💰 Business

QIB retains its position as ‘Best Islamic Bank’ in Mideast and Qatar

المصرف يحافظ على مركزه كأفضل بنك إسلامي في قطر والشرق الأوسط

The Peninsula – Doha:

Qatar Islamic Bank (QIB) continues to demonstrate its commitment to service excellence and growth by retaining its leading position in the region and winning prestigious awards from The Banker Magazine – the world’s longest running international banking title and the leading monthly title of the Financial Times Group.

The Banker has named QIB the Best Islamic Bank in the Middle East, for a second year in a row, and The Best Islamic Bank in Qatar, for the eighth consecutive year, based on the Bank’s outstanding performance during the fiscal year 2019.

QIB’s Group CEO, Bassel Gamal, said: “We are pleased to see that our Bank’s commitment and dedication to all its stakeholders are recognized by such an established organization. These awards display our leading position in the region and truly motivate us to keep improving and striving for more.

The positive financial results of the last few years are a testament to our strong performance in local, regional, and global markets, despite the challenging economic and regional situation.

Achieving such awards and success would not be possible without the hard work of all our employees and our customers’ loyalty. I would like to take this opportunity, on behalf of the Board of Directors and the executive management, to thank each one of them for their continuous dedication and loyalty.”

Registering increasing growth rates for the seventh consecutive year, QIB delivered a record performance in 2019, continued to make strong progress on its digital transformation program and grew across all its business segments.

QIB also increased its customer satisfaction scores and has further invested in its people and improved internal processes and efficiency across the entire group.

For the year 2019, QIB achieved a net profit of QR3,055.4m, representing a growth of 10.9 percent for the same period in 2018. Financing activities have reached QR113.8bn and have grown by 11.3 percent compared to December 2018. Customer Deposits of the Bank stood at QR111.6bn registering a strong growth by 11 percent compared to December 2018.

The Bank’s strategy is closely tied with Qatar’s National Vision 2030 and the Government’s commitment to investments in the country’s infrastructure, the diversification of the economy and the development of a strong private sector.

Over the past few years, QIB’s leadership has been working on a business strategy to build a long-lasting competitive advantage by introducing new products and services, boosting service performance, developing the Bank’s risk management framework, and migrating to new technology platforms that allow the Bank to better serve its customers.

The successful implementation of this strategy has contributed to the Bank’s leading position in Qatar and the region.

Source: thepeninsulaqatar

الدوحة – العرب:

أعلن مصرف قطر الإسلامي (المصرف) عن حصوله على اثنتين من جوائز مجلة «ذي بانكر»، وهي أعرق مجلة مصرفية رائدة في العالم تصدرها مجموعة فاينانشال تايمز العالمية، حيث نال جائزة «أفضل مصرف إسلامي في الشرق الأوسط» للسنة الثانية على التوالي، وجائزة «أفضل مصرف إسلامي في قطر» للسنة الثامنة على التوالي، وذلك بفضل أدائه المميز خلال العام المالي 2019.

ويعتبر حصول المصرف على هذه الجوائز من المجلة المصرفية الشهرية الأعرق في العالم، تأكيداً لمكانته البارزة في المنطقة، وشهادة على التزامه بتقديم وتطوير خدمات مميزة، وسعيه الدائم لتحقيق النمو المستدام.

وتأسست مجلة «ذي بانكر» العالمية التابعة لمؤسسة «فاينانشال تايمز» الإعلامية، في عام 1926، حيث يقرؤها كبار صنّاع القرار في أفضل المؤسسات المالية العالمية. وتقوم المجلة كل عام بتصنيف أفضل المؤسسات المالية الإسلامية لتشجيع ومكافأة التميّز في القطاع المصرفي العالمي.

وتعليقاً على هذا الإنجاز، قال السيد باسل جمال، الرئيس التنفيذي لمجموعة «المصرف»: «نعتز بحصول المصرف على هذا التكريم من مجلة «ذي بانكر» العريقة، والذي يأتي تقديراً لالتزام المصرف وتفانيه في عمله وحرصه على خدمة جميع العملاء بأفضل الوسائل الممكنة. وتعكس هذه الجوائز مكانة المصرف الرائدة في المنطقة، كما تشكل حافزاً قوياً لمواصلة التطور والسعي نحو تحقيق مزيد من الإنجازات. وإنّ النتائج المالية الإيجابية التي تمكن المصرف من تحقيقها خلال السنوات القليلة الماضية ما هي إلا شهادة على أدائه القوي في الأسواق المحلية والإقليمية والعالمية، رغم الصعوبات الاقتصادية والإقليمية التي يشهدها العالم. ولم يكن تحقيق المصرف لهذه النجاحات ممكناً لولا الجهود المخلصة لكافة موظفي المصرف وثقة العملاء. وأود أن أغتنم هذه الفرصة، لأتوجه بالشكر لكافة موظفي المصرف دون استثناء، نيابة عن مجلس الإدارة والإدارة التنفيذية، وذلك لتفانيهم في عملهم تجاه المصرف وكذلك نقدّر ثقة وولاء عملائنا».

نمو

والجدير بالذكر أن المصرف سجل معدلات نمو متزايدة للسنة السابعة على التوالي، محققاً أداءً قياسياً في عام 2019، حيث واصل إحراز تقدم قوي في برنامج التحول الرقمي، وإحراز المزيد من النمو في كافة قطاعات الأعمال. وقد استثمر المصرف بشكل أكبر في موظفيه، وطوّر العمليات الداخلية والكفاءة لدى المجموعة بأكملها، ما ساهم في رفع مستوى رضا العملاء.

وخلال عام 2019، تمكن «المصرف» من تحقيق أرباح صافية بلغت 3.055.4 مليون ريال، مسجلة نمواً بنسبة 10.9%، مقارنة بالفترة نفسها من عام 2018. كما بلغت الأنشطة التمويلية للمصرف 113.8 مليار ريال، محققة نمواً بنسبة 11.3% مقارنة مع ديسمبر 2018. وقد بلغت ودائع العملاء 111.6 مليار ريال، مسجلة بذلك نمواً قوياً نسبته 11% مقارنة مع ديسمبر 2018. كما بلغ إجمالي الدخل عن السنة المنتهية في 31 ديسمبر 2019، 7.738.2 مليون ريال، مسجلاً نسبة نمو قدرها 12.4% مقارنة بالعام السابق، ما يعكس نمواً إيجابياً متزايداً في الأنشطة التشغيلية الرئيسية للمصرف.

رؤية

وترتبط استراتيجية المصرف ارتباطاً وثيقاً برؤية قطر الوطنية 2030 والتزام الحكومة بالاستثمار في البنية التحتية للبلاد، وتنويع الاقتصاد وتطوير قطاع خاص قوي. وعلى مدى الأعوام القليلة الماضية، عمل المصرف على إعداد استراتيجية عمل مستدامة، وبناء قدرة تنافسية طويلة الأمد من خلال طرح منتجات وخدمات مبتكرة، وتطوير وتحديث الخدمات، ورفع مستوى إدارة المخاطر في المصرف، والانتقال إلى منصات تكنولوجية رقمية جديدة تتيح للمصرف تعزيز الكفاءة وتقديم خدمات أفضل للعملاء. وقد ساهم التنفيذ الناجح لهذه الاستراتيجية في تعزيز مكانة المصرف الرائدة في قطر والمنطقة.

المصدر: alarab

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close