📚Education

Young activists in Qatar call for action against plastic bags

حملة لطلاب مؤسسة قطر من أجل حظر الأكياس البلاستيكية في قطر

 

Doha: Student activists at a Qatar Foundation school are taking a stand against plastic bags – and calling for people across the country to support their efforts to protect the environment. 

A group of 45 students at Qatar Academy Doha’s (QAD) Primary School have added their voice to worldwide calls for action to address the critical environmental issues facing the planet, launching an initiative that aims to raise awareness about the impact of single-use plastic bags, and ultimately lead to them being banned in Qatar.

The Activists in Action campaign, which was launched this week, saw 130 students representing the student leadership of QAD, which is part of Qatar Foundation’s Pre-University Education, cover the school’s walls and floors using plastic bags and plastic bottles collected by students, parents, and teachers, to illustrate the amount of plastic waste that society creates.

“This isn’t fair to our planet.” said Maha Al Thani, a Grade 5 student who is involved in the initiative. “We’re doing this to spread awareness about the impact that continuing to treat our earth like this is going to have on us, and the animals and the wildlife of this earth.

“It is important to have an initiative like this; one that addresses an issue that is going to impact on us and our future. It came to us last year when a group of us were thinking of ideas, and we just thought ‘let’s try to help ban plastic’. Now we are trying to encourage other people to think the same by showing them pictures of how we’re treating the earth, how it was before, and how this change is impacting on plants, animals, and us.”

Campaigner Khalid Abdelbaset Al Shaibei, a Grade 5 QAD student, said: “Qatar is one of the leaders of sustainability in the Middle East, and I believe that people within Qatar Foundation will be passionate about this initiative. 

Young activists in Qatar call for action against plastic bags

“We are supported by our school, by Pre-University Education, and by QF, and by starting our campaign here we feel we can have a huge impact. I’m involved in this because it affects my future, and I must help to find a solution. And we want to send a message to students that how they relate to the environment today will be reflected in their future. 

“I feel very lucky to take part in the Activists in Action initiative. After 10 weeks of planning our campaign, we are keen to keep going and we’re not going to stop – this is about banning plastic bags, and once we have done this, we’re going to have new initiatives.” 

The students also hope to collect 10,000 names on a petition to be presented to Qatar’s leadership, calling for the country to join the global effort to reduce single-use plastic waste.

“I think that this is going to change our future and we’re going to have a better world as a result,” said Grade 5 student Tayiba Muzaferija. “Other people will follow what Qatar did and we can show them that we can do this – we can help change the world.

“If we implement a ban on single-use plastic bags before the 2022 World Cup, it would help a lot, because during the tournament the population of the country will increase massively and that means we will have more plastic.

“We gathered information and research on the impact of plastic bags, but there is no point in doing this unless you then take action and educate other people.” Muzaferija added. 

Jess Hoffman, PE Teacher and After School Activities Coordinator at QAD, explained how the students, with the support of the leadership and teachers at Qatar Academy Doha, built on their original idea for helping to protect the environment. “We pitched an idea to a group of Grade 4 students:  what if we ban plastic bags?” she said. “And their response was ‘let’s do it’.

“Together, we started talking about what this campaign would look like, and what exactly we can do and how we can do it, and the students have all been phenomenal. The idea behind this campaign is obviously to create change, but it also teaches them leadership skills such as organization, outreach, communication, and being able to present their ideas.”

Young activists in Qatar call for action against plastic bags

Elizabeth Kennedy, Wellbeing Facilitator at QAD, added: “These students are getting exposure to all sorts of different things that support what we do here at QAD in terms of education and development. Our students are developing the skills, knowledge and the confidence to be responsible global citizens. We aim to nurture our students’ academic and personal growth through authentic learning opportunities.

“We want students to be empowered, we want them to feel like they can make a difference. And as we can see from this passionate group of students working on this initiative, they can, and will, make a massive difference. 

