💰 Business

Vodafone Qatar net profit rises by 22% to QR144m

١٤٤ مليون ريال صافي أرباح فودافون بنمو ٢٢٪

 

DOHA:  Vodafone Qatar reported its second consecutive profitable year with net profit of QR144m for 2019, up 22 percent increase compared to the previous year.

The Board of Directors of Vodafone Qatar has recommended distribution of a cash dividend of 5 percent of the nominal share value, or QR0.05 per share (5 dirhams), which will be presented at the Company’s next Annual General Assembly for approval.

Total revenue of the Company increased by 1 percent (year-on-year) to reach QR2.125bn driven by higher demand for the Company’s postpaid and broadband services. Service revenue grew by 2.4 percent to reach QR1.949bn. Vodafone Qatar is now serving 1.74 million mobile customers with solid growth coming from the Postpaid and Fixed product plans.

EBITDA for the reported period stood at QR709m representing an increase of 21 percent compared to last year, positively impacted by higher service revenue, lower costs and the adoption of International Financial Reporting Standard (IFRS) 16. Consequently, EBITDA Margin improved by 5.6 percentage points to reach 33.4 percent.

Commenting on the results, Vodafone Qatar’s Chairman, Abdulla Nasser Al Misnad, said: “Vodafone Qatar sustained profitable growth for the second year in a row, finishing 2019 with eight consecutive quarters of higher year-on-year revenue. This clearly demonstrates a winning strategy that focuses on strengthening and growing our core business and bringing innovative digital services and solutions to market. Our significant investments in network and technology infrastructure that includes the Company’s roll out of its live 5G commercial network which is close to completion in Doha, yielded stellar results, and most importantly, is supporting the realisation of a digital society under the Qatar National Vision 2030.

My sincere appreciation to the government, valued shareholders, customers, as well as to our dedicated employees for their tireless efforts and commitment. I am very confident that we are well positioned to sustain these sound financial results in 2020 and beyond.”

Rashid Fahad Al Naimi, Vodafone Qatar Managing Director added: “These excellent results highlight Vodafone Qatar’s success in implementing strategic plans, that are dynamic in meeting with the sweeping changes in the ICT sector. It is our focus on innovation and seeking new revenue streams, upgrading our networks to 5G and driving efficiencies that allows us to consistently deliver strong operational results and enhancing shareholder value.”

Sheikh Hamad Abdulla Jassim Al Thani, CEO, Vodafone Qatar, added: “We take great pride in our role of being at the forefront of the digital era and 2019 was a transformative year in this regard. The foundation of this lies in our world-class infrastructure. In 2019, we significantly expanded our live 5G network to cover key areas across the country, expanded our fixed access network and launched the first dedicated Internet of Things network, NB-IoT.

To emphasize our customer promise of delivering an unmatched experience, we launched our successful GigaHome and GigaBusiness broadband services along with GigaTV-our premium entertainment service, in addition to the country’s first 5G plans. These investments in both our underlying infrastructure layer and new products and services, have enabled us to diversify our revenue mix to a much healthier level than where we stood a couple of years ago.

Looking to the future, our ambition stretches well beyond what we have already achieved. It is an ambition deeply rooted in our leadership role in connecting today’s ideas with tomorrow’s technology.”

أعلنت شركة فودافون قطرعن نتائجها المالية للسنة الكاملة المنتهية في 31 ديسمبر 2019 والتي تعكس التحسن المستمرّ في الأداء المالي والتشغيلي للشركة، وجاءت أبرز نتائج العام 2019 كالآتي: ارتفاع إيرادات الخدمات بنسبة 2.4% على أساس سنوي لتصل إلى 1.949 مليون ريال قطري، وارتفاع إجمالي الإيرادات بنسبة 1% على أساس سنوي ليصل إلى 2.125 مليون ريال قطري، وارتفاع الأرباح قبل احتساب التمويل والضرائب والاستهلاك والإطفاء بنسبة 21% على أساس سنوي لتصل الى 709 ملايين ريال قطري، ارتفاع صافي الربح بنسبة 22% على أساس سنوي ليصل إلى 144 مليون ريال قطري، إلى جانب ارتفاع مجموع عملاء الجوّال ليصل إلى 1.74 مليون عميل، هذا وأوصى مجلس الإدارة بتوزيع أرباح نقدية بنسبة 5% من القيمة الاسمية للسهم.

الملخص المالي

حققت فودافون قطر أرباحاً سنوية للسنة الثانية على التوالي حيث بلغ صافي الربح 144 مليون ريال قطري مسجلاً ارتفاعاً بنسبة 22% مقارنة بالعام الماضي، كما ارتفع إجمالي الإيرادات بنسبة 1% على أساس سنوي ليصل إلى 2.125 مليون ريال قطري، ويُعزى ذلك إلى الطلب المتزايد على خدمتي الاشتراك الشهري والبرودباند. كما ارتفعت إيرادات الخدمات بنسبة 2.4% لتصل إلى 1.949 مليون ريال قطري. تقدّم فودافون قطر خدمات الجوال حالياً إلى 1.74 مليون عميل مع نمو قوي بفضل باقات ومنتجات خدمة الاشتراك الشهري وخدمات الهاتف الثابت المميزة.

