👮‍♂️ Government🦠Coronavirus

GCO official responds to the Guardian Editor: Qatar is protecting migrant workers during the coronavirus epidemic

مكتب الاتصال الحكومي ردا على محرر الغارديان: قطر ملتزمة بحماية العمالة الوافدة خلال أزمة تفشي كورونا

Qatar is protecting migrant workers during the coronavirus epidemic

Your recent article (Qatar’s migrant workers beg for food as Covid-19 infections rise, 7 May) describes isolated incidents which, though important for our government to address, do not accurately represent the experience of the vast majority of workers in Qatar.

As with most of the world, Qatar has put in place temporary restrictions to combat the spread of coronavirus. These have had an impact on business operations and the movement of people.

During the ongoing pandemic response, employers are required to provide salaries, food and housing to all workers, including those unable to work because of coronavirus. Changes in salary or to unpaid leave require both worker and employer consent. If a worker’s contract ends, the employer must continue to provide food and housing, at no cost to the employee, until they can be repatriated at the employer’s expense.

The government strictly enforces these laws. We have conducted over 8,000 inspections of work and accommodation sites, and issued 309 citations since the start of the pandemic. Through the electronic wage protection system, we are working 24/7 to monitor compliance and ensure all workers are paid on time.

A complaints service was launched at the start of the pandemic for workers to lodge grievances against employers not observing their obligations. We strongly encourage your reporter to share the telephone number of the service with the people he interviewed. To date, 88% of complaints have been resolved, while the remaining 12% are under review.

Qatar’s actions against coronavirus have resulted in one of the lowest death rates in the world. We remain committed to protecting the rights of over 1.5 million expatriate workers in our country, including those interviewed by your reporter.

Thamer Hamad Al Thani
Government Communications Office
State of Qatar

جهود دولة قطر في حماية العمالة الوافدة خلال أزمة تفشي فيروس كورونا

عكست صحيفة الغارديان في مقالها الذي نشرته مؤخراً بتاريخ 7 مايو الجاري تحت عنوان “توسل العمالة الوافدة في دولة قطر للحصول على الطعام مع ارتفاع حالات الإصابة بفيروس كورونا” حالات معدودة لبعض الأفراد من هذه العمالة وهي لا تعكس بدقة واقع الغالبية العظمى من العمالة الوافدة في دولة قطر.

فقد اتّخذت دولة قطر إجراءات مؤقتة للحد من تفشي فيروس كورونا شأنها شأن باقي دول العالم، الأمر الذي نتج عنه عرقلة بعض الأعمال التجارية وحركة الأفراد.

فقد تم إلزام أصحاب العمل بدفع الأجور وتوفير الغذاء والسّكن اللائقين لجميع العمال، بمن فيهم أولئك الذين لا يستطيعون العمل بسبب إصابتهم بفيروس كورونا، كما أن إجراء أي تغييرات على الأجور أو القيام بالإجازة غير مدفوعة الأجر تتطلب موافقة كل من العامل وصاحب العمل. وفي حال انتهاء عقد العامل، يبقى أصحاب العمل مسؤولين عن توفير الغذاء والسكن اللائقين للعمّال مجاناً، إلى حين تأمين إجراءات عودة العامل إلى وطنه على نفقة صاحب العمل.

وتطبِّق دولة قطر هذه القوانين بكل صرامة، حيث تم إجراء أكثر من 8000 عملية تفتيش لمواقع العمل ومساكن العمّال، وتم تحرير 309 مخالفات منذ بدء أزمة تفشي فيروس كورونا، بينما تعمل أجهزة الدولة المعنية على مدار الساعة طوال أيام الأسبوع لمراقبة التزام الشركات وضمان حصول جميع العمال على أجورهم في الوقت المحدد من خلال نظام حماية الأجور.

كما تم إطلاق خدمة تلقي الشكاوى العمالية منذ بداية تفشي الفيروس لتمكين العمالة الوافدة من تقديم الشكاوى ضد أصحاب العمل الذين لا يلتزمون بواجباتهم، ونقترح في هذا الإطار بأن يشارك مراسل صحيفة الغارديان رقم خدمة تلقي الشكاوى العمالية مع الأفراد الذين تم إجراء مقابلات معهم، حيث تم إيجاد حلول لــ 88٪ من عدد الشكاوى حتى الآن ويتم مراجعة الــ 12٪ المتبقية.

وتجدر الإشارة إلى أن دولة قطر هي واحدة من الدول التي تشهد أدنى معدلات الوفيات في العالم نتيجة للإجراءات التي اتخذتها للتصدي لفيروس كورونا. ونحن في دولة قطر ملتزمون بحماية حقوق أكثر من 1.5 مليون عامل وافد في الدولة، بما في ذلك أولئك الذين تم إجراء مقابلة معهم من قبل مراسل صحيفة الغارديان.

ثامر بن حمد آل ثاني
مكتب الاتصال الحكومي
دولة قطر

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close