“We’ve taken sustainability and woven it into our curriculum, and we’re activating kids at different ages and stages to think about sustainability. If this is what students are doing in Grade 5, just imagine what they’re going to be doing by the time they get to Grade 12 and beyond, how knowledgeable they’re going to be, and the role they are going to be playing in actively engaging their community to be more sustainable on the global stage.”  

يهدف الشباب في أكاديمية قطر- الدوحة إلى رفع مستوى الوعي حول أضرار الأكياس البلاستيكية ذات الاستخدام الواحد على البيئة والحياة البحرية

دعا طلاب مدارس مؤسسة قطر جميع أفراد المجتمع إلى الحدّ من استعمال الأكياس البلاستيكية ذات الاستخدام الواحد، مطالبين بدعم جهودهم لحماية البيئة في جميع أنحاء الدولة.

تأتي هذه الدعوة التي أطلقتها مجموعة من 45 طالبًا في المرحلة الإبتدائية من أكاديمية قطر – الدوحة، العاملة تحت مظلة التعليم ما قبل الجامعي بمؤسسة قطر، أصواتهم إلى الصوت العالمي للعمل من أجل معالجة القضايا البيئية المهمّة التي يواجهها العالم، وإطلاق حملة لزيادة الوعي حول تأثير الأكياس البلاستيكية ذات الاستخدام الواحد، والحدّ من استخدامها في قطر.

هذا الأسبوع، شهدت الحملة مشاركة 130 طالبًا من المدرسة، من القيادة الطلابية في أكاديمية قطر – الدوحة، حيث قاموا بتغطية جدران المدرسة باستخدام الأكياس والعلب البلاستيكية التي جمعها الطلاب وأولياء الأمور والمدرسين، لتوضيح كمية النفايات البلاستيكية التي يستهلكها المجتمع.

قالت مها آل ثاني، 11 عامًا، طالبة في الصف الخامس، والتي تشارك في المبادرة: “وجود الأكياس البلاستيكية ليس أمرًا عادلًا لكوكبنا، حيث نسعى من خلال هذه المبادرة إلى نشر الوعي حول التأثير الذي سوف يستمر عند معاملة بيئتنا على هذا النحو، مما سيؤثر علينا وعلى البيئة والحياة البرية”.

أضافت: “من المهم أن يكون لدينا هذا النوع من المبادرات التي تتعامل مع هذه القضية التي تؤثر علينا وعلى مستقبلنا، قمنا ببدء العمل على فكرة هذه المبادرة العام الماضي حيث قدّم الطلاب مجموعة من الأفكار، والتي كانت إحداها الحدّ من استخدام الأكياس البلاستيكية في قطر”.

تابعت الطالبة مها آل ثاني: “نحاول تشجيع الآخرين على التفكير في الأمر نفسه، من خلال عرض صور وحقائق لكيفية تعاملنا مع البيئة وكيف كانت من قبل وكيف يؤثر هذا التغيير على النباتات والبيئة البحرية والبرية والناس”.

كذلك قال الطالب خالد بن عبدالباسط الشيبي، 11 عامًا، في الصف الخامس: “قطر هي واحدة من الدول الرائدة في مجال الاستدامة في الشرق الأوسط، وأعتقد أن مجتمع مؤسسة قطر سيكون متحمسًا لهذه المبادرة. مدرستنا تؤيدنا، وإطلاق حملتنا في مؤسسة قطر يُشعرنا بأنه سيكون لها تأثير كبير. متحمس للغاية، وأشجع نفسي على المشاركة لأنه أمر يؤثر على مستقبلي، ويجب أن أساعد في إيجاد حل، كما نريد أن نرسل رسالة إلى الطلاب مفادها أن علاقتهم بالبيئة اليوم ستنعكس على مستقبلهم”.

