Health🦠Coronavirus

WHO: spraying disinfectants on streets to guard against coronavirus can be ’harmful’

الصحة العالمية: رش الشوارع بالمطهرات ضد كورونا قد يكون ضاراً

AFP – Geneva:

Spraying disinfectant on the streets, as practised in some countries, does not eliminate the new coronavirus and even poses a health risk, the World Health Organisation (WHO) has warned.

In a document on cleaning and disinfecting surfaces as part of the response to the virus, the WHO says spraying can be ineffective.

“Spraying or fumigation of outdoor spaces, such as streets or marketplaces, is… not recommended to kill the Covid-19 virus or other pathogens because disinfectant is inactivated by dirt and debris,” explains the WHO.

“Even in the absence of organic matter, chemical spraying is unlikely to adequately cover all surfaces for the duration of the required contact time needed to inactivate pathogens.”

The WHO said that streets and pavements are not considered as “reservoirs of infection” of Covid-19, adding that spraying disinfectants, even outside, can be “dangerous for human health”.

The document also stresses that spraying individuals with disinfectants is “not recommended under any circumstances”.

“This could be physically and psychologically harmful and would not reduce an infected person’s ability to spread the virus through droplets or contact,” said the document.

Spraying chlorine or other toxic chemicals on people can cause eye and skin irritation, bronchospasm and gastrointestinal effects, it adds.

The organisation is also warning against the systematic spraying and fumigating of disinfectants on to surfaces in indoor spaces, citing a study that has shown it to be ineffective outside direct spraying areas.

“If disinfectants are to be applied, this should be done with a cloth or wipe that has been soaked in disinfectant,” it says.

The Sars-CoV-2 virus, the cause of the pandemic that has killed more than 300,000 people worldwide since its appearance in late December in China, can attach itself to surfaces and objects.

However, no precise information is currently available for the period during which the viruses remain infectious on the various surfaces.

Studies have shown that the virus can stay on several types of surfaces for several days. However, these maximum durations are only theoretical because they are recorded under laboratory conditions and should be “interpreted with caution” in the real-world environment.

حذّرت منظمة الصحة العالمية، اليوم السبت، من أن رش المطهرات في الشوارع على غرار ما يحصل في بعض الدول، لا يقضي على فيروس كورونا المستجد، وينطوي على مخاطر صحية.

وفي وثيقة حول تنظيف الأسطح وتعقيمها باعتبار ذلك جزءا من مكافحة كوفيد-19، قالت منظمة الصحة العالمية إن رش هذه المواد قد يكون غير فعال.

وورد في الوثيقة أن “الرش في الفضاءات المفتوحة على غرار الطرق والأسواق غير موصى به لقتل فيروس كوفيد-19، أو مسببات أمراض أخرى لأن المطهّر يفقد تأثيره بالأوساخ والركام”. 

وأضافت “حتى في غياب المواد العضوية، من غير المرجح أن يغطي رش المواد الكيميائية بشكل مناسب كل الأسطح لفترة تسمح بالقضاء على مسبّبات الأمراض”.

هذا واعتبرت منظمة الصحة العالمية أن الشوارع والأرصفة ليست “خزانات عدوى” لفيروس كورونا المستجد، مضيفة أن رش المطهرات قد يكون “ضارا بصحة الإنسان”.

وشدّدت الوثيقة على أن رش الأفراد بالمطهرات “غير موصى به تحت أي ظرف”، إذ “قد يكون مضرا جسديا ونفسيا، ولا يقلّل من أهلية المصاب على نشر الفيروس”. 

وأشارت كذلك إلى أن رش الكلور أو مواد كيميائية سامة أخرى على البشر يمكن أن يتسبب بالتهابات جلدية أو التهاب العينين والأغشية المخاطية. 

وحذّرت المنظمة أيضا من الرشّ المستمر للأسطح في الأماكن المغلقة، مستشهدة بدراسة بيّنت أن ذلك ليس فعالا إلا في المناطق التي يجري رشها مباشرة.

وتابعت “في حال استعمال المطهرات، يجب أن يكون عبر  بلَّ قطعة قماش أو ممسحة بالمطهر”.

ويمكن لفيروس كورونا المستجد أن يلتصق بالأسطح، لكن لا معلومات دقيقة حاليًا عن الفترة التي يبقى فيها قادرا على الانتشار. 

وأظهرت دراسات أن بإمكان الفيروس البقاء على أنواع عدة من الأسطح لأيام، لكن هذه الفترة تبقى نظريّة لأنه حُدِّدت في ظروف مختبرية ويجب “تفسيرها بحذر”.

المصدر الجزيرة مباشر

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close