💉 Health🦠Coronavirus

Ehteraz status won’t turn grey for people who use drive-through hubs for COVID-19 tests: PHCC

الرعاية: احتراز لن يتحوّل إلى اللون الرمادي بعد فحص كوفيد-١٩ في المركبة بالمراكز الصحية 

QNA – Doha:

Primary Health Care Corporation (PHCC) has confirmed that people who undergo testing at COVID-19 drive-through centres will not get grey colour on EHTERAZ application, as the colour will remain green after taking the medical swab.

PHCC added that it will contact COVID-19 positive cases.

PHCC has established three COVID-19 drive-through testing centres in Al Waab, Al Thumama, and Labeeb. Only those who are invited are examined, as this service is not available to the public and it is limited only to those who meet the agreed national standards, as examination will be conducted only for cases that have received the invitation.

Director of Cancer Early Screening Program at the PHCC Dr. Sheikha Abu Sheikha said in response to some inquiries regarding examination from inside the vehicles, where some individuals who are over 50 years old are contacted to take these samples as well as persons with chronic diseases such as heart disease, diabetes, and blood pressure.

She added that the persons who are invited to test are concerned about the possibility of changing the color in EHTERAZ application from green to gray, stressing that won’t happen until the results of the tests appear, as the color of the application will be linked to the result directly.

She explained that people who won’t come to undergo tests despite receiving invitation won’t have any procedures against them as they are not in contact with infected people, but they are invited to undergo initial examination samples that are subject to the acceptance of the person himself.

Within the framework of the national efforts to confront the outbreak of the COVID-19 pandemic, the PHCC has launched three COVID-19 drive-through testing centers from 2 pm and 10 pm with the possibility to extend working hours in the future if necessary.

PHCC stressed that this expansion of testing facilities will not only help in preventing the spread of COVID-19 but will also help in early detection of the disease in its early stages, especially among the people most vulnerable to infection and thus preventing transmission to critical cases and also slow the spread of the virus in society.

These temporary swab centers operate by invitation only, where people are selected and prioritized by three criteria, being in contact with COVID-19 patients, the elderly, and people with chronic health problems. The invited people will receive SMS to confirm the appointment to undergo the testing.

الدوحة – العرب:

أعلنت مؤسسة الرعاية الصحية الأولية أن اللون الأخضر لن يتحوّل إلى اللون الرمادي على تطبيق «احتراز» بعد إجراء الفحص في المركبة؛ حيث إن اللون الأخضر سوف يبقى بعد أخذ المسحة الطبية الخاصة بفيروس كورونا «كوفيد – 19»، فيما سوف يتم التواصل مع مَن تُظهر الفحوصات إصابتهم بالعدوى بعد ظهور نتائجهم.

في هذا الصدد؛ قالت الدكتورة شيخة أبو شيخة، رداً على بعض الاستفسارات التي وردت للمؤسسة بخصوص الفحص من داخل المركبات: «إن طريقة الاستدعاء تكون من خلال الأعمار؛ حيث يتم الاتصال ببعض الأفراد ممن هم فوق 50 سنة لأخذ هذه العينات، إضافة إلى أصحاب الأمراض المزمنة، مثل القلب والسكري والضغط»، وأكدت أن «المراجعين أكثر ما يقلقهم هو تغيّر اللون على تطبيق «احتراز» من الأخضر إلى اللون الرمادي، ولكن ذلك لا يحدث على تطبيق «احتراز» إلا بعد ظهور نتيجة الفحوصات، وسيرتبط لون التطبيق بالنتيجة مباشرة».

وعن كيفية التعامل مع مَن يرفض الاستدعاء للحضور والكشف، أوضحت أن ذلك يعود للشخص نفسه، ولا توجد أية عقوبات أو إجراءات تُتخذ ضده؛ لأنهم ليسوا بمخالطين للإصابات ولكنها عينات فحص مبدئية تخضع لرغبة وقبول الشخص نفسه.

تجدر الإشارة إلى أنه، وفي إطار الجهود الوطنية لمواجهة تفشّي جائحة «كوفيد – 19»، كانت مؤسسة الرعاية الصحية الأولية قد أطلقت ثلاثة مراكز للمسح من المركبات في ثلاثة مراكز صحية تابعة للمؤسسة، ويُقام المسح في المركبات لمرض «كوفيد – 19» في ثلاثة مراكز صحية، وهي الوعب والثمامة ولعبيب.

ويقوم كل مركز صحي بالفحص من المركبات ما بين الساعة الثانية بعد الظهر والعاشرة مساءً بصفة مبدئية؛ وذلك بهدف تمديد ساعات العمل في تاريخ لاحق إذا لزم الأمر.

وذكرت المؤسسة، في بيان لها، أن هذا التوسّع في مرافق الفحص لن يسمح باتخاذ خطوات إضافية للمساعدة في منع انتشار مرض «كوفيد – 19» فحسب، بل سيساعد على الكشف المبكر عن مرض «كوفيد – 19» في مراحله الأولى، وخاصة بين الأشخاص الأكثر عُرضة للإصابة بهذا المرض، وبالتالي منع وصوله إلى الحالات الحرجة، وأيضاً إبطاء انتشار الفيروس في المجتمع. وتعمل مراكز المسح المؤقتة هذه عن طريق الدعوة فقط؛ حيث تم اختيار المرضى وإعطاؤهم الأولوية ممن يستوفون ثلاثة معايير، وهم من كانوا على اتصال مع مرضى «كوفيد – 19»، أو كبار السن، أو الأشخاص الذين لديهم مشاكل صحية مزمنة؛ ولهذا يمكن للمرضى المدعوين فقط القدوم إلى مرافق الفحص، ويتم التواصل مع المرضى عن طريق الهاتف والرسالة النصية القصيرة لتأكيد الموعد من مؤسسة الرعاية الصحية الأولية، مذكور فيها التاريخ والساعة والمكان. وسيُطلب منهم إبراز بطاقاتهم الشخصية للتأكد من أنهم المدعوين للفحص.

تجدر الإشارة إلى أن هذه الخدمة غير متوافرة للجمهور، وتقتصر فقط على من يستوفي المعايير الوطنية المتفق عليها؛ إذ سيتم إجراء الفحص فقط للحالات التي وصلتها الدعوة، حيث سيصل الأشخاص الذين تمّت إحالتهم لمراكز المسح في مركباتهم ولن يدخلوا المبنى، وسيتم تسجيلهم وطرح بعض الأسئلة عليهم لأغراض التحقق، وبعدها ستتم عملية المسح من قِبل عاملين صحيين مدرّبين.

وستتم عملية المسح باستخدام عود قطني طويل يتم إدخاله في الأنف، وبعدها يتم حفظ العينة ونقلها لمختبر مؤسسة حمد الطبية لتحليلها. وبعد إجراء المسح من المركبة في أحد هذه المراكز، سيتلقّى المراجعون نتيجة الفحص عبر الهاتف في حال كانت نتيجة الفحص إيجابية، وعبر الرسائل النصية القصيرة في حال كانت نتيجة الفحص سلبية، وذلك في أسرع وقت ممكن من قِبل وزارة الصحة العامة.

المصدر: alarab

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close