Technology👮‍♂️ Government

CRA urges telecom consumers not to respond to fraud messages

هيئة تنظيم الاتصالات تحذر المستخدمين من الرسائل الاحتيالية

QNA – Doha: 

The Communications Regulatory Authority (CRA) has telecom consumers not to respond to fraud messages.

The CRA had conducted recently a bi-lingual survey in Arabic and English, on social media channels about fraud messages.

“We urge telecom consumers not to respond to fraud messages, delete them to avoid the risk of replying accidentally, avoid calling the mentioned number, report it to their telecom service provider or bank to validate this message, and avoid opening the link attached as hackers use this method to obtain their personal information or direct them to a malware site that can affect the data on their devices,” said Amel Salem al-Hanawi, director of Consumer Affairs Department at CRA.

The survey was conducted in line with CRA’s efforts to spread awareness among telecom consumers in Qatar and with the aim of measuring telecom consumers level of awareness of fraud messages, that inform consumers that they won a prize, or that their bank card has been suspended or compromised, and ask them to call as suspicious mobile number, so they can get their personal or bank information.

The bi-lingual survey covered around 1,200 participants.

The results indicate that 95% of telecom consumers are aware of fraud messages and its purposes and that they take the necessary measures to protect themselves and devices from hacking, by either ignoring the messages, deleting it, or by blocking the number and report it to their telecom service provider.

Also, through the survey around 83% stated that they can spot fraud messages through some signs, such as the sender number or grammar and spelling mistakes.

“Due to the increase of fraud messages recently, I want to confirm that telecom service providers and banks will never contact their customers through messaging and Voice over IP (VoIP) mobile applications to ask for their passwords, activation code, or personal and financial information. By following these preventive measures, telecom consumers can help to limit these fraud messages and save their devices and personal information from being hacked,” she added.

الدوحة – قنا:

حذرت هيئة تنظيم الاتصالات من الرسائل الاحتيالية التي ترد لمشتركي خدمات الاتصالات، وذلك عقب استطلاع أجرته باللغتين العربية والإنجليزية على مواقع التواصل الاجتماعي حول هذه المسألة.

   وأجرت الهيئة الاستطلاع انطلاقا من حرصها على توعية مستهلكي خدمات الاتصالات بدولة قطر، وبهدف قياس مدى وعي المستهلكين بالمسائل المتعلقة بالرسائل الاحتيالية التي تدعي بأنهم قد فازوا بجائزة مالية أو تخبرهم بأنه قد تم حظر بطاقة الصراف الآلي الخاصة بهم أو اختراقها، وتطلب منهم الاتصال بهم برقم جوال مشبوه للحصول على بيانتهم الشخصية أو البنكية.

  وأشارت نتائج الاستطلاع الذي شمل حوالي 1200 مشارك، إلى أن 95% من مستهلكي خدمات الاتصالات على دراية بالرسائل الاحتيالية والهدف منها، كما أنهم يتخذون الإجراءات اللازمة لحماية أنفسهم وأجهزتهم من الاختراق، من خلال تجاهلها أو حذفها أو من خلال حجب الرقم والتواصل مع شركة الاتصالات للإبلاغ عنه.

   كما أظهرت نتائج الاستطلاع أن حوالي 83% من المشاركين لديهم الوعي الكافي لتمييز الرسائل الاحتيالية، وذلك من خلال بعض العلامات، مثل رقم المرسل أو الأخطاء النحوية والإملائية في نص الرسالة.

   ودعت السيدة أمل سالم الهناوي مدير إدارة شؤون المستهلكين بهيئة تنظيم الاتصالات، مستهلكي خدمات الاتصالات لعدم التجاوب مع الرسائل الاحتيالية، وحذفها لتجنب خطر الرد عليها عن طريق الخطأ، وتجنب الاتصال على الرقم المذكور مع إبلاغ شركة الاتصالات أو البنك للتأكد من صحة هذه الرسالة.

   كما أكدت على ضرورة عدم فتح الرابط المرفق في تلك الرسائل حيث يستخدم المخترقون هذه الطريقة للحصول على معلوماتهم الشخصية أو توجيههم إلى موقع إلكتروني يحتوي على برمجيات خبيثة والذي قد يؤثر على البيانات الموجودة على أجهزتهم.

   وأشارت الى انه مع ازدياد هذه الرسائل في الآونة الأخيرة فإنه وجب التوضيح أن شركات الاتصالات أو البنوك لن يتواصلوا مع عملائهم من خلال تطبيقات التراسل على الهاتف الجوال لطلب كلمات المرور، أو كود التفعيل، أو معلوماتهم الشخصية والمالية.

   وبينت أن اتباع مستهلكي خدمات الاتصالات للإجراءات الوقائية، يُمكنهم من المساهمة في الحد من الرسائل الاحتيالية وحماية أجهزتهم ومعلوماتهم الشخصية من خطر التعرض للاختراق.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close