💉 Health

MoPH gives advice on how to stay safe this Ramadan

وزارة الصحة العامة تقدم نصائح حول كيفية الحفاظ على سلامتك في رمضان

The Holy Month of Ramadan is a special time of the year for all Muslims but this year Ramadan will be very different due to the ongoing COVID-19 situation. It has changed many aspects of daily life and this will impact on how we experience Ramadan in 2020.

Protecting ourselves, our loved ones, and members of the community by following infection prevention guidelines, including reducing our contact with other people, must remain a priority. Ramadan is such a special and sacred time and it is important that we remember it is our responsibility to ensure that no harm comes to another being as a result of our actions. By staying apart, we will keep others safe.

Many of the traditions most of us associate with the Holy Month, including hosting large family parties or attending the mosque for prayers, will not be possible this year. However, with a little creativity we can maintain these important traditions while keeping ourselves and our loved ones safe. We are facing an extraordinary situation and it is important that we act accordingly.​

Tips for a healthy Ramadan

  1. Keep a positive attitude. Focus on what you can gain and learn, and not what you cannot do.

  2. When you get together with your family for Iftar or Suhoor meals, use your own plates and utensils, and maintain physical distancing.

  3. Stay in touch with family and friends through digital platforms. Despite the limitations on social gathering this Ramadan, it is important to still engage with your loved ones while maintaining public health.

  4. Be thoughtful about meal planning. Reduce your number of trips to the supermarket by ordering groceries online or shopping for meals for two weeks in advance.

  5. It is important to exercise regularly during Ramadan, while still practicing physical distancing. Instead of outdoor activities, indoor physical movement and online physical activity classes are encouraged.

  6. Use social media to celebrate events like Garangao. Hold an online photo competition with the best traditional dress voted on by friends and family. ​

يُعدّ شهر رمضان المبارك شهرًا مميزًا وذو مكانة خاصة، ولكن سيكون شهر رمضان المبارك هذا العام مختلفًا تمامًا عن السنوات الماضية بسبب الوضع الناجم عن تفشي وباء فيروس كورونا (كوفيد-19)، فقد غيّر هذا الفيروس جوانب عديدة من حياتنا اليومية مما سيؤثر على طريقة احتفالنا برمضان في عام 1441 هـ / 2020 م.

تكمن أولويتنا في الوقت الحالي في حماية أنفسنا وأحبائنا وأفراد المجتمع باتباع إرشادات الوقاية من العدوى، بما في ذلك الحد من الاحتكاك المباشر مع الآخرين.

شهر رمضان المبارك هو شهر له خصوصية، ومن المهم أن نتذكر أننا مسؤولون عن عدم إلحاق أي ضرر بشخص آخر، ومن خلال الابتعاد عن بعضنا البعض سنحافظ على سلامة الآخرين.

هذا العام لن تكون العديد من التقاليد التي نمارسها خلال الشهر المبارك ممكنة، مثل التجمعات العائلية الكبيرة أو الذهاب إلى المسجد لصلاة التراويح، ولكن مع القليل من الابتكار يمكننا الحفاظ على هذه التقاليد الهامة والحفاظ في نفس الوقت على سلامتنا وسلامة أحبائنا، إننا نعيش حالة استثنائية ومن المهم أن نتصرف على هذا الأساس.​

نصائح للاحتفال بشهر رمضان صحي

  1. احتفظ بموقف إيجابي، وركز على ما يمكنك اكتسابه وتعلمه، وليس على ما لا يمكنك فعله.

  2. عندما تجتمع مع أسرتك لتناول وجبات الإفطار أو السحور، استخدم الأطباق والأواني الخاصة بك، وحافظ على التباعد الجسدي.

  3. ابق على اتصال مع العائلة والأصدقاء من خلال المنصات الرقمية، فعلى الرغم من القيود المفروضة على التجمعات الاجتماعية في رمضان من المهم أن تستمر في التواصل مع أحبائك مع الحفاظ على الصحة العامة.

  4. انتبه أثناء التخطيط لإعداد الوجبات الغذائية، وقلل عدد زياراتك إلى متاجر الأغذية عن طريق طلب أغراض البقالة عبر الإنترنت أو التسوق لتحضير وجبات لمدة أسبوعين.

  5. من المهم ممارسة الرياضة بانتظام خلال شهر رمضان المبارك، مع الاستمرار بالالتزام بالتباعد الجسدي، وبدلاً من الأنشطة الخارجية ينصح بممارسة التمارين داخل المنزل ومتابعة صفوف التمارين الرياضية عبر الإنترنت. 

  6. استخدم وسائل التواصل الاجتماعي للاحتفال بمناسبات مثل القرنقعوه، على سبيل المثال قم بتنظيم مسابقة للصور عبر الإنترنت لاختيار أفضل زي تقليدي من خلال تصويت الأصدقاء والعائلة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close