💉 Health👮‍♂️ Government

Qatar participates in World Health Assembly meeting

قطر تشارك في اجتماع جمعية الصحة العالمية

QNA – Doha:

Qatar participated in the works of the 73rd World Health Assembly of the World Health Organisation (WHO).

HE the Minister of Public Health Dr Hanan Mohamed al-Kuwari represented Qatar in the assembly’s meeting, which was held via video conferencing. 

The minister presented a report on the latest developments on the situation of the coronavirus pandemic (Covid-19) in Qatar.

The Director-General of the World Health Organisation Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, opened the World Health Assembly meeting, where global efforts to tackle Covid-19 were discussed.

In her speech, HE Dr Hanan Mohamed al-Kuwari reviewed Qatar’s efforts to confront the pandemic of Covid-19 through a work-based approach between all components of government and society.

She also highlighted the actions taken in all sectors to protect members of society from the virus.

At the meeting the minister clarified the reasons for Qatar recording large numbers of cases infected with the virus in the country, saying this is due largely to the extensive tests and monitoring policy pursued by the State, which allowed the discovery of a large number of positive cases.

In contrast, Qatar witnessed very few deaths among Covid-19 patients, and 94% of cases in Qatar show mild symptoms or no symptoms at all, and 5% require hospitalisation and only 1% enter intensive care units.

Factors contributing to the low death rate include the high proportion of young population in Qatar, the proactive screening and test programme, and an effective and efficient healthcare system that diagnoses and treats patients early to reduce complications associated with the disease.

Dr al-Kuwari said: “Despite our focus on Covid-19, patients suffering from other cases were not ignored, as the healthcare sector quickly transformed the way of providing healthcare services. There is a set of virtual services that are provided to patients from their homes in a manner that guarantees their comfort and safety”.

The minister also talked about the assistance provided by Qatar to many countries amid this pandemic, out of its international humanitarian role, upon the directives of His Highness the Amir Sheikh Tamim bin Hamad al-Thani.

Dr al-Kuwari said that the Amir directed all concerned authorities and institutions in Qatar to provide all possible global support to the people and countries affected by the Covid-19 pandemic.

She added that Qatar Airways had moved about a million people from several countries to their home countries, in addition to returning thousands of passengers who were stranded due to the suspension of flights, as a result of the outbreak of the coronavirus, through charter flights.

The minister also noted that Qatar Fund For Development (QFFD) had provided medical assistance to more than 20 countries.

الدوحة – قنا:

شاركت دولة قطر في أعمال جمعية الصحة العالمية الثالثة والسبعين لمنظمة الصحة العالمية.

ومثل دولة قطر في أعمال الجمعية التي عقدت عن بُعد من خلال نظام الاتصال المرئي سعادة الدكتورة حنان محمد الكواري وزيرة الصحة العامة، حيث قدمت تقريرا حول آخر مستجدات وضع جائحة كورونا (كوفيد-19) في دولة قطر.

وافتتح الدكتور تيدروس أدهانوم غيبرييسوس المدير العام لمنظمة الصحة العالمية أعمال جمعية الصحة العالمية، حيث تمت مناقشة الجهود العالمية لمواجهة كوفيد-19.

واستعرضت سعادة الدكتورة حنان محمد الكواري في كلمتها الكيفية التي عملت بها دولة قطر على مواجهة جائحة كوفيد-19 من خلال نهج قائم على العمل بين كافة مكونات الحكومة والمجتمع، كما سلطت الضوء على الإجراءات التي تم اتخاذها في جميع القطاعات لحماية أفراد المجتمع من الفيروس.

وأوضحت سعادتها في الاجتماع أسباب تسجيل أعداد كبيرة من الحالات المصابة بالفيروس في دولة قطر، حيث يرجع ذلك وإلى حد كبير إلى سياسة الفحص والمراقبة المكثفة التي تنتهجها الدولة والتي سمحت باكتشاف عدد كبير من الحالات الإيجابية.

وفي المقابل شهدت قطر عددا قليلا جدا من الوفيات بين المرضى المصابين بكوفيد-19، كما أن 94 بالمئة من الحالات في قطر تظهر عليها أعراض خفيفة أو لا تظهر عليها أعراض على الإطلاق، وأن 5 بالمئة تتطلب دخول المستشفى و1 بالمئة فقط تدخل إلى وحدات العناية المركزة.

وتشمل العوامل التي تساهم في انخفاض معدل الوفيات ارتفاع نسبة السكان الشباب في قطر، وبرنامج الرقابة والفحص الاستباقي، ونظام الرعاية الصحية الفعال والكفء الذي يقوم بتشخيص ومعالجة المرضى في وقت مبكر للحد من المضاعفات المصاحبة للمرض.

وقالت سعادة الدكتورة حنان الكواري «على الرغم من تركيزنا على كوفيد-19، إلا أنه لم يتم تجاهل المرضى الذين يعانون من حالات أخرى، حيث قام قطاع الرعاية الصحية، وبسرعة، بتحويل طريقة تقديم خدمات الرعاية الصحية، حيث بات هنالك مجموعة من الخدمات الافتراضية التي يتم توفيرها للمرضى من منازلهم بصورة تضمن راحتهم وسلامتهم».

من جهة أخرى، تحدثت سعادة وزيرة الصحة عن المساعدات التي قدمتها دولة قطر للعديد من الدول في ظل هذه الجائحة انطلاقا من دورها الإنساني الدولي وذلك بتوجيهات من حضرة صاحب السمو الشيخ تميم بن حمد آل ثاني أمير البلاد المفدى.

وقالت: «لقد وجه حضرة صاحب السمو أمير البلاد المفدى تعليمات إلى جميع الجهات والمؤسسات المعنية في قطر لتقديم كل الدعم العالمي الممكن للأشخاص والبلدان المتضررة من جائحة كوفيد-19».

وأضافت أنه نتيجة لذلك قامت الخطوط الجوية القطرية بنقل حوالي مليون شخص من دول عدة إلى بلدانهم الأم بالإضافة إلى إعادة آلاف المسافرين الذين تقطعت بهم السبل جراء وقف الرحلات الجوية نتيجة تفشي فيروس كورونا عبر رحلات جوية مستأجرة.

وأشارت الى أن صندوق قطر للتنمية قدم مساعدات طبية إلى أكثر من 20 دولة حتى الآن.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close