👮‍♂️ Government

Ministry issues instructions to employers

الوزارة تصدر تعليمات لأصحاب العمل 

QNA – Doha

The Ministry of Administrative Development, Labour and Social Affairs (MADLSA) on Tuesday affirmed the importance of cooperation between employers and workers during this period to mitigate social and economic damage.

The ministry said this will benefit both the employers and workers alike, and the long-term sustainability of businesses and business relationships. The ministry called on both parties to follow these instructions:

First: Workers continue to receive their basic salaries and other allowances, such as food and housing, as per their contract in sectors, activities and services whose businesses have not stopped due to the precautionary measures to combat the spread of the coronavirus (COVID-19).

Second: For the sectors, activities and services suspended due to the precautionary measures to prevent the spread of the coronavirus (COVID-19), employers and workers can agree that workers take unpaid leave, apply their annual leave, or reduce working hours, as follows:

– In cases where employers provide food and or housing directly, they must continue to provide food and housing free of charge to workers. Employers and workers cannot agree to cancel these benefits.

– In cases where employers offer food and or housing allowances, they must continue to provide these allowances, and employers and workers cannot agree to reduce these allowances.

– All workers who are isolated or quarantined who are receiving treatment shall receive their basic salary and allowances regardless of whether they are entitled to sick leave or not.

– Employers may terminate employment contracts, based on the contract concluded between them and in full compliance with the provisions of the Labour Law, while adhering to the notice period and paying all outstanding benefits, including the return ticket.

– Even in cases where workers contracts are terminated, employers are required to provide workers with adequate food and housing free of charge, or equivalent cash allowances, until the workers repatriation procedures are secured at the employer’s expense.

The MADLSA called upon employers and workers to coordinate and cooperate with each other during this period, and find appropriate solutions that guarantee the interests of both parties in a way that benefits them in the near and medium term, until the end of these force majeure conditions.

The ministry said that it will take all legal measures against companies that violate these procedures.

The ministry also established a dedicated hotline: 40280660 to receive reports of any workplace or accommodation violations. Workers can also submit any labour-related complaint via text message through the labour complaints service, which is available 24 hours a day in several languages.

The worker can send a text message to 92727 with the number 5, followed by their personal number, or their visa number and it will be acted upon immediately.

قنا

أكدت وزارة التنمية الإدارية والعمل والشؤون الاجتماعية أهمية التعاون في هذه الفترة لتقليل الأضرار الاجتماعية والاقتصادية لصالح العاملين وأصحاب العمل، مع مراعاة استدامة الأعمال التجارية والتوظيف على المدى الطويل.

وأهابت الوزارة، في بيان لها، بالطرفين اتباع التعليمات المؤقتة التالية:

أولاً: استمرار أصحاب العمل في دفع الأجور الأساسية والبدلات الأخرى مثل الغذاء والسكن حسب العقود، في القطاعات والأنشطة والخدمات التي لم تتوقف أعمالهم بسبب الإجراءات الاحترازية لمكافحة انتشار فيروس كورونا (كوفيد – 19).

ثانياً: يجوز لجميع القطاعات والأنشطة والخدمات التي توقفت عن مزاولة أعمالها نظراً للإجراءات الاحترازية لمكافحة انتشار فيروس كورونا (كوفيد – 19)، أن يتفق أصحاب العمل والعمّال على أن يقوم العمّال بإجازة غير مدفوعة الأجر أو إجازتهم السنويّة، أو يخفضوا ساعات العمل، أو يتفقوا على تخفيض الأجر مؤقتاً، وذلك على النحو التالي:

– في الحالات التي يقدّمون فيها بصورة مباشرة الغذاء و/أو السكن، يجب أن يواصلوا توفير الغذاء والسّكن اللائقين مجاناً للعمّال. ولا يمكن لأصحاب العمل والعمّال أن يتفقوا على إلغاء هذه المزايا.

-في الحالات التي يقدّمون فيها بدلات للغذاء و/أو للسّكن، يجب أن يواصلوا تقديم هذه البدلات للغذاء و/أو للسّكن. ولا يمكن لأصحاب العمل والعمّال أن يتفقوا على تخفيض بدلات الغذاء و/أو السّكن.

– يستمر العمّال المعزولون أو المحجورون صحياً، أو الذين يتلقون العلاج، في الحصول على أجرهم الأساسي وبدلاتهم بغضّ النظر عمّا إذا كان يحقّ لهم الحصول على إجازة مرضية من عدمه.

– يجوز لأصحاب العمل إنهاء عقود العمل، ويجب أن يتمّ بالامتثال التام لأحكام قانون العمل والعقد، بما في ذلك فترة الإخطار ودفع جميع المستحقّات المعلّقة، بما في ذلك تذكرة العودة إلى الوطن.

– خلال هذه الفترة وحتى في الحالات التي يتمّ فيها إنهاء عقود العمّال، يبقى أصحاب العمل مسؤولين عن توفير الغذاء والسكن اللائقين للعمّال مجاناً، أو بدلات نقديّة مُعادِلة، إلى حين تأمين إجراءات عودة العامل إلى وطنه على نفقة صاحب العمل.

وأهابت وزارة التنمية الإدارية والعمل والشؤون الاجتماعية بأصحاب العمل والعمال على حد سواء بالتنسيق والتعاون فيما بينهم خلال هذه الفترة لإيجاد الحلول المناسبة التي تضمن مصلحة الطرفين، بما يحقق الفائدة لهم على المدى القريب والمتوسط ولحين الانتهاء من هذه الظروف القاهرة في القريب العاجل. مشددة في الوقت نفسه على أنها لن تتساهل بشأن اتخاذ كافة الإجراءات القانونية بحق الشركات المخالفة للإجراءات.

وأوضحت أنه تم تخصيص الخط الساخن رقم 40280660 للإبلاغ عن أي مخالفات متعلقة بقطاع العمل، ويمكن للعامل تقديم أي شكوى عمالية من خلال خدمة الشكاوى العمالية عبر الرسائل النصية، والمتوفرة 24 ساعة بعدة لغات، فيما يتم البت فيها على الفور، عن طريق إرسال رسالة نصية إلى الرقم 92727، وإدخال رقم 5 ومن ثم إضافة الرقم الشخصي، أو رقم التأشيرة وإرسال الرسالة.


Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
8
Tags
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close