💰 Business

Qatargas delivers commissioning LNG cargo to India’s Mundra Terminal

«قطر غاز» تُزوّد «موندرا» الهندية بشحنة تشغيلية من «المسال»

 

Doha: Qatargas Operating Company Limited (Qatargas) has supplied a commissioning liquefied natural gas (LNG) cargo for India’s newest LNG receiving terminal, Mundra, located on the west coast of India.

The cargo was loaded in Ras Laffan on January 17, 2020 on the Q-Flex LNG vessel, Murwab, with an overall cargo carrying capacity of 216,000 cubic metres. It arrived at Mundra terminal on January 22, 2020, Qatargas said in a press statement yesterday. 

Mundra is the second LNG terminal that Qatargas helped commission in India within the past year. It followed an earlier commissioning cargo which was delivered by the company to the Ennore LNG receiving terminal, near the southern Indian city of Chennai, in February 2019.

The Mundra terminal is located in Adani Ports and Special Economic zone in the Kutch district of the western Indian state of Gujarat. The terminal’s nominal capacity is five million tonnes of LNG per annum (Mtpa), and it can receive vessels with a capacity between 75,000 cubic metres and 260,000 cubic metres. The terminal comprises of two storage tanks, each with an overall capacity of 160,000 cubic metres.

Qatargas has established a strong partnership with India since July 1999 when it started supplying LNG to Petronet. Since then it has delivered over 2,000 cargoes under its various long-term sales and purchase agreements as well as supplying significant volumes into the short term and spot markets.

India is a key market for Qatargas given its geographical proximity and growth potential. Upcoming developments such as new terminals and other gas related infrastructure will increase India’s capacity to import LNG from 30 Mtpa to 44 Mtpa, a 46 percent increase as India continues to make strides in achieving its ambitious target of 15 percent gas in the energy mix.

قامت شركة قطر غاز للتشغيل المحدودة بتزويد محطة «موندرا» (Mundra) -التي تُعتبر محطة الاستقبال الأجدد في الهند وتقع على الساحل الغربي- بشحنة تشغيلية من الغاز الطبيعي المُسال، وقد تم تحميل الشحنة من راس لفان 17 يناير الماضي على متن ناقلة من طراز «كيوفليكس» (Q-Flex) -ويطلق عليها اسم «مرواب»- بحمولة إجمالية تبلغ 216.000 متر مكعب، ووصلت إلى محطة موندرا في 22 يناير الماضي.

تعدُّ هذه هي المحطة الثانية لاستقبال الغاز الطبيعي المسال التي ساعدت «قطرغاز» في تشغيلها في الهند خلال العام الماضي؛ إذ قامت «قطرغاز» في وقت سابق بتزويد محطة إينور «Ennore»، والتي تقع بالقرب من مدينة تشيناي جنوب الهند، بشحنة من الغاز الطبيعي المسال لتشغيل المحطة، وكان ذلك في فبراير 2019.

تقع محطة «موندرا» في موانئ أداني والمنطقة الاقتصادية الخاصة في منطقة كتش «Kutch» بولاية جوجارات الواقعة غربيّ الهند. وتبلغ الطاقة الاستيعابية الاسمية للمحطة خمسة ملايين طن من الغاز الطبيعي المسال سنوياً، ويمكن أن تستقبل ناقلات تتراوح سعة حمولتها بين 75,000 متر مكعب و260.000 متر مكعب. وتتكون المحطة من خزانين؛ حيث تبلغ السعة الإجمالية لكل منهما 160 ألف متر مكعب.

شراكة

وفي سياق متصل، أقامت «قطرغاز» شراكة قوية مع الهند منذ يوليو 1999، عندما بدأت «قطرغاز» بتزويد شركة «بترونت» بالغاز الطبيعي المسال. ومنذ ذلك الحين، قامت الشركة بتسليم ما يربو عن 1.600 شحنة بموجب اتفاقياتها الطويلة الأمد، بالإضافة إلى توفير كميات كبيرة على المدى القصير والفوري.

سوق مهم

تُعتبر الهند سوقاً رئيسياً لـ «قطرغاز»، نظراً لقرب موقعها الجغرافي وإمكانيات نُموها. كما أن المشاريع القادمة كمحطات الاستقبال الجديدة ومشاريع البنية التحتية الأخرى المتعلقة بالغاز ستزيد من قدرة الهند على استيراد الغاز الطبيعي المسال من 30 مليون طن سنوياً إلى 44 مليون طن سنوياً؛ وهي زيادة بنسبة 46 %، ويتزامن هذا مع استمرار الهند في اتخاذ خطوات كبيرة في تحقيق هدفها الطموح المتمثل في إيصال نسبة الغاز إلى 15 % من إجمالي أنواع الطاقة المستخدمة في البلد.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X