🛒 Malls

Major retail outlets race to keep up with online trend

منافذ البيع بالتجزئة الرئيسية تتسابق لتجاري الشراء عبر الإنترنت

Major hypermarkets in Qatar continue to upgrade their websites to meet the growing demand for online shopping and home delivery services amid the Covid-19 pandemic, it is learnt. 

A number of stores, including retail chain Spar, have also launched online platforms, taking orders digitally from customers who opt to stay at home in the current situation.

LuLu Group International regional manager Shanavas P M told Gulf Times that they have increased the slots for Standard, Express and ‘Click and Collect’ (collect from store) deliveries. “We also added more items (various brands) on our website as per customer demand,” he said, adding that they plan to further improve their services online.

To entice more customers, LuLu is also giving away free items such as QBake butter bread for every grocery order. Carrefour Qatar, which has been getting some feedback from customers via online surveys, has focused on further improving its delivery services by ensuring that all items are sent on time.

The company recently introduced a new feature on its website, which allows substitution for out-of-stock grocery products or brands. A minimum order of QR150 is required before checking out. 

Apart from special discounts, customers also have the option to select the number of items or weight (in kilograms) they want to order, depending on their budget.

Shaher Express, a one-stop-shop for fresh fruits and vegetables, groceries and other necessities, as well as apparel and electronic items, ensures that items are delivered within 24 hours. 

In some cases, delivery takes only an hour or less. Retail outlets also have different delivery fees: QR15 flat for LuLu, QR10 for Carrefour (less than QR250), QR20 for Spar and QR25 for Shaher Express.

The leading online food ordering platform in the Middle East, Talabat, meanwhile, continues to expand by increasing the number of partner stores and restaurants. Talabat has also introduced ‘rider chat’ and contactless delivery to ensure the safety of customers and its riders, encouraging online payment to minimise contact. 

Customers can request the rider to leave the items in front of their door. Carriage has become popular among Qatar residents for delivering an array of food and dishes, as well as drinks such as karak tea, “as fast and in the best condition possible”. It has no minimum charge and customers can live-track their orders.

It is learnt that many restaurants, eateries and popular fast food chains such as McDonald’s, Jollibee and Kentucky Fried Chicken, among others, also continue to improve their online and delivery platforms even as Qatari authorities are gradually lifting Covid-19 restrictions.

Source: gulf-times

جوي أغويلار

تواصل أسواق الهايبر ماركت الكبرى في قطر تطوير مواقعها الإلكترونية لتلبية الطلب المتزايد على خدمات التسوق عبر الإنترنت وخدمات التوصيل إلى المنازل وسط وباء كوفيد-19.

كما أطلق عدد من المتاجر، بما في ذلك سلسلة متاجر سبار، منصات عبر الإنترنت، لاستقبال الطلبات رقميًا من العملاء الذين يختارون البقاء في منازلهم في الوضع الحالي.

أخبر المدير الدولي الإقليمي لمجموعة لولو (شانافاز بي إم) صحيفة غولف تايمز أنهم قاموا بزيادة الخيارات المتاحة في خدمات التوصيل العادية، السريعة و’ النقر للحجز’ (الاستلام من المتجر). “قمنا أيضاً بإضافة المزيد من الأغراض من علامات تجارية مختلفة على موقعنا الإلكتروني تلبية لطلب الزبائن”، مضيفاً أنهم يسعون لتحسين خدماتهم الإلكترونية أكثر.

لجذب المزيد من الزبائن، يوزع لولو أيضاً منتجات مجانية مثل خبز الزبدة (كيوبايك) مع كل طلب من البقالة. ركز كارفور قطر، الذي يتلقى ملاحظات من الزبائن عبر الاستبيانات على الإنترنت، على تحسين خدمات التوصيل الخاصة به أكثر من خلال التأكيد على إرسال جميع الطلبات في وقتها المحدد.

وقد طرحت الشركة مؤخرًا ميزة جديدة على موقعها الإلكتروني، والتي تسمح باستبدال منتجات البقالة أو العلامات التجارية التي نفدت من التخزين. يجب طلب ما قيمته 150 ريال قطري كحد أدنى قبل تسجيل المغادرة.

وبصرف النظر عن الخصومات الخاصة، فإن العملاء لديهم أيضاً خيار تحديد عدد من الأغراض أو الوزن (بالكيلوغرامات) التي يريدون طلبها، اعتماداً على ميزانيتهم.

شاهر اكسبريس، وهو متجر مخصص للفواكه والخضروات الطازجة، والبقالة وغيرها من الضروريات، فضلا عن الملابس والمواد الإلكترونية، يضمن أن يتم تسليم المواد في غضون 24 ساعة.

في بعض الحالات، يستغرق التسليم ساعة أو أقل فقط. كما أن منافذ البيع بالتجزئة لديها رسوم توصيل مختلفة: رسوم توصيل متجر لولو هي 15 ريال، 10 ريال في كارفور (للطلبيات بمبلغ أقل من 250 ريال)، 20 ريال في سبار و25 ريال في شاهر إكسبريس.

وفي الوقت نفسه، تواصل منصة طلب الطعام الرائدة عبر الإنترنت في الشرق الأوسط “طلبات”، التوسع من خلال زيادة عدد المتاجر والمطاعم الشريكة. كما أدخلت “طلبات” “دردشة السائق” والتسليم دون تلامس لضمان سلامة العملاء وسائقيها، وتشجيع الدفع عبر الإنترنت لتقليل الاتصال.

يمكن للعملاء الطلب من السائق أن يترك الطلبية أمام بابهم. وقد أصبحت كاريج ذائعة الصيت  بين سكان قطر لتوصيل مجموعة من المواد الغذائية والأطباق، فضلاً عن المشروبات مثل الشاي الكرك، “بأسرع وفي أفضل حالة ممكنة”. لا وجود لحد أدنى لقيمة الطلبات ويمكن للعملاء تتبع طلباتهم.

العديد من المطاعم وسلاسل الوجبات السريعة الشهيرة مثل ماكدونالدز، جوليبي، كنتاكي فرايد تشيكن، من بين غيرها، تواصل أيضاً تحسين منصاتها على الإنترنت والتسليم حتى في الوقت الذي ترفع فيه السلطات القطرية تدريجياً القيود المفروضة بسبب كوفيد-19.

المصدر: gulf-times

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format