🦠Coronavirus

Qatar to be first among countries to acquire Covid-19 drug

قطر ستكون من أوائل الدول اقتناء لدواء كوفيد-١٩

 

Tribune News Network 

Doha

Qatar will be among the first countries to acquire any drug that proves to be effective in treating the coronavirus (Covid-19), Supreme Committee for Crisis Management Spokesperson Lolwah bint Rashid bin Muhammad al Khater said in Doha on Tuesday.

In response to a question on coronavirus drug research, she said there were lot of reports about successful drug and vaccine tests, but people should only trust information coming from official sources. 

The important point, she stressed, is that Qatar would spare no effort in providing any treatment that proves its medical and health efficiency.

“The health services in Qatar are available to everyone without exception and free of charge.”

On expanding Qatar’s hospital capacity, she said increasing the number of hospital beds did not indicate the severity of the coronavirus outbreak but showed Qatar’s planning for the future.

Building field hospitals and raising the total available beds to 18,000 in a few weeks is not driven by the outbreak but is a precautionary measure.

“There is no doubt that this virus has patterns of spread worldwide. We are formulating plans according to these patterns. This does not mean Qatar will necessarily reach this degree of spread of the virus,” she said.

“The infection inflicted by this virus has different degrees — light, medium and high. There are people who develop mild cases and there is some kind of recovery. This means that even the numbers must be examined in detail, so planning is necessary at this stage in anticipation of anything in the future.”

She said the number of swabs that were made to discover the new cases are very large compared to the cases that were proven to be positive earlier. It is a very reassuring indicator, but that does not mean giving up caution and taking measures, especially staying at home and maintaining the appropriate distance when dealing with others and other.

 

أكدت سعادة السيدة لولوة بنت راشد بن محمد الخاطر المتحدث الرسمي باسم اللجنة العليا لادارة الأزمات في معرض ردها على الأسئلة أن دولة قطر ستكون من أوائل الدول التي تقتني أي دواء تثبت نجاعته في علاج فيروس كورونا (كوفيد-19).

وقالت سعادتها ان هناك حاليا الكثير من الأخبار التي تفيد بتوصل شركات حول العالم لدواء يعالج الفيروس أو تطعيم ضده حيث ان هذه الأخبار المتداولة بعضها من خلال مصادر رسمية والبعض الاخر من خلال وسائل التواصل الاجتماعي وغيرها.

وأوضحت أن المعلومات التي يجب أن تؤخد بعين الاعتبار هي تلك التي تأتي من المصادر الرسمية بشكل اساسي.

وشددت على أهمية أن يتأكد الجميع أن دولة قطر لن تألو جهدا في توفير اي علاج تثبت نجاعته طبيا وصحيا.

وقالت ان الخدمات الصحية في دولة قطر متوفرة للجميع دون استثناء وبالمجان، مشيرة في هذا الاطار كمثال على ذلك أن هناك واحدا من الادوية النادرة التي توفرها الدولة لمرض ضمور العضلات حيث تكلف الجرعة الواحدة فقط أكثر من مليوني دولار امريكي، ومع ذلك فإن دولة قطر توفر هذا العلاج بالمجان.

وفي سؤال حول زيادة عدد الطاقة الاستيعابية في المستشفيات، وما إذا كان هذا يوحي بتفشي المرض بشكل أكبر بين المجتمع، قالت سعادة السيدة لولوة الخاطر: لا أبداً.. نحن في مرحلة الإجراءات الاحترازية بمعنى أننا نخطط للمستقبل، ونؤكد على هذه المسألة، ولا شك أن هذا الفيروس له أنماط للانتشار على مستوى العالم، فنبني جزءا كبيرا من الخطط بناء على هذه الأنماط، وهذا لا يعني أن دولة قطر بالضرورة ستصل لهذه الدرجة.

وأضافت سعادتها: لا بد أن يتذكر الجميع أن الإصابة بهذا الفيروس لها درجات، فمنها الخفيفة والمتوسطة والمرتفعة، وهناك الكثير منهم من يتشافون يصابون بالحالات الخفيفة ويكون هناك نوع من الشفاء، وهذا يعني أن حتى الاعداد لابد من النظر في تفاصيلها، والتخطيط واجب علينا في هذه المرحلة تحسباً لأي شيء في المستقبل.

وأشارت إلى أن عدد المسحات التي عُملت كبير جداً مقارنة بالحالات التي وجد أنها مصابة، وهو مؤشر مطمئن، ولكنه لا يُغني عن الحذر والحيطة واتخاذ الإجراءات ومن أهمها سواء البقاء في المنزل أو الإبقاء على المسافة المناسبة عند التعامل مع الاخرين.

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X