Health🦠Coronavirus

Dexamethasone proves first life-saving drug for patients seriously ill with coronavirus

ديكساميثازون يثبت كأول دواء منقذ للحياة للمرض الذين يعانون من إصابة شديدة بفيروس كورونا

A cheap and widely available drug can help save the lives of patients seriously ill with coronavirus.

The low-dose steroid treatment dexamethasone is a major breakthrough in the fight against the deadly virus, UK experts say.

The drug is part of the world’s biggest trial testing existing treatments to see if they also work for coronavirus.

It cut the risk of death by a third for patients on ventilators. For those on oxygen, it cut deaths by a fifth.

Had the drug had been used to treat patients in the UK from the start of the pandemic, up to 5,000 lives could have been saved, researchers say.

And it could be of huge benefit in poorer countries with high numbers of Covid-19 patients.

The UK government has 200,000 courses of the drug in its stockpile and says the NHS will make dexamethasone available to patients.

Prime Minister Boris Johnson said there was a genuine case to celebrate “a remarkable British scientific achievement”, adding: “We have taken steps to ensure we have enough supplies, even in the event of a second peak.”

Chief Medical Officer for England Prof Chris Whitty said it would save lives around the world.

About 19 out of 20 patients with coronavirus recover without being admitted to hospital.

Of those who are admitted, most also recover but some may need oxygen or mechanical ventilation.

And these are the high-risk patients dexamethasone appears to help.

The drug is already used to reduce inflammation in a range of other conditions, including arthritis, asthma and some skin conditions.

And it appears to help stop some of the damage that can happen when the body’s immune system goes into overdrive as it tries to fight off coronavirus.

This over-reaction, a cytokine storm, can be deadly.

In the trial, led by a team from Oxford University, about 2,000 hospital patients were given dexamethasone and compared with more than 4,000 who were not.

For patients on ventilators, it cut the risk of death from 40% to 28%.

For patients needing oxygen, it cut the risk of death from 25% to 20%.

Chief investigator Prof Peter Horby said: “This is the only drug so far that has been shown to reduce mortality – and it reduces it significantly. It’s a major breakthrough.”

Lead researcher Prof Martin Landray said the findings suggested one life could be saved for:

every eight patients on a ventilator
every 20-25 treated with oxygen
“There is a clear, clear benefit,” he said.

“The treatment is up to 10 days of dexamethasone and it costs about £5 per patient.

“So essentially it costs £35 to save a life.

“This is a drug that is globally available.”

When appropriate, hospital patients should now be given it without delay, Prof Landray said.

But people should not go out and buy it to take at home.

Dexamethasone does not appear to help people with milder symptoms of coronavirus who do not need help with their breathing.

The Recovery Trial, running since March, also looked at the malaria drug hydroxychloroquine, which has subsequently been ditched amid concerns it increases fatalities and heart problems.

The antiviral drug remdesivir, meanwhile, which appears to shorten recovery time for people with coronavirus, is already being made available on the NHS.

The first drug proven to cut deaths from Covid-19 is not some new, expensive medicine but an old, cheap-as-chips steroid.

That is something to celebrate because it means patients across the world could benefit immediately.

And that is why the top-line results of this trial have been rushed out – because the implications are so huge globally.

Dexamethasone has been used since the early 1960s to treat a wide range of conditions, such as rheumatoid arthritis and asthma.

Half of all Covid patients who require a ventilator do not survive, so cutting that risk by a third would have a huge impact.

The drug is given intravenously in intensive care and in tablet form for less seriously ill patients.

So far, the only other drug proven to benefit Covid patients is remdesivir, which has been used for Ebola.

That has been shown to reduce the duration of coronavirus symptoms from 15 days to 11.

But the evidence was not strong enough to show whether it reduced mortality.

Unlike dexamethasone, remdesivir is a new drug with limited supplies and a price has yet to be announced.

Source: bbc

الدوحة- قنا:

كشف علماء بريطانيون أن عقارا رخيصا وواسع الانتشار يمكن أن يساعد في إنقاذ حياة مرضى فيروس كورونا.

وقال العلماء إن الاكتشافات الخاصة بدواء “ديكساميثازون” تمثل تطورا كبيرا في جهود مكافحة الفيروس الذي أودى بحياة أكثر من 400 ألف شخص في العالم.

