World🦠Coronavirus

ILO praises Qatar’s SMS campaign in 12 languages to raise COVID-19 awareness

العمل الدولية تشيد بالحملة التي أطلقتها قطر بـ١٢ لغة عبر رسائل SMS للتوعية بكوفيد-١٩

Qatar Tribune – Doha:

An SMS campaign launched in Qatar is helping strengthen awareness amongst domestic workers and their employers on how to cope with the COVID-19 crisis, the International Labour Organisation (ILO) has said.

The series of messages in 12 languages was developed by the Ministry of Administrative Development, Labour and Social Affairs (ADLSA) with the support of the ILO Project Office for the State of Qatar, Migrant-Rights.org and the International Domestic Workers Federation (IDWF).

The messages provide helpful tips not only on how to prevent COVID-19 transmission but also how to protect the health and rights of domestic workers at home during this challenging period.

“Domestic workers play an essential role in ensuring the health and safety of the families for which they work, from cleaning and cooking, to supporting teleworking parents, caring for children, the ill and the elderly,” says ILO Technical Specialist Alix Nasri.

“It is vital that they have access to up-to-date information on COVID-19 precautionary measures in languages they understand. At the same time this campaign reaches out to employers so they support the health and welfare of domestic workers in their homes during the COVID-19 lockdown, when their services are being so heavily relied upon.”

Messages for domestic workers include basic information on the symptoms of COVID-19 and what to do if they have symptoms, advice on hygiene and sanitation, sending money home via online services as well as keeping in touch with family back home. There is also information reminding domestic workers of their rights and responsibilities – at all times – according to Qatar’s Law No. 15 of 2017 on domestic work. 

Messages for employers highlight the need to support the mental and emotional health as well as physical well-being of domestic workers. There are reminders about domestic workers rights relating to working hours, rest periods, days off, and the importance of being paid on time. Employers are also encouraged to help domestic workers open bank accounts and transfer their salary online, as well as provide access to the internet and other forms of communication.

Fawaz Al Rayis, Director of ADLSA Recruitment Department stressed the importance of reaching out to domestic workers and their employers. “Raising awareness about precautionary measures, providing useful advice, and recalling rights and obligations, is key to ensuring both domestic workers and employers are protected during this pandemic. This campaign is an effective way to quickly and widely share important information with domestic workers and their employers, similarly to what has been done in other sectors.”

source: qatar-tribune

الدوحة – الشرق:

قالت منظمة العمل الدولية إن دولة قطر  شهدت إطلاق حملة عبر الرسائل النصية القصيرة SMS للمساهمة في تعزيز التوعية في صفوف العمّال المنزليين وأصحاب عملهم حول كيفية التكيّف مع أزمة كوفيد 19

وقد تولّت وزارة التنمية الإدارية والعمل والشؤون الاجتماعية إعداد مجموعة الرسائل هذه بـ 12 لغة، بدعم من مكتب مشروع منظمة العمل الدولية في دولة قطر، ومنظّمة حقوق المهاجرينMigrant-Rights والاتحاد الدولي للعمّال المنزليين IDWF.

وقالت المنظمة في بيان نشرته أمس على موقعها الإلكتروني إن هذه الرسائل تقدّم نصائح مفيدة حول كيفية تجنّب انتقال كوفيد 19 وحول حماية صحّة العمّال المنزليين وحقوقهم في المنزل خلال هذه الفترة العصيبة.

في هذا الصدد، أفادت الاختصاصيّة الفنيّة في منظمة العمل الدولية أليكس نصري بأنّ “العمّال المنزليين يؤدّون دورًا أساسيًّا في الحفاظ على صحة الأسر التي يعملون لديها وسلامة أفرادها، من خلال التنظيف والطهو ومساندة الأهل في العمل عن بُعد ورعاية الأطفال والمرضى والمسنّين”.

وأضافت: “من الحيويّ أن يحصل العمّال المنزليّون على معلومات محدّثة عن إجراءات الوقاية من كوفيد 19 بلغات يفهمونها. في الوقت نفسه، تستهدف هذه الحملة أصحاب العمل لكي يصونوا صحة العمّال المنزليين لديهم ورفاههم داخل المنزل أثناء فترة الإغلاق بسبب كوفيد 19، خصوصًا أنّه يتمّ الاعتماد كثيرًا على خدماتهم في هذه الفترة”.

تتضمّن الرسائل الموجّهة إلى العمّال المنزليين معلومات أساسية عن عوارض كوفيد 19 وما يجب فعله في حال ظهور العوارض ونصائح بشأن النظافة الشخصية والتعقيم وإرسال الأموال إلى ديارهم من خلال الخدمات الإلكترونية والبقاء على اتصال بعائلاتهم في وطنهم. كذلك، تحتوي هذه الرسائل على معلومات تذكّر العمّال المنزليين بحقوقهم ومسؤولياتهم – في أيّ وقت – وفقًا لـ لقانون القطري رقم 15 للعام 2017 بشأن المستخدَمين في المنازل.

أمّا الرسائل الموجّهة إلى أصحاب العمل، فتشدّد على ضرورة دعم الصحة العقلية والعاطفية والرفاه الجسدي للعمّال المنزليين. وفيها تذكير في مواضع عدّة بحقوق العمّال المنزليين في ما يتعلّق بساعات العمل، وفترات الاستراحة وأيام العطلة وأهمية أن يتقاضوا أجرهم في الوقت المحدّد لذلك. كما تشجّع هذه الرسائل

أصحاب العمل على مساعدة العمّال المنزليّين في فتح حسابات مصرفية وتحويل أموالهم إلكترونيًّا وعلى توفير إمكانية استخدام الانترنت وأشكال أخرى من التواصل.

وشدّد مدير إدارة الاستخدام في وزارة التنمية الإدارية والعمل والشؤون الاجتماعية فوّاز الريّس على أهمّية التواصل مع العمّال المنزليين وأصحاب عملهم. وهو يعتبر أنّ “التوعية بشأن الإجراءات الوقائية، وتوفير النصح المفيد والتذكير بالحقوق والواجبات أمر أساسيّ لضمان حماية العمّال المنزليين كما أصحاب العمل خلال فترة هذه الجائحة. وتشكّل هذه الحملة طريقة فعّالة لتشارك المعلومات بسرعة وبشكل واسع مع العمّال المنزليين وأصحاب عملهم، على غرار ما تمّ في قطاعات أخرى”.

الرسائل متوفّرة بالإنجليزية ، والعربية  (لأصحاب العمل)، والأورديّة ، والنيبالية ، والبنغالية ، ولغة التاميل ، والسينهالية ، والمالايالامية ، ولغة التيلجو ، والهندية ، والسواحيلية ، والبهاسا ، والتاغالوغ .

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close