👮‍♂️ Government

National Address to be compulsory to complete many other transactions

التسجيل بالعنوان الوطني شرط لإنجاز المعاملات

By Sidi Mohamed | The Peninsula

The Ministry of Interior has renewed its call to citizens and residents to register their National Address before the deadline of July 26, 2020. The registration of National Address will be compulsory and required for public to complete many other transactions.

So far, over one million people in Qatar have registered themselves in the national address while the registration process will continue until July 26, 2020.

“The National Address will be one of the information required to complete (other) transactions. Register your national address to ensure the completion of your transactions in a proper time,” said the Ministry on its Twitter account.

The registration of the national address started on January 27, 2020 and will continue until July 26.

Every applicant is responsible for giving the correct information and there is a fine of QR10,000 for giving false information.

The fine also applies for not registering during the 6-month period. The fine can be reconciled to QR5,000 before reaching the court.

Meanwhile according to a poll on the Ministry of Interior website, around 5,000 people preferred registering their national address through Metrash2.

The poll was about which is the most suitable way for people to register their national address. The total number of people participated in the poll so far is 6,562 while the online survey started on May 1, 2020 will continue until June 30, 2020.

The result showed that 76 percent of voters which is 4,989 preferred Metrash2, while 20 percent which represent 1,312 participants prefer MoI e-services portal while only 4 percent (261) preferred MoI services centers.

The National Address data include one’s residence address in Qatar, landline and cell phone numbers, e-mail address, and work address for those who work in government or private sector.

The registration is available through Metrash2 and the Ministry website, in addition to the Ministry of Interior service centres in the country, but in order to limit spread of the coronavirus, the Ministry urged people to register only online through its website or Metrash2.

The National Address will serve many government entities such as the Ministry of Municipality and Environment; the Ministry of Justice; the Supreme Judiciary Council and Planning and Statistics Authority, a senior official had said earlier.

Source: thepeninsulaqatar

الدوحة – الشرق:

شددت وزارة الداخلية على ضرورة تسجيل البيانات المتعلقة بالعنوان الوطني، مشيرة في تغريدة لها على موقع التواصل الاجتماعي ” تويتر” إلى أن عملية التسجيل ستكون إحدى المعلومات المطلوب بيانها لإنجاز المعاملات.

داعية المتخلفين عن عملية التسجيل إلى تدارك وضعيتهم والمبادرة بالتسجيل في العنوان الوطني قبل 25 يوليو القادم، ضماناً لإنجاز معاملاتهم في الوقت المناسب.

وذكّرت وزارة الداخلية المواطنين والوافدين والأشخاص الاعتباريين (وفق قانون العنوان الوطني) بضرورة التسجيل في العنوان الوطني من خلال مطراش2 أو الموقع الإلكتروني للوزارة.

وتدعو وزارة الداخلية المواطنين والمقيمين إلى التسجيل في «العنوان الوطني»، باعتباره يمثّل نقلة نوعية في تسهيل تلقّي الخدمات من الجهات المختلفة، ويساهم في تيسير الإجراءات القضائية والعدلية.

وتتميز إجراءات التسجيل بالسهولة والبساطة سواء عبر برنامج مطراش2 أو من خلال مراكز خدمات وزارة الداخلية. كما تتلخص الإجراءات في قيام كل شخص طبيعي أو معنوي سواء كان مواطنا أو وافدا أو من يقوم مقامه قانونا بتسجيل بياناته في نموذج بسيط يتضمن عنوان السكن، ورقم الهاتف الثابت والجوال، والبريد الإلكتروني، وعنوان جهة العمل بالنسبة للعاملين بالحكومة والقطاع الخاص، والعنوان الدائم بالخارج، إن وجد.

وتحث الداخلية جميع الأفراد من القطريين وغير القطريين والمؤسسات والشركات القيام بتسجيل بيانات عنوانهم الوطني باعتباره إجراء إلزاميا بالقانون، حيث يترتب على عدم التسجيل عقوبات وجزاءات محددة بموجب القانون.

وحثّت الداخلية جميع الأفراد والشركات والمؤسسات الحكومية المُخاطبة بالقانون رقم (24) لسنة 2017 بشأن العنوان الوطني إلى المسارعة بتسجيل عنوانها الوطني، لافتة إلى أن أي شركة تحمل رقم قيد منشأة فإنه يجب عليها أن تقوم بتسجيل عنوانها، أما بالنسبة للشركات التي لها أكثر من فرع فإنه يتوجب أن يتم تسجيل العنوان الوطني لكل فرع على حدة ما دام يحمل رقم قيد منشأة مستقلاً.

وقدمت وزارة الداخلية تسهيلات لأفراد المجتمع للقيام بعملية تسجيل عمّال المنازل وذلك من خلال اقرار (تفويض المستقدِم) حيث يقوم المستقدم بتقديم الطلب بالنيابة عن العامل إلى الجهات المُختصة وذلك بعد تعبئة النموذج المخصص وتوقيعه من قِبل العامل.

ومن المنظر ان يحدث العنوان الوطني نقلة نوعية من خلال الانتقال من المراسلات التقليدية إلى المراسلات الرقمية بما يخدم جميع المواطنين والمقيمين في تعاملاتهم مع مختلف الجهات الحكوميّة وغير الحكوميّة.

ويشكّل هذا القانون في مجمله نقلة نوعية في سير الإجراءات القضائية والعدلية، حيث سيصبح لكل شخص في دولة قطر، مواطنًا أو مقيمًا طبيعيًا أو معنويًا، عنوان وطني. وتتمثل أهداف ومزايا العنوان الوطني في الإسهام في تحقيق المزيد من الاستقرار الأمني بتقديم الخدمات الأمنية مثل الطوارئ والإسعاف والدفاع المدني في أسرع وقت ممكن.

ويتيح العنوان الوطني للجهات المعنية تحديد المناطق الحيوية والأكثر ازدحاماً ومواقع حدوث الجرائم. كما أنه يهدف إلى الانتقال من العنوان الوصفي إلى العنوان الرقمي الذي يقوم على الاستدلال على المواقع عن طريق عناوين معيارية موحّدة لكافة المناطق في البلاد. ويوفر خدمات سريعة وموثوقة إلى كافة شرائح المجتمع وقطاعاته من مواطنين ومقيمين وقطاعيه الحكومي أو الخاص، مع سرعة إنجاز معاملات الأفراد بصورة علمية دقيقة، كما يساعد كذلك في وصول المواد البريدية والمراسلات الحكومية أو التجارية لأي عنوان داخل دولة قطر كما أنه يُساعد في إرسال الإعلانات القضائية والإخطارات الحكومية للأفراد والمنشآت.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close