Art

Exhibition throws light on Algeria’s struggle against colonialism

معرض فني في «كتارا» يسلط الضوء على كفاح الجزائر ضد المستعمر  

 

Black-and-white photographs that cast light on Algerian people’s struggle against colonialism are on display at an exhibition which opened on Wednesday at Cultural Village Foundation (Katara).

Organised in line with the 58th anniversary of Algeria’s Victory Day, “The Historical Epic of the Algerian Struggle Against Colonialism” exhibition is presented by Katara in cooperation with the Algerian Embassy in Qatar.

Saif Saad Al Dosari, Director of Human Resources Department at Katara and Nasr Eddine Larabeh, Charge d’Affaires at the Algerian Embassy, led the launch of the two-week long exhibition at Katara Building 19.

Addressing the opening event, the Algerian Chargé d’Affaires underlined the depth of relationship that exists between Qatar and Algeria in different fields at various levels. He stressed that the exhibition was significant as it falls within the commemoration of the Victory Day, which is considered the culmination of the struggle of the Algerian people for 132 years in order to gain freedom and independence.

Exhibition throws light on Algeria’s struggle against colonialism

He also noted the support given by Arab countries including Qatar during this significant period in Algeria’s history.

The exhibition is divided into important periods in Algeria’s history covering the Algerian occupation and revolution extending from 1830 to 1954, then from 1954 to 1962.

On show at the exhibition are a number of photographs dating back to the period capturing Algerian people’s struggles against the colonizers. Also featured are photos of the struggles of National Liberation Army and the important role

Algerian women and children played during the revolution.

The Arab and international dimension of the Algerian revolution as well as sport and art during the revolution are also featured in a section in the exhibition.

Among the notable images on show are photos of Emir Abdelkader, prominent Algerian Islamic scholar Abdelhamid ben Badis, the meeting of tribal leaders and scholars, and  various pictures of the Algerian struggle and the Mujahideen, that had a great role in the success of the Algerian revolution.

The exhibition also showcases a set of Algerian publications on culture, urbanism and other fields providing visitors an idea of Algeria’s history and its current state of affairs.

The Algerian Embassy and Katara has had strong partnership with the latter hosting exhibitions and performances in the past featuring Algeria and Algerian artists. The exhibition open for public viewing at Building 19 until March 17.

Raynald C Rivera I The Peninsula

افتتحت المؤسسة العامة للحي الثقافي «كتارا» مساء أمس الأول، معرض الملحمة التاريخية لكفاح الشعب الجزائري، الذي تنظمه بالتعاون مع السفارة الجزائرية لدى الدولة، وذلك بمناسبة الاحتفال بالذكرى الـ 58 لعيد النصر 19 مارس 1962.

حضر الافتتاح كل من: السيد سيف سعد الدوسري مدير إدارة الموارد البشرية في «كتارا»، والسيد نصر الدين لعرابة القائم بالأعمال في السفارة الجزائرية، بالإضافة إلى عدد من المهتمين، وأعضاء من الجالية الجزائرية في الدولة.

وفي الكلمة التي ألقاها، أكد القائم بالأعمال الجزائري عمق علاقات الصداقة والتعاون بين قطر والجزائر على مختلف الأصعدة، مشدداً على أهمية المعرض باعتباره يأتي ضمن إحياء ذكرى عيد النصر من كل سنة، والذي يعتبر تتويجاً لكفاح الشعب الجزائري لمدة تزيد عن 132 سنة من أجل نيل الاستقلال والحرية، ليدفع بذلك ثمناً باهظاً من الشهداء، مستذكراً ما لقيته الثورة الجزائرية من دعم عربي ووقفات تضامنية، ومنها الدعم الذي لقيه الشعب الجزائري من الشعب القطري إبّان فترة نضاله ضد الاستعمار، قائلاً: «ننوه في هذه المناسبة، بالوقفات التضامنية للشعوب والحكومات العربية، مع ثورة أول نوفمبر المجيدة، عندما كانت الجزائر تخوض غمارها، ومنهم الشعب القطري الشقيق، ونستذكر هنا وقفة سمو الأمير الوالد الشيخ حمد بن خليفة آل ثاني، بتعبئة الناس وحثّهم على التبرع للشعب الجزائري، وله صورة في المتحف الوطني في الجزائر

توثّق ذلك».

ويحتوي المعرض على عدد من اللوحات الفوتوغرافية التي تعود إلى فترة النضال ضد المستعمر، وتمّ تقسيمها ضمن فترات زمنية ومرحلية مهمة من تاريخ الثورة الجزائرية: من 1830 إلى 1954، ثم الفترة من 1954 إلى 1962، إلى جانب صور عن نضال مجاهدي جيش التحرير الوطني، وصور عن مشاركة المرأة الجزائرية والطفل في الثورة، بالإضافة إلى صور أخرى تحت عنوان البعد العربي والدولي للثورة الجزائرية، وأخرى تحت عنوان الرياضة والفن خلال الثورة.

ومن الصور نجد صوراً للأمير عبدالقادر وللعلامة الإمام عبدالحميد بن باديس، واجتماع زعماء القبائل والعلماء، إلى جانب صور متنوعة عن النضال الجزائري والمجاهدين، الذين كان لهم الدور الكبير في نجاح الثورة الجزائرية، بالإضافة إلى ما لقيته الثورة الجزائرية من دعم في المحافل الدبلوماسية العربية والدولية.

كما يقدّم المعرض الذي يتواصل إلى 17 مارس الحالي، مجموعة من الإصدارات الجزائرية التي تعطي فكرة للزائر عن مجالات متنوعة في الثقافة والعمران والتوثيق في الجزائر.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X