic way on the animal side,”

The WHO press office, contacted by The Associated Press after the news conference, did not provide details of the terms of reference, say whether they would be made public, or indicate how big the international team would be or when it could be sent to China.

It said team members had “extensive discussions” with their Chinese counterparts during the three-week visit, and had discussions by video with virologists and other scientists in Wuhan – including the Wuhan Institute of Virology. U.S. President Donald Trump in April claimed to have seen evidence to support the theory that the lab was the origin of the virus.

On Sunday, Dr. Deborah Birx, the White House top coronavirus adviser, said the virus was “extraordinarily widespread” in the U.S. and infections in urban and rural America marked a “new phase” for the pandemic in the country.

Ryan, asked to comment about such remarks, said he didn’t believe the intention was “to create a sense of a new phase … but to really remind all states that the disease never went away.”

“It’s not our job to tell the U.S. what it should be doing at sub-national level: The state-based planning and implementation guided by the national scientists seems to be (on) the right path,” Ryan added.

“The difficulty for us all is: sometimes we know the right path. The difficulty is choosing to walk it.”

أعلنت منظمة الصحة العالمية اليوم الاثنين أن فريقا طليعيا يبحث في منشأ تفشي كورونا أنهى مهمته في الصين، وتستعد المنظمة التابعة للأمم المتحدة لنشر مجموعة أكبر من الخبراء في منطقة التفشي المشتبهة.

وقال المدير العام لمنظمة الصحة العالمية تيدروس أدهانوم غيبريسوس إن “الفريق الدولي” سينتشر في ووهان، المدينة التي يعتقد أن الجائحة بدأت فيها أواخر العام الماضي. وأضاف تيدروس أن منظمة الصحة العالمية والصين صاغتا “الاختصاصات”، دون أن يوضح.

وقال في مؤتمر صحفي إن “الفريق الطليعي لمنظمة الصحة العالمية الذي سافر إلى الصين أنهى الآن مهمته في وضع الأساس لمزيد من الجهود المشتركة لتحديد منشأ الفيروس. وستبدأ الدراسات الوبائية في ووهان لتحديد المصدر المحتمل للعدوى للحالات المبكرة”.

أدلة وفرضيات

وأضاف أن “الأدلة والفرضيات” الناتجة عن العمل “ستمهد الطريق إلى مزيد من الدراسات على الأمد الطويل”.

جاءت هذه التصريحات وسط ارتفاع حصيلة الإصابة بالجائحة في الولايات المتحدة والبرازيل والهند، في حين يسعى محققون إلى توضيح منشأ الفيروس وكيف قفز من الحيوانات إلى البشر أواخر العام الماضي.

في السياق، أشار الدكتور مايكل ريان، رئيس قسم الطوارئ بمنظمة الصحة العالمية، إلى “الفجوات في المشهد الوبائي” وقال إنه سيتم تقييم الدراسات التي يجب إجراؤها والبيانات التي يجب جمعها. وأوضح أن الفريق الطليعي المكون من شخصين لم يعد من الصين، ولم يتم “استجوابه” حتى الآن.

وأردف ريان قائلا “إن الحيلة الحقيقية هي الذهاب إلى التجمعات البشرية التي حدثت أولا ثم العودة في طريقك للعودة بشكل منهجي بحثا عن الإشارة الأولى التي تم من خلالها عبور حاجز الأنواع الحيوانية إلى البشرية. بمجرد أن تفهم أين تم اختراق الحاجز، فإنك تنتقل إلى الدراسات بطريقة أكثر منهجية من ناحية الحيوان”.

اختصاصات مبهمة

ولم يقدم المكتب الصحفي التابع لمنظمة الصحة العالمية، والذي تواصلت معه أسوشيتدبرس بعد المؤتمر الصحفي، تفاصيل الاختصاصات ولم يقل ما إذا كان سيتم نشرها للجمهور وكذلك لم يشر إلى حجم الفريق الدولي أو متى يمكن إرساله إلى الصين.

وقالت المنظمة إن أعضاء الفريق أجروا “مناقشات مكثفة” مع نظرائهم الصينيين خلال الزيارة التي استغرقت ثلاثة أسابيع، وأجروا مناقشات عبر دوائر تلفزيونية مغلقة مع علماء الفيروسات وعلماء آخرين في ووهان – بما في ذلك معهد ووهان للفيروسات.

وقال الرئيس الأميركي دونالد ترمب في أبريل / نيسان الماضي أنه رأى أدلة تدعم النظرية القائلة بأن معهد ووهان للفيروسات هو أصل الفيروس.

رسالة متشائمة

وأمس الأحد، قالت الدكتورة ديبورا بيركس، كبيرة مستشاري فيروس كورونا المستجد بالبيت الأبيض، إن الفيروس “منتشر بشكل غير عادي” في الولايات المتحدة، وإن العدوى في المناطق الحضرية والريفية الأميركية بمثابة “مرحلة جديدة” للجائحة في البلاد.

قال رايان ردا على طلب للتعليق على مثل هذه التصريحات، إنه لا يعتقد أن القصد هو “خلق شعور بمرحلة جديدة.. ولكن لتذكير جميع الدول حقا بأن المرض لم يزول مطلقا”.

وأضاف ريان قائلا “ليس من واجبنا أن نقول للولايات المتحدة ما يجب أن تفعله على المستوى دون الوطني. يبدو أن التخطيط والتنفيذ على أساس الدولة الذي يوجهه العلماء الوطنيون (على) الطريق الصحيح. الصعوبة التي تواجهنا جميعا هي أننا أحيانا نعرف الطريق الصحيح ولكن يصعب السير فيه”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format