🌍 World🦠Coronavirus

A corona-like virus that kills bees

فيروس شبيه بكورونا يفتك بالنحل

By Sara Dorn – nypost:

The latest buzz in the science world: Honeybees are dying of something that is freakishly similar to the coronavirus.

Bee populations around the globe have been decimated by a viral disease that creeps into hives via asymptomatic insects and spreads like wildfire, British researchers discovered. Their research even suggests the insects could benefit from social distancing. 

The scientists found piles of bee carcasses outside hives infected with chronic bee paralysis virus, which causes severe trembling, flightlessness and death within a week, the Guardian reported. 

The infection was once a rarity but has spread rapidly, according to the researchers at Newcastle University, who examined bees in 25 countries. 

In Britain, for example, chronic bee paralysis virus took only a decade to invade 39 of 47 English counties and six of eight Welsh counties. In the US, the infection rate jumped from 0.7% in 2010 to 16% in 2014.

The findings, published in Nature Communications, suggests that the disease is twice as likely to infect commercially harvested bees — and that colonies not confined to the close quarters might fare better. 

“You can’t do social distancing in a hive as easily, but you can manage it by increasing the space in there,” Professor Giles Budge told the website.

source: nypost

الدوحة – الشرق:

عثر علماء بريطانيون، السبت على أكوام من النحل النافق مكدسة خارج الخلايا، بسبب مرض نادر يأتي نتيجة الإصابة بفيروس “شلل النحل المزمن”، الذي يشبه إلى حد كبير فيروس كورونا الذي تسبب بوفاة آلاف الأشخاص حول العالم.

وفق صحيفة “الغارديان” البريطانية، فإن علماء من جامعة “نيوكاسل” قالوا إن فيروس “شلل النحل المزمن” يسبب ارتعاشاً شديداً وعدم قدرة على الطيران، ومن ثم الموت في غضون أسبوع من الإصابة.

ويتسلل المرض الفيروسي إلى خلايا النحل عن طريق حشرات لا تظهر عليها أعراض وينتشر مثل حرائق الغابات، بحسب المصدر نفسه. وفقاً للباحثين البريطانيين، الذين أجروا فحوصات على النحل في 25 دولة حول العالم، “كانت الإصابة بهذا الفيروس نادرة في السابق، لكنها انتشرت بسرعة مؤخراً”. كما تشير نتائج الباحثين، التي نشرت في صحيفة “Nature Communications “

، إلى أن المرض من المحتمل أن يصيب النحل التجاري أكثر بمقدار الضعف، كما توصي أنه من الأفضل وضع النحل في مستعمرات تحتوي على خلايا متابعة. ويشير البحث الذي أجراه هؤلاء العلماء إلى أن الحشرات يمكن أن تستفيد أيضاً من التباعد الاجتماعي، كما يحصل حالياً مع البشر لمواجهة تفشي جائحة كورونا وهو الأمر الذي يؤكده البروفيسور جايلز باج، إذ يقول بهذا الخصوص “لا يمكنك ضمان التباعد الاجتماعي في خلية النحل بسهولة، ولكن يمكنك تنظيمها عن طريق زيادة المساحة”. الباحثون، لم يشيروا أيضاً في بحثهم إلى وجود أي دواء يمكنه أن يعالج النحل من هذا المرض، أو أن يبطئ على الأقل من سرعة انتشاره. ويشترك هذا الفيروس، في العديد من الخصائص مع كورونا، ولعل أبرزها خاصية الانتشار بسرعة وانتقال العدوى من مصاب إلى آخر. الدراسة لم تتحدث عن طريقة انتشار الفيروس بين النحل، أو عما إذا كان قادراً أن ينتقل من النحل صوب حيوانات أخرى أو الإنسان، لكن الأرقام تؤكد أنه ينتشر بسرعة كبيرة.

المصدر: al-sharq

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format