🚦Traffic

Ashghal begins works of new interchange near Ras Bufontas Free Zone

أشغال تبدأ تنفيذ تقاطع جديد عند المنطقة الحرة براس بوفنطاس

The Peninsula – Doha:

The Public Works Authority (Ashghal) announced the beginning of construction works of a new interchange at the southern entrance of G Ring Road near Ras Bufontas Free Zone, southwest of Hamad International Airport (HIA) and just before the Airport Interchange. 

When completed in 2022, this interchange will connect eastern and western free zones with HIA, G Ring Road and surrounding road network including Sabah Al Ahmad Corridor, Ras Abu Abboud Street and Al Wakra Main Road.

The new two level interchange consists of works along 4kms including three bridges, each of them with three to four lane dual carriageways and four exits. The capacity of the interchange is about 10,000 vehicles per hour.

It also includes construction of three underpasses to facilitate networks of surface water drainage, treated water line for irrigation and telecommunication lines, as well as 2km long service roads on both sides of the interchange.

Strategic Interchange 

The new interchange is strategically important due to its location in the logistical area, as it will facilitate movement of goods and commodities from HIA and Free Zone to all regions within and outside Doha, as the interchange is located on G Ring Road leading to southern regions, Industrial Area and Al Majd Road. It also intersects with Ras Abu Abboud Street leading to Corniche and Doha Downtown. The new interchange also facilitates access to Sabah Al Ahmad Corridor that connects Hamad International Airport towards Umm Lekhba Interchange on Shamal Road, enhancing traffic towards Airport Street and Al Wakra Main Road.
Traffic Diversion 

In order to facilitate implementation of construction works of the new interchange, Ashghal will implement a partial closure at the southern entrance of G Ring Road near Free Zone in Ras Bufontas, southwest of HIA just before Airport Interchange. Thus, the emergency lanes in both directions will be closed, as well as one of the lanes from Al Wakra in the direction of Doha for a distance of 450 meters, from the evening of Thursday, July 30, 2020 and will last for a period of one month. 

New Expressways

Ashghal recently announced that it had started implementing the upgrading works of the D-Ring Road. The project aims at improving traffic on the three main intersections of the D-Ring Road to provide free flow traffic by increasing the number of lanes on Fereej Al Ali intersection (known as Al Tadamon Intersection), Nuaija Intersection and providing free flow traffic on the intersection know as Lulu intersection. The improvements on intersections will enhance the traffic capacity and reduce traffic congestion in the area, especially on Fereej Al Ali intersection (known as Al Tadamon Intersection), which currently witnesses high traffic volume.

The project upgrading works will include the construction of rainwater drainage tunnel, with a total length of about 3.5 km to improve the efficiency of drainage networks in the area. The project works will also include the construction of shared pedestrian and cycling lanes along the 4.5 km D-Ring Road on both sides.

Source: thepeninsulaqatar

الدوحة – العرب:

أعلنت هيئة الأشغال العامة “أشغال” عن بدء تنفيذ تقاطع جديد عند المدخل الجنوبي للطريق الدائري السابع عند المنطقة الحرة براس بوفنطاس جنوب غرب مطار حمد الدولي قبل تقاطع المطار، وذلك في إطار خطة الدولة لاستكمال مشروعات الطرق السريعة التي تنفذها “أشغال”.

وقالت “أشغال” إن التقاطع سيعمل عند اكتماله في 2022 على ربط المنطقة الحرة الشرقية والغربية ببعضها بشكل مباشر مع مطار حمد الدولي والطريق الدائري السابع والطرق المحيطة مثل محور صباح الأحمد وشارع راس بوعبود وطريق الوكرة الرئيسي.

وسيتألف التقاطع الجديد من مستويين وبطول أعمال 4 كيلومتر، حيث سيحتوي على ثلاثة جسور ويتألف كل منها من ثلاثة إلى أربعة مسارات في كل اتجاه، إلى جانب أربعة مخارج، لتصل الطاقة الاستيعابية للتقاطع إلى نحو 10,000 مركبة في الساعة.

كما سيتم إنشاء ثلاثة أنفاق لتوفير شبكة لتصريف المياه السطحية، وخطوط المياه المعالجة من اجل الأعمال الزراعية إلى جانب خطوط الاتصالات، بالإضافة إلى طرق خدمية على جانبي التقاطع بطول نحو 2 كيلومتر. 

