📚Education🇶🇦 DOHA

U.S. Embassy in Qatar reveals a new procedure for obtaining a student visa

السفارة الأمريكية في قطر تكشف عن إجراء جديد للحصول على تأشيرة طالب

The Peninsula – Doha:

The US Embassy in Qatar has issued a guidance regarding the new student visa rules after the recent announcement regarding change in visa status for students taking only online classes.

“Student visas are an important priority for US Embassy Doha, and we are proud of the success Qatari students have had at US academic institutions.  We appreciate the patience of students and their families during this extraordinary time,” the Embassy said in a statement. 
 
Guidance from the US Immigration and Customs Enforcement indicates that students enrolled under a fully online programme at an academic institution should depart the United States.   
 
“We are pleased to announce, however, that many international students who had planned to study this fall in the United States may still have the opportunity to do so.  The Department of Homeland Security has announced its plan for temporary modifications to F-1 and M-1 nonimmigrant visa requirements for the fall 2020 semester to allow those students taking in-person classes or pursuing a “hybrid model”—that is, a mixture of online and in person classes — to qualify for nonimmigrant student status.  These students would be allowed to stay in the United States while completing their studies,” the statement added.   
 
This temporary accommodation provides greater flexibility for nonimmigrant students to continue their education in the United States, while also allowing for proper social distancing on open and operating campuses across America.  
 
“Students should contact their Designated School Official (DSO) at their academic institution to understand the rules for their program.  Your DSO can tell you whether you should apply for a student (F-1) visa at this time,” Embassy further said.  
 
International students will also still have to obtain the appropriate visa and may still be subject to other visa processing or travel restrictions due to COVID-19.   
 
“Please contact our Consular Section at ConsularDoha@state.gov with questions regarding your specific situation.  Our staff stands ready to assist,” Embassy assures. 
 
For new students wishing to apply to U.S. universities for the upcoming academic year, can contact Educational Advising Team at doha@educationusa.org with any questions they may have.

Source: thepeninsulaqatar

الدوحة – الشرق:

أكدت السفارة الامريكية في الدوحة أن تأشيرات الطلاب من الأوليات المهمة، معربة عن فخرها بالنجاحات التي يحققها الطلاب القطريون في المؤسسات التعليمية الأمريكية.

وأوضحت أن  توجيهات إدارة الهجرة والجمارك الأمريكية ان يغادر الطلاب الذين تم تسجيلهم في مؤسسات التعليم الأمريكية في برامج دراسية تتم بالكامل عبر الإنترنت بالولايات المتحدة.

غير أنها كشفت عن إجراء جديد يمنح الفرصة للعديد من الطلاب الذين خططوا للدراسة في الولايات المتحدة في هذا الخريف، حيث أعلنت وزارة الأمن الداخلي عن خطتها لإجراء تعديلات مؤقتة على متطلبات تأشيرة غير المهاجرين F-1 و M-1 لفصل الخريف 2020 بحيث ينطبق وضع “الطالب غير المهاجر” على الطلاب الذين يتلقون الدراسة من داخل المؤسسات التعليمية الأمريكية او عبر “نظام مختلط” – أي مزيج من الفصول الدراسية عبر الإنترنت- ومن داخل الفصول، وأوضحت أنه سيسمح لهؤلاء الطلاب بالبقاء في الولايات المتحدة خلال فترة تلقيهم للدراسة.

وأوضحت أن هذا  الإجراء المؤقت يتيح مرونة كبيرة للطلاب غير المهاجرين لمتابعة تعليمهم بالولايات المتحدة، فيما يتم أيضا الإلتزام بإجراءات التباعد الإجتماعي في المؤسسات التعليمية التي تباشر الدراسة من داخل الفصول عبر الولايات المتحدة.

ودعت السفارة الطلاب للتواصل مع المسؤولين المختصين بمؤسساتهم التعليمية لمعرفة القواعد الخاصة ببرامجهم، وأوضحت أنه يمكن للمسؤول المختص في مؤسة الطلاب أن يوضح له ما إذا كان يجب عليه أن يتقدم بطلب للحصول على تأشيرة طالب (F-1) في الوقت الراهن.

وأشارت إلى أنه سيظل شرط الحصول على التأشيرة المناسبة قائما بالنسبة للطلاب من خارج الولايات المتحدة، كما قد يخضعون لمزيد من الإجراءات المتعلقة بالتأشيرة أو قيود السفر بسبب وباء كورونا.

كما دعت  السفارة الأمريكية إلى  التواصل مع القسم القنصلي السفارة ConsularDoha@state.gov لتوجيه اية اسئلة تتعلق بحالات محددة، مشيرة إلى أن موظفيها على أهبة الإستعداد دائما للمساعدة. 

كما أنه على الطلاب الجدد الذين يرغبون في التقديم للجامعات الأمريكية للعام الدراسي المقبل التواصل مع فريق مستشاري الطلاب بالسفارة على doha@educationusa.org للرد على إستفساراتهم.

وطالبت بمتابعة موقعها qa.usembassy.gov بصورة منتظمة، للإطلاع على آخر المستجدات.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
3
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close