وجاء الكشف عن فعالية العقار ضمن دراسة كبيرة للكشف عن فعاليات عدة أدوية في مواجهة كوروناوبحسب النتائج التي توفرت حول فعالية ديكساميثازون فقد ساهم العقار، الذي يستخدم لتخفيف الالتهاب، في تقليل احتمالات الوفاة بنسبة الثلث لدى المرضى الموضوعين على أجهزة التنفس الصناعي، وبنسبة الخمس لدى المرضى الخاضعين للعلاج على الأجهزة المساعدة على نقل الهواء.

ويعتقد الفريق البحثي أنه لو كان أتيح للجوء لعقار “ديكساميثازون” في وقت أبكر، مع بداية الجائحة في بريطانيا، لكان تم إنقاذ أرواح خمسة آلاف شخص على الأٌقل، مشددين على أن العقار سيكون له جدوى كبيرة في مواجهة كورونا في الدول الفقيرة التي تعاني من أعداد كبيرة من الإصابات نظرا لرخص سعره.

من جانبها أشادت منظمة الصحة العالمية بنتائج التجارب السريرية الأولية التي أظهرت أن عقار “ديكساميثازون” ،وهو نوع من مركبات السترويد، يمكن أن يساعد في إنقاذ حياة أصحاب الحالات الحرجة للمصابين بفيروس كورونا (كوفيد-19 ).

وقال السيد تيدروس أدهانوم جيبريسوس المدير العام للمنظمة في بيان في وقت متأخر من مساء أمس الثلاثاء، إن “هذا أول علاج يظهر أنه يخفض معدل الوفيات في مرضى كوفيد-19 الذي يحتاجون إلى أكسجين أو لجهاز تنفس صناعي”.

وأضاف “هذا خبر عظيم وأوجه التهنئة لحكومة المملكة المتحدة وجامعة أكسفورد والكثير من المستشفيات والمرضى في المملكة المتحدة الذين ساهموا في هذا الانجاز العلمي المنقذ للحياة”.

وقالت المنظمة إن الباحثين تبادلوا معها الرؤى الأولية بشأن نتائج التجربة، مشيرة إلى أنها تتطلع إلى تحليل كامل للبيانات في الأيام القادمة.

وتعززت الآمال أمس بالتوصل إلى علاج لمرض “كوفيد-19” متاح على نطاق واسع وغير مكلف مع إعلان باحثين بريطانيين أن عقار “ديكساميثازون” الستيرويدي قادر على إنقاذ أرواح ثلث المصابين بكوفيد-19 الذين يعانون من الأعراض الأكثر خطورة.

واختبر باحثون يقودهم فريق من جامعة أوكسفورد العقار على أكثر من ألفي مريض يعانون من أعراض خطيرة. وقال بيتر هوربي، أستاذ الأمراض المعدية الناشئة في قسم الطب بجامعة أوكسفورد، إن “ديكساميثازون” هو أول دواء يظهر تحسنا في البقاء على قيد الحياة لدى مرضى كورونا..هذه نتيجة جيدة جدا”.

ويتكون “ديكساميثازون” من جرعات صغيرة من “الكورتيكو ستيرويد” وهي هرمونات يفرزها جسم الإنسان بشكل طبيعي من خلال الغدة الكظرية وتعمل هذه الهرمونات على تقليل الالتهابات من خلال تغيير استجابة الجهاز المناعي، ومنع انتقال كريات الدم البيضاء إلى المناطق المصابة بالعدوى.

وللاستيرويد مجموعة واسعة من التأثيرات، بما في ذلك التمثيل الغذائي والحفاظ على توازن السوائل في الجسم ،ومن أعراض الدواء الجانبية، الشعور بالجوع ورفع نسبة السكر في الدم والأرق وتورم في الكاحل والقدم بسبب احتباس السوائل.

ويستخدم عقار “ديكساميثازون” منذ الستينيات لتقليل الالتهاب في مجموعة واسعة من الحالات المرضية، بما في ذلك التهاب المفاصل والربو، وحتى السرطان.

ويتم إعطاء الدواء عن طريق الوريد لمرضى العناية المركزة، وفي شكل أقراص للمرضى الأقل خطورة.

ولا بد أن يتم تناول “ديكساميثازون” عبر استشارة الطبيب. مع التنويه إلى أنه لم يظهر نتائج فاعلة في الأشخاص الذي يعانون من أعراض خفيفة بكورونا ولا يحتاجون إلى مساعدة في التنفس.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close