وارتفعت الأرباح قبل احتساب التمويل والضرائب والاستهلاك والإطفاء لهذه الفترة بنسبة 21% لتصل إلى 709 ملايين ريال قطري مقارنة بالعام الماضي، وذلك نتيجة ارتفاع إيرادات الخدمات وانخفاض التكاليف واعتماد المعيار الدولي لإعداد التقارير المالية رقم 16، وبالتالي، ارتفع هامش الأرباح قبل احتساب التمويل والضرائب والاستهلاك والإطفاء بمعدل 5.6 نقطة مئوية ليصل إلى 33.4%.

واستناداً إلى الأداء المالي القوي للشركة خلال العام وسعيها إلى تعزيز قيمة المساهمين، أوصى مجلس الإدارة بتوزيع أرباح نقدية بنسبة 5% من القيمة الاسمية للسهم، أي بقيمة 0.05 ريال قطري للسهم الواحد، مع مراعاة اعتمادها من الجمعية العمومية للشركة.

وفي إطار تعليقه على النتائج، صرّح سعادة السيد عبد الله بن ناصر المسند، رئيس مجلس إدارة فودافون قطر، قائلاً: “لقد حافظت فودافون قطر على تحقيق نموّ قوي في الأرباح للعام الثاني على التوالي وأنهت العام 2019 محققة نمواً للربع الثامن على التوالي على أساس سنوي في إجمالي الإيرادات. وهذا يوضح بشكل جليّ نجاح الاستراتيجية التي تركّز على تعزيز وتنمية أعمالنا الأساسية وتقديم خدمات وحلول رقمية مبتكرة إلى السوق.

إنّ الاستثمارات الكبيرة التي خصّصناها للبنية التحتية الخاصة بالشبكة والتكنولوجيا، والتي تتضمن نشر شبكة الجيل الخامس 5G التي أوشكت على الانتهاء في الدوحة، أسفرت عن نتائج مذهلة، وهي تدعم تحقيق مجتمع رقمي في إطار رؤية قطر الوطنية 2030.

أعرب عن خالص تقديري وشكري للحكومة والمساهمين الكرام والعملاء، وكذلك لموظفينا المتفانين على جهودهم الدؤوبة والتزامهم المطلق. وأنا على ثقة تامّة بأنّنا في وضع جيّد للحفاظ على هذه النتائج المالية المميزة في عام 2020 وما بعده”.

وأضاف السيد راشد بن فهد النعيمي، المدير العام لشركة فودافون قطر:” هذه النتائج القوية تسلط الضوء على نجاح شركة فودافون قطر في تنفيذ خطط استراتيجية ديناميكية لتتواكب مع التطورات الجذرية في قطاع تكنولوجيا المعلومات. إن تركيزنا هو على الابتكار والبحث عن مصادر جديدة للدخل ورفع مستوى شبكاتنا إلى الجيل الخامس وزيادة الكفاءة التي ستتيح لنا تقديم نتائج تشغيلية قوية باستمرار وتعزز القيمة للمساهمين”.

كما صرّح سعادة الشيخ حمد عبد الله بن جاسم آل ثاني، الرئيس التنفيذي لشركة فودافون قطر قائلاً: ” نحن نفخر للغاية بأن نكون في طليعة العصر الرقمي، وقد شكّل العام 2019 نقطة تحوّل في هذا الصدد. ويكمن أساس ذلك في بنيتنا التحتية ذات المستوى العالمي. لقد وسّعنا في عام 2019 وبشكل كبير شبكة الجيل الخامس 5G لتغطّي معظم المناطق الرئيسية في كافة أنحاء البلاد، كما قمنا بتوسيع الشبكة الثابتة وإطلاق أول شبكة مخصّصة لإنترنت الأشياء NB-IoT.

وتأكيداً على الوعد الذي قطعناه على عملائنا بتقديم تجربة لا مثيل لها، أطلقنا خدمتي البرودباند الناجحتين جيجاهوم GigaHome وجيجابزنيس GigaBusiness وكذلك خدمة الترفيه الاستثنائية جيجا تي في GigaTV، كما أطلقنا باقات الجيل الخامس 5G الأولى في البلاد. وقد مكّنتنا هذه الاستثمارات، في كلّ من البنية التحتية الأساسية والمنتجات والخدمات الجديدة، من تنويع مصادر إيراداتنا نحو مستوى أفضل مما كان عليه قبل بضعة أعوام، بالنظر إلى المستقبل، يمكن القول إنّ طموحنا يتخطّى حدود ما حقّقناه حتى الآن. فهو طموح راسخ في دورنا القيادي الرامي إلى ربط أفكار اليوم بتكنولوجيا الغد. 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X