أضاف الشيبي: “أنا محظوظ جدًا للمشاركة في هذه الحملة، وحريصون على الاستمرار، فهذه الحملة لا تتعلق بحظر الأكياس البلاستيكية فحسب، ومجرد الانتهاء من العمل عليها – بعد عشرة أسابيع – سيكون لدينا مبادرات جديدة”.

يأمل الطلاب جمع 10,000 توقيع لتقديمها إلى القيادات في قطر، داعين إلى دعم جهود دولة قطر للإنضمام إلى الجهود العالمية للحد من النفايات البلاستيكية ذات الاستخدام الواحد. وقالت الطالبة طيبة مظفر، طالبة في الصف الخامس، والبالغة من العمر 10 سنوات: “أعتقد أن هذا سيغير مستقبلنا، وسيكون لدينا عالم أفضل نتيجة لذلك، وبالتالي يمكننا تغيير العالم”.

أضافت مظفر: “إذا طبقنا حظر الأكياس البلاستيكية ذات الاستخدام الواحد قبل تنظيم كأس العالم 2022 في قطر، سيكون ذلك مفيدًا للغاية، لأنه خلال البطولة سيزداد عدد السكان بشكل كبير، وبالتالي، سيكون هناك المزيد من البلاستيك”. وأكدت مظفر: “لقد جمعنا معلومات وأبحاث حول تأثير الأكياس البلاستيكية، لكن لا فائدة من القيام بذلك، ما لم نقم بعد ذلك باتخاذ إجراءات وتثقيف الآخريين”.

بدورها، أوضحت جيس هوفمان، منسقة برامج وأنشطة التعليم ما قبل الجامعي في أكاديمية قطر – الدوحة، كيف قام الطلاب، بدعم من المعلمين في الأكاديمية، ببناء فكرتهم للمساعدة في حماية البيئة، قائلةً: “لقد طرحنا فكرة على مجموعة من طلاب الصف الرابع كان مفادها: ماذا لو حظرنا الأكياس البلاستيكية؟ وكان جوابهم، دعونا نفعل ذلك”.

تابعت هوفمان: “حينها، بدأنا نتحدث حول الكيفية التي ستكون عليها الحملة، وما الذي يمكننا القيام به، وكانت أفكار الطلاب جميعها رائعة”. وأضافت هوفمان: “من الواضح أن الفكرة وراء هذه الحملة هي إحداث التغيير، ولكن أيضًا تعليم الطلاب المهارات القيادية مثل، التنظيم والتواصل والقدرة على طرح أفكارهم وتنفيذها”.

من جهتها، قالت إليزابيث كينيدي، منسقة الرفاه في أكاديمية قطر – الدوحة: “يتعرّف الطلاب على جميع الأنواع المختلفة التي تدعم ما نقوم به في الأكاديمية فيما يتعلق بالتعليم والتطوير، حيث يقوم طلابنا بتطوير مهاراتهم ومعارفهم وثقتهم ليكونوا مواطنين مؤثرين وفاعلين، إذ أننا نهدف إلى تعزيز النمو الأكاديمي والذاتي لطلابنا من خلال فرص التعلم الحقيقية”.

تابعت كينيدي: “نريد تمكين الطلاب كي يشعروا بأن بإمكانهم إحداث تغيير إيجابي، وكما نرى من هذه المجموعة الشغوفة التي تعمل على هذه المبادرة، أنه يمكنهم ذلك، وأنهم سوف يحدثون فرقًا كبيرًا”.

اختتمت قائلةً: “لقد اعتمدنا الاستدامة في مناهجنا الدراسية، ونقوم بتوعية الطلاب من مختلف الأعمار والمراحل حول أهميتها. إذا كان هذا هو ما يفعله الطلاب في الصف الخامس، فما عليك سوى أن تتخيل ما الذي سيفعلونه في الصف الثاني عشر وما بعده، وإلى أي مدى سيكونون على دراية بما حولهم، والدور الذي سيؤدونه في مجتمعهم بفعالية ليكون أكثر استدامة”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X