World

Egyptian actor Hassan Hosny dies aged 89

رحيل الممثل المصري حسن حسني عن 89 عاما

The ‘El Nazer’ star passed away on Saturday, May 30 after suffering a heart attack

Legendary Egyptian actor Hassan Hosny has died at the age of 89.

The veteran comedian and screen star, who was a frequent face in both film and television productions, passed away on Saturday, May 30 after suffering a heart attack.

Actor Azouz Adel, who is a member of the board of directors of Egypt’s Representative Professions Syndicate, confirmed the news on social media.

Hosny, who was born in Cairo in 1931, was a stalwart of the country’s cinematic industry, appearing in a number of hits across more than five decades.

His filmography includes roles in 1996’s Nasser 56, 2000’s El Nazer, 2013’s El Ashash and 2018’s El Badler with Tamer Hosny, while he made appearances in TV shows such as Mahmoud Al-Masri and Om Kulthum.

His most recent work was in the television series Sultanat Al Maaz, which aired this past Ramadan starring Egyptian actress Ghada Abdel Razek. His latest film was Khayal Ma’ata, which came out during last year’s Eid Al Adha, starring Ahmed Helmy and Mona Shalaby.

Hosny was also a gifted theatre actor, and was honoured with a tribute at the 40th Cairo International Film Festival in 2018.

القاهرة – رويترز :

توفي الممثل المصري حسن حسني في ساعة مبكرة من صباح اليوم السبت بعد مشوار طويل أثرى خلاله المسرح والسينما والتلفزيون بمئات الأعمال كما كان تميمة الحظ للأجيال الجديدة التي صعدت بعده.

ونعت نقابة المهن التمثيلية الفنان الراحل كما نعاه فنانون من مختلف الدول العربية عبر وسائل التواصل الاجتماعي.

ولد حسني في أكتوبر عام 1931 وبدأ بالتمثيل في مسرح المدرسة الذي حصل منه على العديد من الجوائز ثم فرقة المسرح العسكري وبعدها المسرح القومي.

بدأ مشواره السينمائي بأدوار بسيطة في أفلام مثل (الكرنك) و(أميرة حبي أنا) قبل أن يلفت الأنظار إليه في (سواق الأتوبيس) مع المخرج عاطف الطيب عام 1982 وقدم أفلاما بارزة في السينما المصرية منها (المساطيل) و(الهجامة) و(سارق الفرح) و(ليه يا بنفسج) و(المواطن مصري) و(دماء على الأسفلت) و(ناصر 56) و(خارج على القانون).

وقف إلى جانب الأجيال الجديدة التي ظهرت بعده وشاركها بدايتها السينمائية مثل علاء ولي الدين في (عبود على الحدود) ومحمد سعد في (اللمبي) وهاني رمزي في (محامي خلع) وأحمد حلمي في (ميدو مشاكل) وأحمد عيد في (ليلة سقوط بغداد) حتى أطلق عليه لقب “الجوكر”.

وعلى خشبة المسرح قدم العديد من الأعمال منها (على الرصيف) و(سكر زيادة) و(فلاح فوق الشجرة) و(جوز ولوز) و(عفروتو) و(حزمني يا).

وفي الدراما التلفزيونية برع في أدوار متعددة بمسلسلات (أبنائي الأعزاء شكرا) و(السبنسة) و(قهوة المواردي) و(بوابة الحلواني) و(يا رجال العالم اتحدوا) و(رأفت الهجان) و(ابن النظام) و(أين قلبي) و(أم كلثوم) و(رحيم).

ونال الفنان الراحل العديد من الجوائز على مدى مشواره وكرمه مهرجان القاهرة السينمائي الدولي في دورته الأربعين عام 2018.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close