💰 Business👮‍♂️ Government

Detailed Report: Qatar’s workforce gradually returning to offices

تقرير مفصل: عودة القوى العاملة في قطر تدريجياً إلى مكاتبها

The Peninsula – Doha:

The outbreak of the COVID-19 pandemic has resulted in a surge of office employees working from home; however, Google Mobility statistics, based on GPS tracking, illustrate that the workforce in Qatar has gradually been returning to the office since Eid Al Fitr, Cushman & Wakefield Qatar noted at a webinar yesterday while presenting its Qatar Real Estate Market report for the second quarter of 2020.

While work-from-home (‘WFH’) has proved a success for many companies, Cushman and Wakefield anticipate that there will be a gradual change in how offices are used, rather than a steep drop in office demand.

Workplaces of the future are more likely to see an increased ‘hot-desks’ and meeting rooms rather than traditional workstations, while greater flexibility towards employees working from home will be expected.

The webinar also focused on the impact that COVID-19 has had on the various sectors of the real estate market in Qatar in recent months. After the implementation of lockdown in Qatar, real estate activity fell in April and May by 72 percent and 45 percent respectively from the corresponding months in 2019. However, a strong recovery in transactional activity in June saw the total for the quarter fall by just 5 percent from the second quarter of 2019.

The residential market remained relatively stable during the second quarter of the year, with tenants continuing to relocate at the expiry of their lease agreements, taking advantage of rentfree incentives and reduced rents.

The report added that the full impact of COVID-19 will materialise in the third quarter with a fall in demand brought about by recent cutbacks in governmentrelated companies and a likely slowdown in new residents travelling to Qatar.

The retail and hospitality sectors have experienced the most significant impact from the COVID-19 lockdown, with a sudden drop in tourism and the enforced closure of retail malls coming into effect in mid-March.

While the retail sector is expected to start its recovery in line with the staged re-opening of Qatar in the third quarter of 2020, Cushman and Wakefield anticipate that the recovery in the hospitality sector, which is linked to the public’s confidence in travelling and attending large events, may take longer. COVID-19’s impact on land values was discussed in depth. Analysis of the transactional activity during the first half of the year showed a significant increase in the total value of properties sold.

However, average prices fell by approximately 11 percent year-on-year. Cushman and Wakefield also presented their international ‘Recovery Ready’ document, which is a guide to help landlords and employers safely re-open workplaces.

The report, which provides a strategic and practical guide was prepared with input from various international experts in health & safety and is based on Cushman & Wakefield’s property management experience in Asia, where they assisted more than 10,000 companies with over one million employees return to the workplace by the end of April 2020 Edd Brookes, General Manager of Cushman & Wakefield Qatar, and Head of Middle East, said: “While this has been a challenging period for everyone in the property market, the staged re-opening of Qatar should see performance metrics imp.

Source: thepeninsulaqatar

ذا بينينسولا – WGOQatar – الدوحة:

أدى تفشي وباء كوفيد-19 إلى اضطرار نسبة كبيرة من موظفي المكاتب للعمل من المنزل؛ ولكن، توضح إحصائيات (غوغل موبيليتي)، استناداً إلى التتبع بواسطة نظام تحديد المواقع أن القوى العاملة في قطر بدأت تعود تدريجياً للعمل من المكاتب منذ عيد الفطر، جاء ذلك ضمن حلقة دراسية شبكية قدمتها (كوشمان آند ويكفيلد قطر) يوم أمس ضمن تقريرها عن سوق العقارات في قطر للربع الثاني من عام 2020.

في حين أن العمل من المنزل قد أثبت نجاحه للعديد من الشركات ، فإن (كوشمان آند ويكفيلد) تتوقع أنه سيكون هناك تغيير تدريجي في كيفية استخدام المكاتب ، بدلاً من الانخفاض الحاد في الطلب على المكاتب.

ومن المرجح أن تشهد أماكن العمل في المستقبل زيادة في “المكاتب المتبدلة” وقاعات الاجتماعات بدلاً من محطات العمل التقليدية، في حين يتوقع المزيد من المرونة تجاه الموظفين الذين يعملون من المنزل.

كما ركزت الندوة على التأثير الذي خلفه كوفيد-19 على مختلف قطاعات سوق العقارات في قطر في الأشهر الأخيرة. بعد تطبيق الإغلاق العام في قطر، تراجع النشاط العقاري في أبريل ومايو بنسبة 72 بالمائة و45 بالمائة على التوالي عن الأشهر المناظرة في عام 2019. ومع ذلك، شهد الانتعاش القوي في نشاط المعاملات في يونيو انخفاض إجمالي الربع بنسبة 5 في المئة فقط عن الربع الثاني من عام 2019.

وظلت سوق السكن مستقرة نسبياً خلال الربع الثاني من العام، مع استمرار المستأجرين في الانتقال إلى أماكن أخرى عند انتهاء عقود الإيجار الخاصة بهم، مستفيدين من مبادرات السكن المجاني وانخفاض الإيجارات.

وأضاف التقرير أن التأثير الكامل لكوفيد-19 سيتجسد في الربع الثالث مع انخفاض الطلب الناجم عن التخفيضات الأخيرة في الشركات ذات الصلة بالحكومة والتباطؤ المحتمل في المقيمين الجدد المسافرين إلى قطر.

وقد عانا قطاعا البيع بالتجزئة والضيافة من أكثر تأكثر ملحوظ من الإغلاق العام بسبب كوفيد-19، مع انخفاض مفاجئ في السياحة والإغلاق القسري لمراكز البيع بالتجزئة في منتصف مارس.

وفي حين يتوقع أن يبدأ قطاع التجزئة انتعاشه مع إعادة الافتتاح المرحلي لقطر في الربع الثالث من عام 2020، تتوقع (كوشمان آند ويكفيلد) أن الانتعاش في قطاع الضيافة، المرتبط بثقة الجمهور في السفر وحضور الأحداث الكبيرة، قد يستغرق وقتاً أطول. وقد نوقش تأثير كوفيد-19 على قيم الأراضي بتعمق. وأظهر تحليل نشاط المعاملات خلال النصف الأول من العام زيادة كبيرة في القيمة الإجمالية للعقارات المباعة.

ومع ذلك، انخفض متوسط الأسعار بنحو 11 في المئة على أساس سنوي. كما قدمت (كوشمان آند ويكفيلد) وثيقتهما الدولية ل “جهوزية التعافي”، وهي دليل لمساعدة الملاك وأصحاب العمل على إعادة فتح أماكن العمل بأمان.

وقد تم إعداد التقرير، الذي يقدم دليلاً استراتيجياً وعملياً مع مدخلات من مختلف الخبراء الدوليين في مجال الصحة والسلامة ويستند إلى تجربة (كوشمان آند ويكفيلد) في إدارة الممتلكات في آسيا، حيث ساعدوا أكثر من 10،000 شركة مع أكثر من مليون موظف في العودة إلى مكان العمل بحلول نهاية أبريل 2020

وقال (إد بروكس)، المدير العام لشركة (كوشمان آند ويكفيلد قطر)، ورئيس قسم الشرق الأوسط: “في حين كانت هذه الفترة صعبة بالنسبة للجميع في سوق العقارات، ينبغي أن تشهد إعادة الافتتاح المرحلية المقررة في قطر ارتفاع في معدلات الأداء.

المصدر: thepeninsulaqatar

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format