🩺 Health

New swine flu found in China has pandemic potential

اكتشاف سلالة جديدة من إنفلونزا الخنازير في الصين مع إمكانية تحولها إلى وباء

AFP – Washington:

Researchers in China have discovered a new type of swine flu that is capable of triggering a pandemic, according to a study published Monday in the US science journal PNAS.

Named G4, it is genetically descended from the H1N1 strain that caused a pandemic in 2009.

It possesses “all the essential hallmarks of being highly adapted to infect humans,” say the authors, scientists at Chinese universities and China’s Center for Disease Control and Prevention.

From 2011 to 2018, researchers took 30,000 nasal swabs from pigs in slaughterhouses in 10 Chinese provinces and in a veterinary hospital, allowing them to isolate 179 swine flu viruses.

The majority were of a new kind which has been dominant among pigs since 2016.

The researchers then carried out various experiments including on ferrets, which are widely used in flu studies because they experience similar symptoms to humans — principally fever, coughing and sneezing.

G4 was observed to be highly infectious, replicating in human cells and causing more serious symptoms in ferrets than other viruses.

Tests also showed that any immunity humans gain from exposure to seasonal flu does not provide protection from G4.

According to blood tests which showed up antibodies created by exposure to the virus, 10.4 percent of swine workers had already been infected.

The tests showed that as many as 4.4 percent of the general population also appeared to have been exposed.

The virus has therefore already passed from animals to humans but there is no evidence yet that it can be passed from human to human — the scientists’ main worry.

“It is of concern that human infection of G4 virus will further human adaptation and increase the risk of a human pandemic,” the researchers wrote.

Asked about the virus on Tuesday, Chinese foreign ministry spokesman Zhao Lijian told a regular press briefing that China “has been paying close attention to its development” and will take all needed action to prevent its spread and any outbreaks.

The study’s authors called for urgent measures to monitor people working with pigs.

“The work comes as a salutary reminder that we are constantly at risk of new emergence of zoonotic pathogens and that farmed animals, with which humans have greater contact than with wildlife, may act as the source for important pandemic viruses,” said James Wood, head of the department of veterinary medicine at Cambridge University.

A zoonotic infection is caused by a pathogen that has jumped from a non-human animal into a human.

اكتشف علماء صينيون سلالة جديدة من الإنفلونزا، والتي من الممكن أن تصبح وباء يتفشى مستقبلاً في الصين. وبحسب ما يقوله العلماء، إن النوع الجديد من الإنفلونزا تم اكتشافه عند الخنازير، ولكنه قد يصيب البشر على حد سواء.

ويخشى الباحثون من قدرة الفيروس الجديد على التحول لينتشر بشكل أسرع من شخص لآخر، فيتسبب بوباء عالمي جديد.

وبالرغم من أنهم لا يرون هذه الفكرة كـ”مشكلة طارئة”، إلا أنهم يرون أن الحالة بحاجة لمراقبة شديدة، خاصة وأن مناعة البشر ضد الفيروس قد تكون ضئيلة أو حتى معدومة.

وشدد العلماء على ضرورة اتخاذ تدابير لمكافحة الفيروس عند الخنازير، وضرورة فرض رقابة صحية على العاملين في مجال تربية وذبح وتعليب لحوم الخنازير.

ويراقب الباحثون إمكانية تحول سلالة جديدة من الإنفلونزا إلى تهديد صحي جديد، في الوقت الذي لم ينته العالم بعدُ من جائحة فيروس كورونا.

آخر إنفلونزا وبائية؟

كانت الحالة الأخيرة من الإنفلونزا الوبائية التي واجهها العالم، وهي إنفلونزا الخنازير في 2009 الذي بدأ في المكسيك، كانت أقل فتكا مما كان متوقعاً، بسبب المناعة التي كانت لدى الكثير من كبار السن، أو ربما لتشابه تلك الإنفلونزا مع غيرها من فيروسات الإنفلونزا التي سبق وانتشرت في سنوات مضت، كما أن لقاحاً لهذا الفيروس متاح حالياً لحماية الناس.

ويرى العلماء أن الإنفلونزا الجديدة المكتشفة في الصين تشبه إنفلونزا الخنازير، ولكن مع تغييرات جديدة.

وبالرغم من عدم تشكيل هذا الفيروس تهديداً للبشر، إلا أن البروفيسور كين تشاو تشانغ وزملاءه يشددون على ضرورة مراقبة تطوره، فهذا الفيروس يمكن أن ينمو ويتكاثر في الخلايا الموجودة في القصبات الهوائية عند البشر.

واكتشف العلماء أدلة على حدوث عدوى بين العاملين في المسلخ وتربية الخنازير في الصين، ولا تظهر لقاحات الإنفلونزا المتوفرة حالياً نجاعة في التغلب على هذا الفيروس، مع إمكانية إجراء تعديلات عليها إن لزم الأمر.

وقال كين تشاو تشانغ، البروفيسور في جامعة توتنغهام في بريطاني: “حالياً نركز على فيروس كورونا، مع ضرورة مراقبة الفيروسات الأخرى التي قد تشكل خطراً، ومع أن الفيروس الجديد لا يشكل خطراً، يجب عدم تجاهله”.

“معرّضون دائماً”

البروفيسور جيمس وود رئيس قسم الطب البيطري في جامعة كامبريدج أكد أن هذا البحث مفيد للتذكير بأن البشر معرضون دائما لخطر أمراض جديدة، وأن الحيوانات التي يربيها الإنسان قد تكون مصدر فيروسات وبائية كثيرة.

المصدر: euronews

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close