💉 Health

COVID-19: HMC expert advises heart patients to be more careful

كوفيد-١٩: خبير مؤسسة حمد الطبية ينصح مرضى القلب بأن يكونوا أكثر حذراً

 

The Peninsula

Dr. Omar Al Tamimi (pictured), Senior Consultant Cardiologist at Hamad Medical Corporation’s (HMC) Heart Hospital, has said that while people with cardiovascular disease should not be panic over the spread of COVID-19, it is important that they are on alert, noting that those with heart disease are especially vulnerable to respiratory infections.

“Individuals with underlying health conditions, such as heart disease, are at an increased risk when it comes to recovering from COVID-19. While this isn’t a time for panic, it is noteworthy that, globally, many of those who are experiencing severe complications from this virus have a heart condition. Therefore, it is especially important that cardiology patients take additional precautions,” said Dr Al Tamimi.

Dr. Al Tamimi said that the specific influence of COVID-19 on the cardiovascular system remains unclear and he notes there is no conclusive evidence that people with cardiovascular disease are more susceptible to contracting the virus. However, he says available data does show that those with underlying health conditions who contract the virus are more likely to have complications.

“For heart patients, prevention is key. While we don’t believe these patients are at a higher risk for getting the coronavirus, we do know that those who get it have a higher chance to suffer complications, just as they would with the seasonal flu,” said Dr Al Tamimi.

“This virus mainly attacks the lungs, and the heart and lungs are interconnected. If your heart is already weak or you have blocked arteries, then you are already working harder than a healthy person to circulate blood and oxygen throughout your body. A patient who is already experiencing heart failure will have a heart that is under that much more stress, should they contract COVID-19,” added Dr Al Tamimi.

“There is a lot we don’t yet know but initial data appears to show that patients with high blood pressure and cardiovascular diseases have a significantly increased risk of death when they are infected with COVID-19. This doesn’t mean these patients should panic, but it does mean they should take prevention extra seriously,” added Dr. Al Tamimi.

Dr. Al Tamimi says since respiratory viruses, such as the one that causes COVID-19, are spread through contact, it’s important for people to practice social distancing and to temporarily change how they greet one another.

“Avoid handshaking, kissing, and hugging. Avoid places that have a lot of people. Respiratory illnesses like COVID-19 spread quickly in crowded spaces. Practicing proper hygiene and avoiding crowds does help reduce the spread of infection and is one of the most important ways you can protect yourself and your family from COVID-19,”said Dr Al Tamimi.

Dr Al Tamimi also stresses the importance of eating a diet that includes plenty of fruit and vegetables, getting regular exercise, and making sleep a priority, aiming for 7 to 8 hours of sleep each night.

 

الدوحة – الشرق

أكد الدكتور عمر التميمي استشاري أول أمراض القلب بمستشفى القلب التابع لمؤسسة حمد الطبية- أنه على الرغم من عدم وجود ما يدعو مرضى القلب والأوعية الدموية إلى الفزع من انتشار فيروس كورونا (كوفيد-19) إلا أنه يتعيّن على هؤلاء المرضى اتخاذ الحيطة والحذر كونهم أكثر عرضة لعدوى الجهاز التنفسي من غيرهم.

وقال:” تزداد لدى المرضى الذين يعانون من أمراض ومشاكل صحية مزمنة مثل أمراض القلب والأوعية الدموية مخاطر الصعوبة في التعافي من الإصابة المحتملة بفيروس كورونا (كوفيد-19) حيث أثبتت التجربة أن الكثير ممن يعانون من مضاعفات خطيرة لهذا الفيروس في مختلف أنحاء العالم هم في الواقع من مرضى القلب والأوعية الدموية لذا فإن الضرورة تحتّم على هؤلاء المرضى اتخاذ المزيد من الاحتياطات والتدابير الوقائية لحماية أنفسهم وغيرهم من الإصابة بالعدوى”.

