👮‍♂️ Government

Qatar rejects HRW allegations of COVID19 outbreak in Central Prison: GCO

الاتصال الحكومي: قطر ترفض ادعاءات هيومن رايتس ووتش حول تفشي كوفيد-١٩ في السجن المركزي

QNA – Doha:

The State of Qatar expressed its total rejection of the allegations included in the report issued by Human Rights Watch of an alleged coronavirus outbreak in Qatars Central Prison, affirming that this report is false.

The Government Communication Office said in a statement on Tuesday that there have been 12 confirmed cases in the Central Prison and zero deaths. Those 12 patients were transferred immediately to a secure, purpose-built medical facility operated on-site by Hamad Medical Corporation where they have received, or continue to receive, first-class medical treatment. Two cases reached the acute phase of the illness and were transferred to a designated off-site treatment centre where they received first-class healthcare before being transferred back to the Central Prison once fully recovered.

The statement noted that the Human Rights Watch account is based on unfounded rumours and speculation from a small number of unverified interviews, amplifying falsehoods and irresponsibly redirecting attention away from the ongoing health response.

Since mid-March, public health and security authorities have implemented strict control measures in the Central Prison to protect inmates and limit the spread of the virus. Inmates have undergone regular health check-ups and a proactive testing programme has been carried out to monitor for new cases. Personal protective equipment such as gloves and masks have been distributed to all inmates, and personal and community spaces are sanitised on a regular basis, the Government Communications Office underlined.

In April, HH the Amir Sheikh Tamim bin Hamad Al-Thani issued official pardons to over 500 inmates, considerably reducing Qatars prison population in response to the coronavirus pandemic.

Qatar has regularly opened its prisons for inspection from the National Human Rights Committee and international organisations. In January 2019, a Special Rapporteur from the Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights visited Qatar and inspected Qatars prison facilities. Qatar treats anyone detained in its prisons with respect and dignity in line with international standards, the statement added.

Qatar continues to combat coronavirus and has one of the lowest death rates in the world with 15 deaths recorded. To date, 4,899 patients have recovered and been released from hospital. The recovery figure is increasing by over 500 cases a day and is expected to increase further in the coming weeks, the statement stressed.

Since the start of the pandemic, Qatar has made its priority clear to protect the health and safety of all its citizens and residents by providing equal services to all, including those held in prisons, the statement concluded. 

الدوحة -قنا:

أعربت دولة قطر عن رفضها التام للادعاءات التي وردت في التقرير الصادر عن منظمة /هيومن رايتس ووتش/ حول تفشي فيروس كورونا في السجن المركزي في دولة قطر، مؤكدة أن هذا التقرير عار عن الصحة.

وقال مكتب الاتصال الحكومي في بيان اليوم ، إنه تم اكتشاف 12 حالة إصابة مؤكدة بفيروس كورونا في السجن المركزي دون تسجيل أي حالة وفاة، وقد تم نقل كافة المُصابين إلى إحدى المرافق الطبية التابعة لمؤسسة حمد الطبية والتي تم تجهيزها خصيصاً لاستقبالهم، وتلقوا خدمات رعاية صحية على مستوى عالمي، ونظراً لتفاقُم الحالة الصحية لاثنين من المُصابين بالفيروس، تم نقلهما إلى إحدى المرافق الطبية الاخرى المخصصة لاستقبال مثل هذه الحالات، والتأكد من تلقيهم الرعاية الصحية اللازمة قبل إعادتهما إلى السجن المركزي إثر شفائهما من الفيروس بشكلٍ كامل.

وأشار البيان إلى أن تقرير /هيومن رايتس ووتش/ يستند إلى إشاعات وتكهنات لا أساس لها من الصحة ترجع إلى إجراء مقابلات محدودة لم يتم التحقق من مصداقيتها، والتي تهدف إلى تشتيت الانتباه عن جهود دولة قطر في الاستجابة لفيروس كورونا.

وأوضح مكتب الاتصال الحكومي أنه منذ منتصف شهر مارس الماضي، طبقت الجهات الصحية والأمنية في دولة قطر سلسلة من الإجراءات الصارمة في السجن المركزي لحماية السجناء من خطر الإصابة بفيروس كورونا والحد من انتشاره، لافتا إلى أن جميع السجناء خضعوا لفحوصات طبية دورية، وتم تطبيق منهجية استباقية في برنامج الفحص لرصد حالات الإصابة الجديدة. بالإضافة إلى ذلك، تم توزيع معدات الوقاية الشخصية كالكمامات والقفازات على جميع السجناء، كما يتم التعقيم والتطهير بشكل دوري.

وفي شهر أبريل، أصدر حضرة صاحب السمو الشيخ تميم بن حمد آل ثاني أمير البلاد المفدى عفواً أميرياً عن أكثر من 500 سجين، الأمر الذي أسهم في خفض عدد السجناء، حيث جاء هذا القرار لمراعاة الظروف الصحية والإنسانية في ظل الأوضاع الراهنة التي تشهده الدولة بسبب فيروس كورونا.

وأضاف البيان أن “دولة قطر فتحت سجونها لمفتشي اللجنة الوطنية لحقوق الإنسان ومفتشي المنظمات الدولية بشكل دوري، وفي شهر يناير 2019، قام المقرر الخاص لمفوضية الأمم المتحدة السامية لحقوق الإنسان بزيارة إلى دولة قطر والتي شملت زيارة تفقدية إلى السجون، وتؤكد دولة قطر أنها تعامل جميع السجناء باحترام وكرامة، وبما يتماشى مع المعايير الدولية”.

وأكد أن دولة قطر تواصل جهودها لمكافحة انتشار فيروس كورونا، حيث أن نسبة الوفيات تعد الأقل على مستوى العالم، فقد بلغ عدد الوفيات 15 حالة فقط، مع تعافى 4,899 مصاباً حتى اليوم، وتتزايد عدد حالات الشفاء بواقع أكثر من 500 حالة يومياً، ومن المرجح أن يرتفع عدد حالات الشفاء في الأسابيع المُقبلة.

واختتم البيان بالتأكيد على أن دولة قطر تضع صحة وسلامة جميع المواطنين والمقيمين على رأس أولوياتها منذ بدء أزمة تفشي فيروس كورونا، وذلك من خلال تقديم خدمات صحية للجميع، بما في ذلك السجناء.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close