تقاطع إستراتيجي

يزيد من أهمية التقاطع الجديد أنه يقع في منطقة لوجستية ذات أهمية إستراتيجية حيث سيسهل حركة السلع والبضائع من مطار حمد الدولي والمنطقة الحرة إلى كافة المناطق سواءً داخل الدوحة أو خارجها، حيث يقع على الطريق الدائري السابع المؤدي إلى المناطق الجنوبية والمنطقة الصناعية وطريق المجد، كما يتقاطع مع شارع راس بوعبود وصولاً للكورنيش ووسط الدوحة، كما يسهل التقاطع الجديد الوصول إلى محور صباح الأحمد الذي يربط مطار حمد الدولي وصولا لتقاطع أم لخبا على طريق الشمال، كما يعزز الحركة المرورية في اتجاه شارع المطار وطريق الوكرة الرئيسي.

من جهته، أكد المهندس يوسف العمادي، مدير شؤون المشروعات، أن مشاريع البنية التحتية يتم تنفيذها بناءً على الخطة التي وضعتها الحكومة وأن هيئة الأشغال العامة ملتزمة بتنفيذها والانتهاء منها في أقرب وقت، لافتاً إلى أن شبكة الطرق السريعة التي أنجزتها الهيئة حققت طفرة نوعية للحركة المرورية في كل أرجاء قطر، وأن باقي مشروعات الطرق السريعة جار تنفيذها وفقاً لرؤية قطر 2030.

ومن ناحيته، أكد المهندس بدر الدرويش، مدير إدارة مشروعات الطرق السريعة، أن “أشغال” ستقوم بتنفيذ عدد من المشروعات الجديدة للطرق السريعة في الفترة القادمة، منوهاً إلى إنشاء تقاطع جديد على الطريق الدائري السابع ليخدم بالأساس المنطقة الحرة والتي ليس لها طريق مباشر يصلها بالطريق الدائري السابع، لذا فإن التقاطع سيوفر ربطا مباشراً للمنطقة الحرة مع الطريق الدائري السابع والطرق المحيطة والتي تؤدي إلى كافة مناطق الدولة، خصوصاً وأن التقاطع يصل بين الطريق الدائري السابع وشارع راس بوعبود من جهة ويسهل الحركة المرورية إلى محور صباح الأحمد وشارع المطار وطريق الوكرة، من جهة أخرى.

تحويلة مرورية

ولإتاحة المجال أمام تنفيذ الأعمال ستقوم هيئة الأشغال العامة بتنفيذ إغلاق جزئي عند المدخل الجنوبي للطريق الدائري السابع بجوار المنطقة الحرة براس بوفنطاس جنوب غرب مطار حمد الدولي قبل تقاطع المطار، حيث سيتم إغلاق كتفي الطريق ومساري الطوارئ في الاتجاهين وكذلك المسار السريع القادم من الوكرة في اتجاه الدوحة لمسافة 450 متراً، وذلك اعتباراً من مساء الخميس 30 يوليو 2020 ولمدة شهر.

وستقوم هيئة الأشغال العامة بتركيب اللوحات الإرشادية لتنبيه مستخدمي الطريق بهذا الإغلاق، وتهيب بجميع مستخدمي الطريق الالتزام بحدود السرعة المسموحة واتباع اللوحات الإرشادية حفاظاً على سلامتهم.

مشروعات جديدة للطرق السريعة

جدير بالذكر أن هيئة الأشعال العامة “أشغال” كانت قد أعلنت عن بدء تنفيذ أعمال تطوير الطريق الدائري الرابع، وذلك بهدف تحسين الحركة المرورية على التقاطعات الرئيسية التي يضمها الطريق الدائري الرابع لتوفير حركة مرورية حرة من خلال زيادة عدد المسارات على كل من تقاطع فريج العلي (المعروف بتقاطع التضامن) وتقاطع نعيجة وتوفير حركة مرورية حرة على التقاطع المعروف بتقاطع اللولو، مما سيعمل تعزيز القدرة الاستيعابية للتقاطعات وتقليل الازدحام المروري في المنطقة بشكل جيد، خصوصاً على تقاطع فريج العلي (المعروف بتقاطع التضامن) الذي يشهد حركة مرورية كثيفة عليه. وتتضمن أعمال التحسينات التي سيتم تنفيذها ضمن المشروع أيضاً، تطوير شبكات تصريف مياه الأمطار لرفع كفاءة صرف مياه الامطار بالمنطقة، وذلك من خلال إنشاء نفق لتصريف مياه الأمطار بطول إجمالي يصل إلى حوالي 3.5 كم.

كما تتضمن أعمال المشروع أيضاً تنفيذ مسار مشترك للمشاة والدراجات الهوائية على جانبي الطريق الدائري الرابع على طول حوالي أربعة ونصف كيلومترات، بالإضافة إلى أعمال التشجير على امتداد المشروع. 

المصدر: alarab

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format