👮‍♂️ Government

Survey to read radiation levels in soil, water and air in Qatar begins

انطلاق المسح لقراءة مستويات الإشعاع في التربة والمياه والهواء في قطر

Tribune News Network – Doha:

Qatar’s Central Radiation Laboratory has launched the first phase of a radiological field survey as part of this year’s Radioactive Environment Monitoring Programme.

The programme seeks to monitor the radiation levels in water, air and soil in Qatar.

The first phase of the survey includes reading radiation levels in the air, at a height of 1 metre from the ground, and in soil at different depths from different regions of the Eastern Coast, Radiological laboratory official Engineer Bader Al Saadi has said.

This will help researchers create a database of radiation levels in Qatar and prepare strategies to deal with radiological and nuclear emergencies. Around 20 samples will be taken and studied in the first phase.

The project is expected to cover more than 100 sites in Qatar and comes within the framework of integrating data for early warning network stations.

Source: qatar-tribune

الدوحة – العرب:

انطلقت هذا الأسبوع الجولة التنفيذية الأولى لعام 2020، من المسح الإشعاعي الميداني لبرنامج مراقبه البيئة الإشعاعية في دوله قطر، والذى ينفّذه مختبر الإشعاع المركزي التابع لإدارة الوقاية من الإشعاع والمواد الكيميائية، وذلك في إطار الرصد الإشعاعي المستمر للماء والهواء والتربة في الدولة.

وتهدف المرحلة الأولى من المشروع إلى رصد مستويات الإشعاع في التربة، وعلى امتداد الساحل الشرقي للدولة، وذلك لتكوين قاعدة بيانات أساسية لمستويات الإشعاع في الهواء والتربة في مناطق مختارة من الساحل الشرقي، وذلك تحسباً للطوارئ الإشعاعية والنووية، وقد شمل مجموع العينات أكثر من 20 عينة.

من جانبه، أكد المهندس بدر السعدي مسؤول المختبر الإشعاعي، أن المرحلة التنفيذية الأولى من المشروع تشمل وفقاً لخطة العمل، إجراء قياسات الجرعة الإشعاعية في الهواء على ارتفاع متر من الأرض، ومن ثم جمع عدد من عينات تربة على أعماق مختلفة من مناطق مختلفة من الساحل الشرقي للدولة، تبدأ من سيلين مروراً بمسيعيد وخور العديد والوكرة، وتمتد حتى الشمال.

وسوف يتواصل المشروع حسب الخطة الموضوعة ليغطي أكثر من 100 موقع في دولة قطر، كما يأتي هذا البرنامج في إطار التكامل مع بيانات رصد محطات شبكة الإنذار المبكر الاشعاعية.

المصدر: alarab

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close