ويضيف:”لا يعرف على وجه التحديد فيما إذا كان لفيروس كورونا (كوفيد-19) أثر مباشر على النظام القلبي الوعائي، كما أنه لا يوجد دليل قاطع على أن مرضى القلب والأوعية الدموية أكثر عرضة للعدوى بهذا الفيروس ولكن المعلومات المتوفرة تشير إلى أن الأشخاص الذين يعانون من أمراض كامنة، مثل أمراض القلب، ويتعرضون للعدوى بهذا الفيروس سيعانون على الأرجح من مضاعفات متصلة بالإصابة بفيروس كورونا (كوفيد-19)، وعلى الرغم من أننا لا نعتقد بأن مرضى القلب أكثر عرضة للإصابة بعدوى الفيروس إلا أننا متأكدون من أن فرص معاناتهم من المضاعفات، إذا ما أصيبوا بالفيروس، ستكون كبيرة، شأنها في ذلك شأن الإصابة بفيروس الإنفلونزا الموسمية”.

وأوضح الدكتور التميمي أن الفيروس يهاجم الرئتين، ومن المعروف أن القلب والرئتين يرتبطان ببعضهما البعض من الناحية الوظيفية، وإذا كان القلب ضعيفاً فإن أعضاء الجسم ستضطر إلى بذل جهد أكبر لضمان ضخّ الدم والأكسجين داخل الجسم، وفي حالة إصابة مريض قصور القلب بفيروس كورونا (كوفيد-19) فإن القلب لديه سيتعرّض لقدر كبير من الإجهاد.

وتابع حديثة قائلاً:”هناك الكثير مما لانعرفه عن مضاعفات الإصابة بفيروس كورونا (كوفيد-19) ولكن المعلومات الأولية تشير إلى أن لدى المرضى الذين يعانون من ارتفاع ضغط الدم وأمراض القلب والأوعية الدموية مخاطر عالية للتعرض للوفاة إذا ما أصيبوا بهذا الفيروس، وينبغي أن لا يكون ذلك مدعاة للفزع وإنما حافزاً لأخذ الوقاية من الإصابة بالفيروس على محمل الجد”.

ويقول الدكتور التميمي:” تنتقل الفيروسات التي تهاجم الجهاز التنفسي مثل فيروس كورونا (كوفيد-19) عن طريق المخالطة، لذا يتعيّن على الجميع الالتزام بغسل اليدين باستمرار وانتهاج التغيير المؤقت في بعض عادات المخالطة الاجتماعية كإجراء وقائي من شأنه الحد من انتشار الفيروس وحماية الفرد والأسرة من الإصابة بالعدوى، ومن التغييرات التي ينصح بها الامتناع عن المصافحة باليد، والتقبيل، والمعانقة، وكذلك تجنب الأماكن المزدحمة، خاصة وأن العدوى بفيروسات مثل فيروس كورونا (كوفيد- 19) تنتشر بسرعة كبيرة في الأماكن المزدحمة”.

ويشدّد الدكتور التميمي على أهمية اتباع حمية غذائية صحية تشتمل على الكثير من الفواكه والخضار وممارسة التمارين البدنية، إضافة إلى نيل قسط كاف من النوم لا يقلّ عن 7-8 ساعات في الليلة.

تجدر الإشارة إلى أن وزارة الصحة العامة قد خصصت موقعاً إلكترونياً على شبكة الإنترنت لتزويد الجمهور بآخر المستجدات حول فيروس كورونا (كوفيد- 19) وبمعلومات كافية حول الوقاية من الإصابة بالفيروس (www.moph.gov.qa)، كما خصصت الوزارة خطّ اتصال هاتفي ساخن (هاتف رقم 16000) يعمل على مدار الساعة للإجابة على استفسارات الجمهور حول فيروس كورونا (كوفيد- 19)، ذلك بالإضافة إلى الحملة التثقيفية التي أطلقتها كل من وزارة الصحة العامة، ومؤسسة حمد الطبية، ومؤسسة الرعاية الصحية الأولية، والتي تتضمن بيانات ومقاطع فيديو يتم إيصالها للجمهور عبر منصات التواصل الاجتماعي.

COVID-19: HMC expert advises heart patients to be more careful
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X