🇶🇦 DOHA

In a phenomenon that puzzled scientists ..  rare shark populations near Al-Shaheen field in northern Qatar

في ظاهرة حيرت العلماء .. تجمعات القرش النادرة بالقرب من حقل الشاهين شمال قطر

Al-Sharq – WGOQatar – Doha:

90 km away and deep in the sea, the friendly and rare whale sharks are flourishing on the northern coast of Qatar, specifically near Al- Shaheen oil field. According to al-Jazeera reporting aquatic biologists and divers, these sharks have been coming here every year since 2010 in large gatherings, according to unofficial statistics, to more than 600 and the season starts from mid-April to September.

The whale shark herds benefit from an ideal environment through an open aquarium with artificial reefs provided by Qatar Petroleum.

The fish is 14 meters long, making it one of the largest in the world, while scientists are baffled by the presence of these species of sharks in a water environment exceeding 40 degrees Celsius.

Scientists say they feed on the eggs of other fish species, such as tuna, which refutes the hypothesis that they are vegetarians, and divers say they are not hostile, which made scientists study them with satellite-connected devices.

Source: al-sharq

الدوحة – الشرق:

على بعد 90 كيلومتراً وفي أعماق البحر تنتعش أسماك قرش الحوت الودودة والنادرة بالساحل الشمالي لدولة قطر وتحديداً بالقرب من حقل الشاهين النفطي.

وحسب ما نقلته قناة “الجزيرة” عن علماء الأحياء المائية والغواصين، تأتي هذه منذ عام 2010 إلى هذا المكان كل عام في تجمعات كبيرة حسب إحصائيات غير رسمية إلى أكثر من 600 ويبدأ موسمها من منتصف أبريل إلى شهر سبتمبر.

وتستفيد قطعان القرش الحوت مما فرته لها شركة قطر للبترول من بيئة مثالية من خلال حوض مائي مفتوح بشعاب صناعية .

ويصل طول هذه الأسماك إلى 14 مترا ما يجعلها واحدة من أكثر الأسماك ضخامة في العالم، فيما يحير العلماء وجود هذه الأنواع من القروش في بيئة مائية تتعدى حرارتها الـ 40 درجة مئوية ..

ويقول العلماء إنها تتغذى على بيض أنواع أسماك أخرى مثل أسماك التونة ما يدحض فرضية كونها نباتية، كما يقول الغواصون إنها ليست عدائية مما جعل العلماء يقومون على دراستها بواسطة أجهزة متصلة بالأقمار الصناعية .

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
31
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close